تهران- ایسکانیوز: نج فیلم سینمایی منتخب بخش چشم انداز سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در قزاقستان به نمایش در آمد.
پنج فیلم سینمایی منتخب بخش چشم انداز سیزدهمین جشنواره فیلم  مقاومت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان با برپایی هفته فیلم مقاومت در قزاقستان با استقبال گسترده مردم و علاقمندان سینِما و فعالان رسانه‌ای آلماتی روبرو شدند.
محمد خزاعی در حاشیه مراسم هفته فیلم مقاومت در سینما راه ابریشم شهر آلماتی قزاقستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به نظرم مجموع فیلم‌هایی که برای این چند روز شما تدارک دیده شده و مهم‌ترین سخن و بهترین زبان برای آشنایی هر چه بیشتر شما با گوشه‌هایی از ایران امروز و آرمان‌های فرهنگی ماست گفت: اما مهم‌ترین نکته‌ای که مایلم به آن اشاره کنم این است که اسلام مایه افتخار ما موهبتی الهی برای ما و مایه وحدت و برادری همه ماست. ضمن اینکه ریشه‌های عمیق و محکم تاریخی فرهنگی مشترک در دنیای امروز گوهری ارزشمند است که می‌بایست به واسطه همین تعاملات فرهنگی و استفاده از زبان سینما آن‌ها را بیش از گذشته محکم نماییم.
وی ادامه داد: این پیوند مطمئنا ما را در برابر فرهنگ‌های بیگانه و مهاجم که سعی در جدایی و تضعیف ما دارند مصون نگاه می‌دارد.
دبیر جشنواره بین‌المللی مقاومت اضافه کرد: هفته فیلم مقاومت که امروز مفتخریم در آلماتی قزاقستان برگزار نماییم محفلی است برای گردهمایی همه فیلمسازان متعهدبه ارزش‌های بشری و آرمان‌های انسانی
به گفته وی مقاومت امروز یک گفتمان جهانی است در برابر زیاده خواهی‌های بعضی از قدرت‌هایی که بدون توجه به فرهنگ‌های مختلف در صدد تسخیر و مصادره اراده و هویت ملت‌ها هستندکه البته تلاش‌هایشان بی‌نیتجه خواهد بود.
خزاعی با اشاره به اینکه گفتمان استعماری و جنگ طلبانه قدرت‌های بزرگ موجب نفرت جامعه بشری است خاطرنشان ساخت: حوادث اخیر و کشتار بی‌رحمانه کودکان و مردم بی‌گناه غزه گواه نفرت عمومی جوامع بشری نسبت به اقدام‌ها و جنون قدرت‌های بزرگ استکباری و استعماری است.
خزاعی دبیر جشنواره مقاومت با اشاره به رویکردهای بین المللی این رویداد فرهنگی و سینمایی گفت: برقراری تعاملات فرهنگی و سینمایی فیمابین فرصتی است برای شناخت متقابل ظرفیت‌ها و ارزش‌های فرهنگی و معرفی سینمای دو کشور
وی ادامه داد: گفتمان مقاومت مقابل با تهاجم است و هدف آن حفظ و احیا و پاسداشت فرهنگ و هویت‌های ملی است.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه انتظار این سطح گسترده از استقبال علاقمندان سینمایی قزاقستان از فیلم‌های مقاومت ایران را نداشتیم افزود: این استقبال نشان می‌دهد که مشترکات فرهنگی زیادی بین دو کشور ایران و قزاقستان وجود دارد و می‌توان مکانیسم‌های مناسب تری برای گسترش سطح همکاری‌ها طراحی کرد.
دمیرچی لو سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر و تشکر از هموطنان ایرانی مقیم قزاقستان، هنرمندان و اساتید اعزامی از ایران، و مردم خوب قزاقستان گفت: سینما یکی از بهترین ابزار‌ها برای ایجاد ارتباط با جامعه به شمار می‌رود که می‌تواند در توسعه و گسترش روابط بین دو ملت ایران و قزاقستان تأثیر بسزایی داشته باشد.
وی استقبال گسترده مردم قزاقستان از فیلم‌های ایرانی را نشان اهمیت سینمای ایران و علاقمندی مردم قزاقستان به فیلم‌های ایرانی و تفاهم و قرابت فرهنگی دو کشور دانست.
اصغر صابری رایزن فرهنگی ایران در آستانا ضمن استقبال از برگزاری هفته فیلم مقاومت در آأماتی گفت: هدف از برگزاری هفته فیلم ایران در قزاقستان را آشنایی مخاطبین قزاقی با سینمای متعهد ایران اسلامی است. وی ادامه داد: نمایش آثاری از سینمای ایران با محوریت مقاومت و حضور تعدادی از هنرمندان ایرانی در این هفته فیلم که خوشبختانه با استقبال و شرکت سینمادوستان قزاقی و ایرانیان مقیم این کشور قرار گرفت موجب شناخت هرچه بیشتر مخاطبین با فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
صابری اظهار امیدواری کرد این‌گونه حرکت‌ها و برنامه در آینده تداوم پیدا کند تا بتواند بخش‌های بزرگ‌تری از ظرفیت‌های فرهنگی و سینمایی و ارزش‌های فکری ایران اسلامی را معرفی نماید. سرگی عظیم اف رئیس سابق موسسه قزاق فیلم و رئیس استادیو تاناریس با تشریح جایگاه والای سینمای ایران گفت: سینمای ایران بخاطر غنای فرهنگ ایرانی و داشتن شخصیت‌های بزرگی مانند فردوسی که مردم قزاقستان بخوبی با او آشنا هستند، دارای سابقه درخشانی می‌باشد.

در این هفته فیلم محمد خزاعی دبیر جشنواره- رضا خزعلی مدیر بخش چشم انداز مقاومت- پژمان لشگری‌پور از هنرمندان و کار‌شناسان فرهنگی و مجری طرح فیلم چ و نیز جمعی از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کنار سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان- تعدادی از اساتید پژوهشگاه علوم انسانی وزارت علوم، حضور داشتند با استقبال ایرانیان مقیم و شرکت کنندگان قزاقی قرار گرفت به طوری که برای تماشای برخی از فیلم‌ها از جمله فیلم {چ} ظرفیت سالن سینما راه ابریشم گنجایش تعداد استقبال کنندگان را نداشت.
فیلم‌های سینمایی استرداد به کارگردانی علی غفاری، بیگانگانبه کارگردانی عباس رافعی، تنهای تنهای تنها به کارگردانی احسان عبدی‌پور و فرزند چهارم به کارگردانی وحید موساییان با زیرنویس روسی در سینماهای راه ابریشم (سینما سیلک شهر آلماتی) به نمایش گذاشته شد که با همراهی و استقبال چشمگیر مردم روبرو گردید.
همچنین- لشگری‌پور مجری طرح فیلم سینمای  فیلم چ  دیسک بلوری فیلم چ  را به سفیر ایران در قزاقستان اهدا کرد.
کد خبر: 120883

وب گردی

وب گردی