تهران-ایسکانیوز: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز گسترده ترین مطالعات ترافیکی در شهر تهران خبر داد و اعلام کرد که این اقدام، گامي نو در جهت دست یابی به آماری کارآمد و قابل اعتماد در جهت انجام تحلیل های کارشناسی دقیق و به روز از وضعیت ترافیک پایتخت است.
جعفر تشکری هاشمی درباره مساله ترافیک گفت: «مسأله ترافیک دارای ابعاد و زوایای گوناگونی است که همچون کلافی در هم تنیده، پیچیدگیهای بسیاری دارد و علاوه بر سطوح آشکار همچون ظرفیت معابر، قوانین و مقررات و محدودیتهای ترافیکی که مد نظر مسئولان قرار میگیرد، دارای لایههای پنهانی همچون انگارههای اجتماعی و فرهنگی و پیشفرضهای ذهنی و رفتاری است که عدم توجه به آنها، بحران ترافیک را تشدید خواهد کرد.»
او با اعلام این که مدلسازي حمل و نقل شهري، مهمترين قسمت فرآيند برنامهريزي حمل و نقل برای تحلیل سیاستهای مدیریتی است، گفت: «برای پرهیز از سعی و خطا در اقدامات حمل و نقلی، دستیابی به ابزاری کارآمد برای پیشبینی تصمیمات بلند مدت، بررسی عوامل تأثیرگذار در فعالیت روزانه آنها از طریق زنجیره سفرهای شهری و شبیهسازی جمعیت و فرآیند حمل و نقل با استفاده از اطلاعات پرسشگری از شهروندان، در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.»
آماربرداری ترافیکی از دروازههای ورودی پایتخت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که سفرهای شهری دارای دو هدف عمده کاری و آموزشی است، گفت: «مهمترین موضوعی که برای تصمیم سازان حوزه حمل و نقل و ترافیک دارای اهمیت است، دستیابی به آمار و اطلاعات به روز از وضعیت آمد و شدهای شهری است که منشأء آن، ریشه در تقاضای سفر خانوارهای شهری دارد.»
تشکری هاشمی تاکید کرد که برای عملیاتی شدن این طرح، آماربرداری گستردهای در تهران آغاز شده که ظرف یک ماه آینده ادامه خواهد داشت و گفت: «مرحله اول این آماربرداری شامل آمارگیری از دروازههای ورودی شهر، پایانههای مسافربری و حمل و نقل بار و کالاست.»
او اعلام کرد که بخش اول این آمارگیری شامل آماربرداری از 19 دروازه ورودی شهر با همکاری 400 آماربردار و مشارکت پلیس راهور و پلیس راه انجام خواهد شد و گفت: «در این طرح، مسافرانی که به طور روزانه وارد تهران میشوند، شناسایی شده و در خصوص مقاصد، ساعات و اهداف سفرشان مورد پرسشگری قرار خواهند گرفت.»
آمارگیری سفر از 200 هزار خانوار تهرانی
معاون شهردار تهران با اشاره به این که بخش دوم این آمارگیری با همکاری 250 آماربردار، در مبادی پایانههای پایتخت و شهرها و شهرکهای اقماری آن صورت خواهد پذیرفت، گفت: «در این طرح، علاوه بر مسافران پایانههای چهارگانه تهران، مسافران فرودگاه مهرآباد، ایستگاه راهآهن و آن بخش از ایستگاههای مترو که نقش پایانهای دارند نیز مورد پرسشگری قرار خواهند گرفت.»
او درباره بخش سوم این آمارگیری که شامل آماربرداری از بار و کالایی است که به تهران وارد و در سطح شهر توزیع میشود، گفت: «بزرگراههای آزادگان، بسیج، شهید یاسینی و قسمتی از بزرگراه شهید بابایی به لحاظ حمل و نقل بار و کالا با کمک 150 آماربردار مورد آمارگیری قرار خواهند گرفت.»
تشکری هاشمی گام چهارم این طرح را آمارگیری از خانوارهای تهرانی اعلام کرد و ادامه داد: «این عملیات گسترده با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و به کمک 100 هزار دانشآموز تهرانی صورت خواهد پذیرفت که به موجب آن، اطلاعات 700 هزار نفر در قالب 200 هزار خانوار تحت پوشش قرار خواهد گرفت تا مدلسازی جهت برنامه ریزیهای آتی، دقیقتر صورت گیرد.»
درخواست همکاری از شهروندان
او درباره مرحله پنجم این طرح که شامل برداشت اطلاعات زنجیرههای سفرهای شهری با کمک سه هزار معلم شهر است که اطلاعات 6 هزار خانوار را تکمیل خواهند کرد، گفت: «گام ششم این طرح، آمارگیری حجم سرنشین در خطوط برش چهارگانه شهر است و بزرگراههای شهری از جمله مقاصد این آماربرداری است که نسبت به برداشت آمار حجم سرنشینها و خودروها از سوی 1300 آمارگیر در آنها اقدام خواهد شد.»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان این که آخرین مرحله عملیاتی این طرح، آماربرداری از 100 معبر شهری از سوی 300 آماربردار است، گفت: «در این مرحله، اطلاعات تردد شهروندان در معابر شهری برداشت خواهد شد و مجموع نتایج حاصل از این آمارگیری گسترده به منظور برنامهریزی صحیح در اختیار برنامهریزان قرار میگیرد.»
او در پایان تاکید کرد که آمار فوق تنها به منظور برنامهریزیهای حمل و نقلی مورد استفاده قرار میگیرد و نتایج حاصل از این آمارگیری مبنای برنامهریزیهای کلان ترافیکی در آینده تهران خواهد بود و گفت: «ارائه اطلاعات دقیق از سوی شهروندان، مسئولان شهر را در مدلسازی مطلوبتر ترافیکی و برنامهریزی مناسبتر حمل و نقلی شهر کمک میکند و از شهروندان عزیز درخواست می کنیم تا با ارائه آمار و اطلاعات دقیق برای ترسیم آیندهای ایمن و پاک با مدیریت شهری همکاری کنند.»