تهران-ایسکانیوز: مدیر عامل سابق سازمان بهره‌وری انرژی(سابا) از صرفه‌جویی سالانه 500 هزار تومان در هزینه خانوار، از طریق تعویض یخچال‌های پرمصرف در منازل خبرداد.

سعید مهذب ترابی گفت: بین یخچالی که برچسب مصرف انرژی آن +A است با یخچال‌هایی که برچسب E یا G دارند از نظر مصرف تفاوت فاحشی وجود دارد. یخچال‌های دارای برچسب E و G دو برابر یخچال‌های با برچسب برق مصرف می‌کنند.

وی افزود: با تعویض یخچال‌های پرمصرف حداقل 500 کیلووات ساعت کاهش مصرف در هر دوره دو ماهه برای یک خانوار ایجاد می‌شود.

رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی کشور ادامه داد: از نظر اقتصاد ملی اگر 500 کیلووات ساعت انرژی در هر دوره دو ماهه در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود، در یک سال هر خانوار با تعویض یخچال خود سه هزار کیلووات ساعت انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

وی اضافه کرد: از هر لیتر سوخت 3.5 کیلووات برق تولید می‌شود. در نتیجه با صرفه‌جویی سه هزار کیلووات ساعت برق، در مصرف 700 لیتر سوخت صرفه‌جویی شده‌است.

مهذب ترابی با اشاره به اینکه هر لیتر گازوئیل هشت دهم دلار قیمت دارد، کل هزینه صرفه‌جویی شده از محل خرید سوخت برای تولید سه هزار کیلووات ساعت برق را 560 دلار اعلام کرد و افزود: با در نظر گرفتن قیمت 3200 تومان برای دلار، فقط از طریق تعویض یخچال‌های پرمصرف، هر خانوار ایرانی سالانه یک میلیون و 800 هزار تومان به اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که تعویض یخچال برای یک خانوار چقدر صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت، گفت: هزینه برق یک خانواده با تعویض یخچال در یک دوره دو ماهه بین 60 تا 80 هزار تومان کاهش می‌یابد. این رقم در طول سال 500 هزار تومان می‌شود.

مدیر عامل سابق سابا ادامه داد: اگر این خانواده برای خرید یخچال خود یک و نیم میلیون تومان هزینه کند، ظرف سه سال سرمایه‌گذاری انجام شده، بازگردانده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 میلیون یخچال در کشور وجود دارد، عنوان کرد: در بین لوازم برقی خانگی، یخچال یکی از وسایلی است که به صورت دایمی از انرژی برق استفاده می‌کند اما سایر لوازم منزل به صورت موردی وارد مدار می‌شوند. بنابراین ضروری است که برنامه مدونی برای توزیع یخچال‌های با برچسب انرژی مناسب داشته باشیم.

مهذب ترابی اضافه کرد: سالانه یک و نیم میلیون یخچال جدید به بازار وارد می‌شود. بنابراین با اصلاح برچسب انرژی این یخچال‌ها حدود پنج درصد از مصرف کل کشور کاهش می‌یابد و از آنجا که سالانه 6 درصد افزایش مصرف برق داریم، با تعویض یخچال‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری جدید برای تولید برق نخواهیم داشت.

یخچال، کولر آبی و لامپ، پرمصرف‌های منازل

رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی یخچال، کولر آبی و سیستم‌های روشنایی و لامپ‌ها را جزء پرمصرف‌ترین‌های انرژی کشور دانست. وی افزود: یخچال 10 درصد از کل مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. کولر آبی و گازی بین هفت تا 10 درصد و پس از آن لامپ‌ها بخش عمده مصرف انرژی را شامل می‌شود.

مهذب ترابی با اشاره به اینکه تلوزیون و لوازم صوتی و تصویری نیز رتبه چهارم مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، بیان کرد: در حال حاضر حداقل 15 میلیون یخچال و 10 میلیون تلوزیون در کشور وجود دارد. متاسفانه گاهی تلوزیون منازل فقط برای یک نفر مثل خانم خانه که در آشپزخانه مشغول به کار است، روشن نگه داشته می‌شود.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ مصرف در جامعه تغییر کند. می‌توانیم همچون کشورهایی نظیر آمریکا یک سرمایه‌گذار به موضوع تعویض یخچال‌ها و تلوزیون‌های پرمصرف ورود پیدا کرده و با تعویض این لوازم برقی، بازگشت سرمایه‌ خود را از محل صرفه‌جویی در مصرف برق، از دولت دریافت کند.

مدیر عامل سابق سابا گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذار داوطلب برای ورود به عرصه تعویض تلوزیون‌ها و یخچال‌های پرمصرف وجود دارد اما این افراد نگران هستند که دولت پول آنها را پرداخت نکند. در نتیجه باید تضامین لازم برای ورود سرمایه‌گذار فراهم شود.

وی درباره وضعیت مصرف انرژی لامپ‌ها، بیان کرد: میزان نوردهی و کیفیت در لامپ‎‌ها مسئله مهمی است. در حال حاضر لامپ‌های LED وارد بازار شده که نسبت به لامپ‌های کم مصرف، انرژی کمتری استفاده می‌کند.

مهذب ترابی افزود: لامپ‌های LED پنج برابر کمتر از لامپ‌های کم مصرف انرژی مصرف می‌کنند. ضمن آنکه این نوع لامپ‌ها طول عمر زیادی دارند. وی ادامه داد: لامپ‌های کم مصرف بین 6 تا هشت هزار ساعت عمر می‌کنند در حالی که لامپ‌های LED حدود 20 هزار ساعت خانه را روشن نگه می‌دارند. استفاده از لامپ‌های LED در منازل، هزینه برق خانوار را به میزان 20 درصد کاهش می‌دهد.

رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی با اشاره به اینکه دو نوع تلوزیون پلاسما و LED در خانواده‌ها استفاده می‌شود، به مردم توصیه کرد علاوه بر دقت در برچسب انرژی این وسیله خانگی، از تلوزیون‌های LED در منازل استفاده کنند.
وی افزود: تلوزیون‌های LED پنج برابر کمتر از انواع پلاسما برق مصرف می‌کند.

ته‌دیگ 20 دقیقه مصرف برق پلوپز را افزایش می‌دهد

مهذب ترابی درباره وضعیت مصرف سایر لوازم برقی در منازل عنوان کرد: بسیاری از لوازم برقی به صورت دائمی در خانه استفاده نمی‌شود.
وی افزود: پلوپز از جمله لوازمی است که در تمام منازل وجود دارد. در حال حاضر بین 15 تا 20 میلیون خانوار داریم که در هفته حداقل سه بار از پلوپز استفاده می‌کنند.

مدیر عامل سابق سابا ادامه داد: متاسفانه مصرف پلوپز در منازل معمولا منطبق با زمان پیک مصرف در شبکه است. ایام اوج مصرف در تابستان‌ها بین ساعت 13 تا 15 و در زمستان‌ها بین 19 تا 21 است و پلوپزها نیز در این ساعات استفاده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از خانوارهای ایرانی علاقمند به استفاده از ته‌دیگ هستند، گفت: تولید ته دیگ حداقل 20 دقیقه زمان فعالیت پلوپز را افزایش می‌دهد. از آنجا که هیترهای پلوپز بین هزار تا دو هزار وات ساعت انرژی مصرف می‌کند، برای تولید ته‌دیگ حداقل 600 وات بیشتر برق مصرف می‌کنیم.

مهذب ترابی در پاسخ به سئوال که آیا هزینه‌های ناشی از تولید ته‌دیگ و مصرف برق پلوپز برآورد شده‌است، گفت: متاسفانه آمار دقیقی در دسترس نیست اما بدون شک مصرف پلوپز با تولید ته‌دیگ افزایش می‌یابد بنابراین مردم باید عادات غذایی خود را در راستای صرفه‌جویی در مصرف برق تغییر دهند. وی افزود: در خرید پلوپزها باید دقت شود که برچسب انرژی آن A یا باشد و حتما IP بالایی داشته باشد.
کد خبر: 120954

وب گردی

وب گردی