تهران-ایسکانیوز/وحید خانه ساز:  بهمن فرمان آرا کارگردان نامی سینما حدود 11 سال پیش تصمیم گرفت نمایش "مردی برای تمام فصول" را به روی صحنه ببرد. در سال 87 با اینکه نمایش آماده اجرا بود اما به دلایل گاه منطقی و گاه غیر منطقی به روی صحنه نرفت و چیزی نمانده بود اجرای آن به رویایی دست نیافتی بدل شود که خبر اجرای آن اهالی تئاتر و علاقه مندان را غافلگیر کرد. اینبار خبر صحت دارد و  این نمایش قرار است از 17 آبان ماه به مدت 45 شب در تالار وحدت به روی صحنه برود.


  فرمان آرای این سالها


IMG14265714


فرمان آرا با وجود علاقه وافرش به سینما نمایشنامه "مردی برای تمام فصول" نوشته رابرت بولت را دوست دارد و سالهاست می خواهد این نمایش را اجرا کند؛ نمایشی که تاکنون اقتباس های زیادی از آن شده  و فیلمی به همین نام به کارگردانی "فرد زینه من" با بازی "اسکالفید" ساخته شده است که توانسته چندین جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد.


اما طبق گفته های فرمان آرا و شواهد و اسناد موجود اجرای این نمایش تا چند روز پیش میسر نبود.


 اجرای نمایش "مردی برای تمام فصول" در سال1387


orginal-photo_report-263


تابستان سال 86 بود که بهمن فرمان آرا در مصاحبه ای از قصد خود برای اجرای نمایشی به دعوت مرکز هنرهای نمایشی در تالار وحدت خبر داد.


طبق اخبار و اسناد موجود قرار بود نمایش "مردی برای تمام فصول" در سال 87 با حضور بازیگران بزرگی مثل رضا كيانيان، عزت الله انتظامي، هديه تهراني، آتيلاپسياني، هدايت هاشمي، حسن معجوني، بابك حميديان و پيام دهكردي اجرا شود اما اتفاقات عجیب و غریب مانع اجرای این نمایش شد.


پس از آنکه اجرای نمایش "مردی برای تمام فصول" در سال 87 قطعی می شود روزنامه آفتاب یزد در خبری نوشت: اجرای نمايش "مردی برای تمام فصول" به كارگرداني بهمن فرمان آرا به دليل صادر نشدن مجوز كتبی از سوی مركز هنرهای نمايشی متوقف شده است؛این در حالی است که مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی در جشن ارديبهشت تئاتر استان تهران اعلام می کند مشکلي برای صدور مجوز اجرای نمايش "مردی براي تمام فصول" وجود ندارد!


همان زمان فرمان آرا  به ايسنا گفته بود: «تصور مي كنم دليل عدم صدور مجوز براي تئاتری كه می خواهد به شكل كاملا مستقل و با سرمايه گذاري خصوصي و حضور بازيگران معروف تئاتر اجرا شود، علاقه مسئولان و مديران تئاتر برای  دولتي نگه داشتن اين هنر است تا همواره تئاتر نيازمند كمك هاي دولتي باشد و فلج بماند».


نگار اسكندرفر، تهیه کننده آن سال نمایش "مردی برای تمام فصول" نیز گفته بود: «علي رغم همه پيگيری هايی كه برای اجرای اين نمايش انجام دادم، در آخرين جلسه ای كه با مدير تالار وحدت و مدير مركز هنرهای نمايشی داشتم، متوجه شدم به دليلی كه عنوان نكردند، ابن سالن را در اختيار ما قرار نمی دهند».«ما به سالن های ديگر هم فكر كرديم، اما از آنجا كه اين تئاتر به شكل خصوصي و با سرمايه گذاری شخصي تهيه می شود، امكان اجراي آن در سالني با ظرفيت كمتر از 500 تا 600 تماشاگر وجود ندارد، به خصوص كه نمايش "مردی برای تمام فصول" كار كاملأ بزرگي است كه توسط گروهي كاملأ حرفه ای آماده اجرا می شود».


اسكندرفر در بخش دیگری از صحبت های خود اینگونه گفته بود: اجراي تئاتر در سالن هايي كه زير پوشش مركز هنرهاي نمايشي نيستند، نيازمند صدور مجوز اين مركز است. بنابراين هيچ راهكار ديگری برای اجرای اين نمايش نخواهيم داشت، هرچند مدير مركز هنرهای نمايشي اعلام كرده كه اين متن مجوز دارد، اما مدير تالار وحدت درخواست صدور مجوز كتبی دارد كه اين امر بی سابقه است، زيرا معمولأ گروه ها پس از دريافت مجوز متن، تمرينات خود را آغاز می كنند و بعد از پشت سرگذاشتن بازبينی نوبت اجرا می گيرند، اما تالار وحدت با خوشرويی تمام نخواست كه اين نمايش اجرا شود!


در ادامه صحبت های تهیه کننده ،بهمن فرمان آرا نیز گفته بود: «شفاهي به ما گفته شده مجوز اجرای نمايش "مردی برای تمام فصول" صادر می شود و اين منوط به گرفتن نامه از سالن مورد نظر است. ما از مديريت بنياد رودکی که مسئوليت تالار وحدت را بر عهده دارد درخواست سالن کرديم، ولي در جواب گفته شد تالار وحدت ويژه موسيقي است!»


 تئاتر شهر و امید واهی برای اجرا


گویا فرمان آرا و عواملش پس از ناامید شدن از اجرای نمایششان در تالار وحدت به تئاتر شهر می روند اما...


فرمان آرا در ادامه مصاحبه اش گفته است: «براي سالن اصلي تئاتر شهر هم اقدام کرديم ولي جدول اجراهاي سالن اصلي تا بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر بسته شده و ما نمي توانيم آنجا "مردي براي تمام فصول" را به صحنه ببريم».


کاخ سعد آباد امید بعدی فرمان آرا


فرمان آرا اصرار دارد نمایشش را به هر ترتیبی هست به صحنه ببرد تا آنجا که به کاخ سعد آباد می رود تا شرایط آنجا را برای اجرا ببیند.اما سعد آباد هم نمی شود! فرمان آرا در اینباره می گوید: سالن کاخ سعدآباد را نيز از نزديک ديدم، ولی صحنه و سالن برای اجرای نمايش مناسب نيست و امکانات مناسبی برای اجرای نمايش ما را ندارد.


خوان بعدی وزارت کشور         


فرمان آرا و گروهش حاضرند نمایششان را در وزارت کشور اجرا کنند اما فرمان آرا با همه اصرارش به اجرا حاضر نیست اثرش را فدای فضای نامناسب کند و به همین دلیل از خیر وزارت کشور می گذرد!


آخرین تیری که در ایرانشهر به سنگ می خورد


فرمان آرا به تماشاخانه ایرانشهر فکر می کند و تماشاخانه ایرانشهر امید بعدی فرمان آرا برای اجرای نمایشش می شود. به ایرانشهر می رود و از نزدیک همه چیز را ارزیابی می کند. ظاهرأ سالن مناسب است اما یک ایراد بزرگ دارد.. فرمان آرا با یک دلیل منطقی و هوشمندانه از اجرای نمایشش در ایرانشهر صرف نظر می کند.


دلیل قانع کننده فرمان آرا در همان مصاحبه از زبان خودش: «تماشاخانه های ايرانشهر به دليل ظرفيت کم نيازمند تعداد اجرای زياد است تا به بازدهی اقتصادی مورد نظر دست يابيم و اين به دليل مشغله عوامل و بازيگران ميسر نيست».


حسرتی که بر دل فرمان آرا ماند!


بدین ترتیب بهمن فرمان آرا و اعضای گروهش همه تهران را زیر پا می گذارند تا سالنی را برای اجرای نمایششان دست و پا کنند اما این طلسم را حتی نام فرمان آرا و سابقه سنگین و پربارش نمی شکند و حسرت اجرای "مردی برای تمام فصول" به دل گروه می ماند.


پس از همه این کش و قوس ها فرمان آرا غمگنانه ضمن مقایسه همه سالن های حرفه ای تئاتر می گوید: «تنها دو سالن اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت برای اجرای "مردی برای تمام فصول" مناسب است که متاسفانه اين دو سالن هم در اختيار ما قرار نمی گيرد. از اين رو هنوز تکليف اجرای "مردی برای تمام فصول" مشخص نيست».


آرزو به دلان خسته!


آرزوی اجرای نمایش "مردی برای تمام فصول"  تنها بر دل فرمان آرا سنگینی نمی کند و او در این حسرت کشی و مشقت تنها نیست. رضا کیانیان هم آرزویی دارد که تنها با اجرای نمایش "مردی برای تمام فصول" برآورده می شود و آن آرزوی بازی در نقش "سر تامس مور" است.


بلاتکلیفی 6 ساله!


orginal-photo_report-255


درست است که بهمن فرمان آرا در سال 87 می گوید که: «هنوز تکليف اجرای "مردی برای تمام فصول" مشخص نيست» اما قطعأ او نمی داند که این بلاتکلیفی 6 سال به طول می انجامد تا رکوردی عجیب در ذهن اهالی تئاتر و مخاطبان ثبت شود. بین سالهای 1387 تا 1393 اتفاقات عجیبی رخ می دهد و این سرزمین و مردمانش روزهای سخت و گاه شادی را تجربه می کنند و در این میان دو غول بزرگ سینما آرزو به دل می مانند تا سال 93 از راه برسد و چند ماهی از آن بگذرد.


این روزها و خبری خوش


1970627_714645358605158_6051121668858975012_n


در سال 93 زمزمه هایی شنیده می شود که فرمان آرا بالاخره اثرش را به صحنه می برد اما تناقض گویی مسئولان مثل همیشه باعث می شود دیگر وعده وعیدها جدی نباشند و در حد خبر باقی بمانند!


شاید فرمان آرا از مطبوعات هم دلخور است!


IMG14223273


در ابتدای امسال شنیده شد که  فرمان آرا با عوامل و بازیگران جدیدش در حال تمرین نمایش "مردی برای تمام فصول" است تا بالاخره آن را در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه ببرد، اما هیچ مصاحبه ای از فرمان آرا در هیچ روزنامه یا سایتی دیده نمی شود. با آنکه نام بازیگران جدید توسط فرمان آرا اعلام شده اما هیچکدام از بازیگران درباره این اثر و چند و چون تمرینش سخنی نمی گویند و گویا به سینه همه خبرنگاران دست رد می زنند! حمید پور آذری کارگردان برجسته تئاتر نیز در باره این نمایش با نگارنده مصاحبه نمی کند و می گوید: سمت من در نمایش فرمان آرا مشاور کارگردان است و صاحب اثر فرمان آرا است و او باید در اینباره چیزی بگوید نه من!


اجرای ناگهانی در تالار وحدت


10516632_1495256464061694_2297495536071246602_n


فرمان آرا و گروهش در سکوت خبری به تمریناتشان ادامه می دهند؛ تا اینکه چند روز پیش خبر اجرای نمایش "مردی برای تمام فصول" تیتر یک خبرگزاری ها و روزنامه ها شد. مضمون اغلب تیترها این بود: بالاخره فرمان آرا نمایشش را اجرا می کند یا "مردی برای تمام فصول در تالار وحدت"!


اطلاع رسانی ضعیف عمدی، شاید هم غیر عمدی!


گویا فرمان آرا هنوز از خیلی ها دلخور است و به قول تئاتری ها ترجیح می دهد چراغ خاموش جلو برود؛ تا آنجا که نشست خبری نمایشش را در مکانی غیر معمول برگزار می کند تا این گردهمایی مثل دیگر نشستهای مشابه نباشد و داغ پوشش دادن این نشست به دل خیلی از خبرنگارها بماند؛ اما خبر اجرای نمایش "مردی برای تمام فصول"  آنقدر خوشحال کننده است که کسی از فرمان آرا دلخور نشود.


خوشحالی فرمان آرا در نشست خبری نمایشش


20141023134316347


در 29مهرماه امسال نشست خبری نمایش "مردی برای تمام فصول" در کافه ای نزدیک تئاتر شهر برگزار می شود. فرمان آرا، کیانیان، سیامک صفری، احمد ساعتچیان، رضا مولایی، هدایت هاشمی و تعدادی دیگر از هنرمندان در این نشست حاضر می شوند.


خوشحالی از سر و وری فرمان آرا می بارد و اینگونه شروع می کند: «وقتی دوستی مثل رضا کیانیان داشته باشی از تئاتر هم سر درمی‌آورید!»


فرمان آرا بازهم با خوشحالی می گوید که خوشحال است در 73 سالگی نمایشی را کارگردانی می کند و روی صحنه بازی می کند!گویا قرار است فرمان آرا در نقش کوتاه «کاردینال» بازی کند!


فرمان آرا درباره روحانی و دولت جدیدش می گوید: سال گذشته به آقای روحانی رأی دادم و فکر می‌کنم امروز فضای فرهنگی آنقدر مناسب است که همه می‌توانند کار کنند و حالا هم امیدوار هستیم تا شرایط بهتر شود. فعلا امید هست و سعی می‌کنیم تدبیر را هم اضافه کنیم.


کیانیان نیز شروع به صحبت می کند و از علاقه اش به نمایشنامه "مردی برای تمام فصول چنین می گوید: فیلم "مردی برای تمام فصول"را در جوانی دیده بودم. "پل اسکافیلد" بسیار زیبا نقش "سر تامس مور" را بازی می‌کند. او طبق مدل خودش کار می‌کند و من هم شبیه خودم بازی می‌کنم. اگر نوع لباس و گریم من یادآور او است، به دلیل دوره تاریخی است که اتفاقات نمایش در آن رخ داده است.


نشست خبری در کافه با سخنان دیگر بازیگران ادامه می یابد و حال قرار است نمایش "مردی برای تمام فصول" از 17 آبان در تالار وحدت به روی صحنه برود و اهالی تئاتر امیدوارند اینگونه شود و اتفاقات عجیب و غریب، اجرای این نمایش را به سال و سالهای بعد موکول نکند!


تالار وحدت و تغییراتی کاملأ نامرئی اما واقعی


تالار وحدت چه تغییر اساسی کرده است که مدیران و مسئولان این تماشاخانه به نمایش "مردی برای تمام فصول" اجازه اجرا داده اند؟! مگر در سال 87 و قبل از آن به فرمان آرا نگفته بودند که تالار وحدت مکانی است برای اجرای موسیقی و کنسرت؟ مگر مسئولان این سالن ندیدند که فرمان آرا به هر دری می زند تا سالنی را برای اجرایش پیدا کند؟ واقعأ مسئولان مربوطه چه دلیل موجهی برای این موضوع دارند؟ اگر قرار باشد یافتن هر نخود سیاهی 6 سال طول بکشد احتمالأ سنگ روی سنگ بند نمی شود! با همه این تفسیر بهتر است خوشبینانه به موضوع بنگریم و برای این موافقت و همکاری خدا را شکر کنیم و بهتر است دلمان را با این جمله خوش تر کنیم که: گذشته، گذشته است و مهم این است که فرمان آرا نمایشش را اجرا می کند!


یک اتفاق خیلی خیلی تلخ


تتت


شش سال پیش قرار بود عزت الله انتظامی پس از 30 سال دوری از تئاتر، با نمایش  "مردی برای تمام فصول" به روی صحنه برود و در نقش کلیدی "کاردینال ولزی" بازی کند که نشد! یا نگذاشتند که بشود!


آقای بازیگر سینمای ایران بارها نسبت به این موضوع ابراز خوشحالی کرده بود و گفته بود همه توانش را برای بازی در نقش کاردینال ولزی به کار می گیرد اما چه سود که شش سال از آن روزها گذشته است و انتظامی سال 93 پیرتر از آن است که بتواند روی صحنه سلطانی کند و این، یکی از غم انگیزترین مواردی است که در رابطه با نمایش "مردی برای تمام فصول وجود دارد.


حال از بازیگران قبلی این نمایش تنها کیانیان و هدایت هاشمی حضور دارند و باقی بازیگران جایشان را به دیگران داده اند.


و سخن آخر


به امید اینکه "مردی برای تمام فصول" در موعد مقرر به روی صحنه برود تا فرمان آرا آرزوی اجرایش را به گور نبرد. قطعأ  این صراحت کلام  و از گور گفتن کمی تند و بی پروا به نظر خواهد رسید اما واقعیت دارد. مثل واقعیت مرگ سمندریان و آرزوی اجرای نمایش "گالیله" که همراه این استاد مسلم تئاتر خاک شد!پس امیدوارانه صبوری می کنیم تا 17 ابان ماه از راه برسد تا برای 45 شب اجرا خوشحالی کنیم!


گزارش: وحید خانه ساز


کد خبر: 121199

وب گردی

وب گردی