تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ دانشگاه های غیر دولتی چه سهمی از تولید علم دارند ؟ وضعیت پذیرش دانشجو و اعطای مدرک در این دانشگاه ها چگونه است ؟ اینها سوالاتی است که با عطا الله سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کردیم.

سلطانی صبور عضو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی در پاسخ به سوالات ایسکانیوز گفت: در حال حاضر رقابتی بین دانشگاه های غیر انتفاعی برای جذب دانشجو شکل گرفته است و دانشگاه ها فقط به فکر این هستند که دانشجو جذب کنند و فکر کیفیت را نمی کنند.

او افزود :  در هر صورت، وقت این هست که یک تجدید نظری در همه آموزش عالی کشور صورت بگیرد و به اهداف و سیاست های شکل گیری این گونه مراکز رسیدگی شود. برای مثال، طی بازدید های انجام شده، یکی از این دانشگاه های غیر انتفاعی، دارای 110 نفر هیئت علمی بودند و با وجود این، هنوز مشکل فضای آموزشی داشتند.این نمونه بهترین و خوشبینانه ترین حالت یکی از این دانشگاه های غیر انتفاعی بود که ذکر شد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به" شهریه هایی که دانشجویان برای حضور در این دانشگاه ها پرداخت می کنند " گفت : اکثر این دانشگاه ها، کسب درآمدشان از جذب دانشجویان مقطع کارشناسی است که در حال حاضر صندلی دانشجویان کارشناسی خالی است و درآمد این مراکز به جذب دانشجوی ارشد تغییر یافته است. دانشگاه های غیر انتفاعی با نحوه نادرست آموزش و نداشتن فضای مناسب آموزشی فارق التحصیلانی را وارد جامعه می کنند که برای مثال افرادی را در آینده نچندان دور خواهیم دید که با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا بی کار هستند.

به گفته سلطانی صبور این دانشجویان از کارشناسی ارشد و دکترا تنها مدرکش را دارند ولی محتوای علمی وجود ندارد.

سلطانی صبور درباره نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه ها گفت: در یکی از بازدید هایمان شاهد بودیم که در یکی از مراکز دانشگاهی کردستان، منحصرا یک استاد در چند دانشگاه تدریس می کردند و این استاد در هفته 55 ساعت تدریس داشتند.

او در ادامه تصریح کرد : حالا شما در نظر بگیرید که 1 نفر 55 ساعت در هفته تدریس داشته باشد؛ چه زمانی را می تواند برای مطالعه و تحقیقات خود بگذارد و سر کلاس به دانشجویان خود چه چیز را می خواهد تدریس کند؟ به ویژه دانشجویان مقطع دکترا.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است این وضعیت تنها بازیچه گرفتن علم  است چرا که از وضعیت موجود  این طور بر می آید که دانشگاه های غیر انتفاعی تمام تمرکزشان جذب دانشجو به هر قیمتی است.

او در پایان اظهار کرد : در هر صورت باید در پذیرش دانشجو، استاد و به طور کلی در وزارت علوم باید تجدید نظری بشود تا بیش از این حیثیت علم دچار مخاطره نشود.

 

 
کد خبر: 121338

وب گردی

وب گردی