تهران-ایسکانیوز،پلاس+/ حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی از اعضای شاخص جامعه روحانیت مبارز تهران است که از بدو تشکیل حزب جمهوری اسلامی در سال 57 در حزب عضویت داشته است و از کم و کیف اتفاقات آن روزها به خوبی آگاه است.بعدها علاوه بر عضویت در حزب نقش پررنگی هم در شاخه روحانیت حزب بر عهده داشتند و در کنار آن نیز به عنوان یکی از مسئولان کمیته انقلاب اسلامی در کنار آیت الله مهدوی کنی حضور داشتند و مسئول عقیدتی سیاسی ستاد پدافند نیروی هوایی و پس از آن مسئول عقیدتی سیاسی وزارت دفاع نیز بوده اند و بعدها در سال 62 به عنوان نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی دوره دوم انتخاب شدند.تمامی اینها باعث شده است تا حجت الاسلام ابراهیمی به خوبی در جریان ماوقع اکثر جریانات مهم سیاسی 10 سال اول انقلاب اسلامی قرار داشته باشند و از فضای جریانات سیاسی آن روزها مطلع باشند. با او مصاحبه ی کوتاهی درباره جامعه روحانیت مبار انجام دادیم که در زیر می خوانید.

 

ebrahimi

آقای ابراهیمی شما از چه سالی وارد جامعه روحانیت مبارز شدید؟

دقیق به خاطر ندارم از چه سالی وارد شدم

حدودا چه قدر است؟

خیلی وقت است, اما دقیق خاطرم نیست...

توضیح مختصری درباره روابط جامعه روحانیت با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدهید...

ارتباط جامعتین با یکدیگر در اصول است.یعنی هر دو تابع محض مقام ولایت هستند, و در حفظ نظام هر دو هم فکر و همراه هستند و در اصول حفظ شئونات روحانیت همراه یکدیگر هستند و در مبارزه با طاغوت در کنار یکدگیر بودند و بعد از انقلاب هم مواضع آن ها در کنار یکدیگر بود و اکنون هم مواضع آن ها هماهنگ است.لذا باید گفت دو جریان روحانی که از ابعاد مختلف با یکدیگر هماهنگ بوده و هستند همانا جامعتین است.

آیا برای موضع‏گیری در انتخابات مختلف میان جامعتین (جامعه مدرسین و جامعه روحانیت) هماهنگی می‏شود؟ چرا در برخی انتخابات‏ها نظرات دو تشکل اختلاف دارد؟

دیگر این حداقل اختلاف است و در واقع اختلاف نیست. اختلاف در فهم و درک و سلیقه است. اما اختلافی در اصول وجود ندارد.هر دو جامعه دنبال این هستند که اصول حاکم بر نظام به وسیله این دو جریان مورد توجه و عنایت قرار گیرد. حالا در مصداق گاهی که کدام فرد می تواند این اصول را به نحو احسن پیاده کند, این اختلاف سلیقه پیش می آید که امری طبیعی است.اما واقعیت  این است که به لطف خدا هیچ وقت در مواضع جامعتین اختلافی پیش نیامده و اصولا یکی است.

در جریان اعلام لیست مراجع تقلید در آذر 73 چرا لیست جامعه روحانیت کمتر از تعداد لیست جامعه مدرسین بود؟ آیا درباره این موضوع مهم، هماهنگی نشده بود؟ چرا لیست مشترک اعلام نشد؟ آیا ترتیب لیست جامعه روحانیت هم بر اساس تعداد آرا بود؟

عرض کردم. در بدنه مصداق اختلاف سلیقه وجود دارد که چه کسی می تواند بار کارها را تحمل کند, این حداقل اختلاف سلیقه ای است که به طور طبیعی در هر جریانی وجود دارد.یعنی حتی در جامعه روحانیت اینطور نیست که در همه مسائل هماهنگ باشیم, گاهی در بین ما اختلاف نظر وجود دارد.کما اینکه در انتخابات اخیر این اتفاق افتاد.نه تنها بین جامعتین, بلکه هم در جامعه روحانیت این اختلاف نظر وجود داشت و هم در جامعه مدرسین. و این دلیل بر آزاد اندیشی جامعتین است و من اسمش را ختلاف نمی گذارم. و باز می گویم اختلاف در فهم بعضی مسائل است که آیا این مصداق توان انجام کار را دارد یا ندارد که اگر این اختلاف هم نباشد ما باید از واقعیت خارج شویم. آدم یعنی موجودی که آزاد است.« إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» و از طرف دیگر انسان آزاد است و لذا آزادی ذهن موجب می شود که افراد در بعضی از مسائل اختلاف نظر داشته باشند که این اختلاف نظر موجب رشد است.نه تنها اختلاف نظر اختلاف اصولی نیست که بخواهد مشکلات را زیاد کند, بلکه این همان مسائل طلبگی است که مقام معظم رهبری هم در این دیداری که جوان ها و دانشجویان با ایشان داشتند به آن اشاره فرمودند و بیان کردند اختلاف نظر طلبگی احسن و محکم بوده و موجب فهم بهتری ازمسائل می شود.

آیا آئین‏نامه یا قانون داخلی خاصی برای تنظیم روابط میان جامعتین وجود دارد یا هماهنگی‏ها به صورت نانوشته و شفاهی انجام می‏شود؟

خیر.ما یک کمیته مشترکی معمولا در مواردی که کار حساسی وجود دارد داریم و مسائل را موشکافی می نمایند تا به یک نتیجه واحد برسند.

آیا جامعه روحانیت هم مثل جامعه مدرسین بر امور حوزه علمیه تهران نظارت دارد؟

خیر.تنها جامعه مدرسین بر حوزه علمیه نظارت دارد و شورای علمیه حوزه هم ساز و کارش به وسیله فقها مشخص می شود. اما جامعه روحانیت بر حوزه های علمیه نظارتی ندارد و همان مدیرتی که به وسیله جامعه مدرسین در قم برای حوزه علمیه تعیین می شود و شورای عالی که در آن جا وجود دارد بر همه کشور نظارت دارد و جامعه روحانیت دخالتی نمی کند.

با توجه به اینکه از لیست سه نفره مراجع که جامعه روحانیت در سال 73 منتشر کرد، آقایان شیخ جواد تبریزی و فاضل لنکرانی از دنیا رفته‏اند و فقط آیت‏الله خامنه‏ای در قید حیات هستند، آیا جامعه روحانیت قصد اعلام لیست جدیدی از مراجع تقلید را ندارد؟

دیگر الان نیازی نداریم.ان شرایط شرایط خاصی بود و الان هم علمای بزرگوار هستند و همه مراجعی که الان مورد قبول مردم هستند به طور قطعی و طبیعی جامعه روحانیت هم موردتوجه قرار داده و اعتقاد ما این است که نیاز به گزینش جدیدی وجود ندارد.حوشبختانه مراجع ما مورد توجع جامعه هستند و  ما هم احترام برایشان قائل هستیم و در همه مراحل از وجود مبارک آن ها استفاده می کنیم.

 
کد خبر: 121418

وب گردی

وب گردی