ایسکانیوز - راهبرد: تا آنجا که به تقسیم بندی سازمان های اطلاعاتی مربوط می‌شود، آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی، سایه ای مبهم و تاریک  از آژانس امنیت ملی نیست و همچنین جز سازمان‌های نه چندان خوشنام سیا (CIA) نیز محسوب نمی‌شود.

با این حال نسبت به  دیگر سازمان‌های جاسوسی از سوی افشاگران ناظر بر دولت بیشتر مورد حمله قرار گرفته است، که دلیل این مسئله نقش این سازمان،نقشه برداری جغرافیای هوشمند و تبادل نقشه برداری و عکس‌برداری ماهواره ای، است.

در دنیای اطلاعات، اطلاعات جغرافیایی تقدم بر دیگر مسائل دارد، موضوعاتی که گفته می‌شود گویای این نظر خواهد بود:رابرت کاردیلو، با31سال سابقه خدمت در سازمان‌های اطلاعاتی، قبل از آن‌که به عنوان مدیر جدید آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی منصوب شود  مشاور اطلاعاتی شماره 1 کاخ سفید بود، که اطلاعات فوق سری روزانه‌ی رئیس جمهور را تدوین و ارائه می‌کرد.

«آن‌چه من برای ارتقا این سازمان میخواهم، چگونه استفاده کردن از متخصصین است، چگونه از پایگاه دانشی که در اختیارمان است استفاده کنیم و این دانش را به مشتریمان در زمان تصمیم گیریش به شکلی کاربردی انتقال دهیم». کاردیلیو این جملات را پس از پایان مراسم معارفه‌ی خود در مقر آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی در اسپرینگفیلد،ایالت ویرجینیا،به خبرنگاران گفت.

در پیام ویدئویی که باراک اوباما به مناسبت مراسم معارفه‌ی کاردیلیو فرستاده بود، در مورد این مدیر جدید گفت: «کاردیلیو باهوش و خوددار است، من مطمئن هستم که او به خوبی برای پذیرش این مسئولیت آماده است.»

بازنشتگی رئیس کهنه کار آژانس

لتیتا لانگ، اولین زنی است که 4 سال به طور رسمی رئیس یک سازمان اطلاعاتی مهم مثل آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی بوده است،که پس از 36 سال خدمت در سرویس‌های اطلاعاتی بازنشسته شد.

لانگ  به طور گسترده‌ای برای هدایت افزایش قابلیت‌های آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی (NGA) اعتبار داشت، او اطلاعات جغرافیایی پیشرفته تری را به دست  مشتریان متعدد اطلاعاتی آژانس (اعضای ارتش، دیپلماتها و تصمیم گیرندگانی در این سطوح) می‌رساند.

او در مراسم معارفه‌ی کاردیلیو در روز جمعه گفت: «همه‌ی ما با هم، این آژانس را از یک تولید کننده‌ی اطلاعات مشخص، صرفا نقشه‌های پایه ای و تصاویر ماهواره‌ای به سازمانی با قابلیت ارائه‌ی خدماتی چون تحلیل محتوا و تولید اطلاعات پویا تبدیل کردیم».

مطابق گفته‌های مقامات اطلاعاتی، اطلاعات جغرافیایی نقش مهمی در موفقیت حمله‌ی سال 2011 به پناهگاه اسامه بن لادن در پاکستان داشته و در هر بحران بزرگ جهانی در سال های اخیر، اطلاعات این آژانس(NGA)نقش کلیدی ایفا کرده و مورد تحسین مقامات قرار گرفته است.

مایکل ویکرز معاون اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده در مراسم معارفه ی رئیس جدید آژانس خاطر نشان کرد که آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی به عنوان ستون فقرات در پوشش اطلاعاتی جهان عمل می‌کند و به شکل فزاینده‌ای اهمیت یافته است.

nro atlasrocket

 

آژانس اطلاعات جغرافیایی با همکاری آژانس ملی هوافضا و آژانس ملی شناسایی از پیشرفته‌ترین تجهیزات شناسایی اطلاعات سیگنال بهره می‌برد


کلپر: فعالیت‌های آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی شفاف تر شده است

جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا پیش از آنکه به افزایش اهمیت نقش آژانس اطلاعات جغرافیایی در دنیای اطلاعات اشاره کند،در مورد تاثیر مخرب  نظارت آنلاین آژانس امنیت ملی صحبت کرد.

کلپر در سمپوزیوم سال گذشته ی نشست اطلاعات جغرافیایی در شهر تمپا،ایالت فلوریدا،گفت:« اطلاعات جغرافیایی در دنیای امروز  یک مزیت بزگ دارد که  آن ،شفافیت و نظم این مجموعه ی اطلاعاتی است.»

در بحران هسته ای سال 2011 در فوکوشیما ژاپن و طوفان مخرب سندی سال 2012 در شمال شرق ایالات متحده، طبقه بندی نشدن اطلاعات آژانس ملی جغرافیایی، یکی از دلایلی بود که موجب تضعیف تلاش‌ها برای امداد رسانی شد. البته روند رشد آژانس اتفاقی نبوده است.

آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی در طرح یکپارچه سازی و وسعت بخشیدن به فناوری در دنیای اطلاعات،به نام ICITE، نقش رهبری  را ایفا می‌کند و در هدایت فعایت‌های مبتنی بر اطلاعات،پیشنهاد آژانس استفاده از توان داده های بزرگ است.

آژانس در پروژه‌ی یکپارچه‌سازی فناوری با نام داده‌های بزرگ نقش کیلدی ایفا می‌کند

ICITE،پروژه ی یکپارچه سازی فناوری جامعه‌ی اطلاعات،که با هدف ارائه یک چارچوب مشترک IT در سراسر 17 سازمان اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنا بر گفته‌های ویکرز"این پروژه رکن اصلی  یکپارچه سازی فناوری اطلاعات،" است .

NGA با آژانس اطلاعات دفاعی برای ساخت یک محیط مشترک اطلاعاتی در پروژه‌ی یکپارچه سازی همکاری می‌کنند.

کاردیلو به خبرنگارها گفت:« در بیان ساده پروژه ی ICITE بسیاری از مشکلات موجود در جامعه ی اطلاعاتی را حل خواهد کرد.»

در حال حاضر، این پروژه بیشتر بر  افزایش بهروری عملیات اطلاعاتی متمرکز است. اما  هدف نهایی آن بلند پروازانه تر است.

کاردیلو همچنین افزود:«من فکر میکنم ما در حال حاضر قدم بزرگی برنداشته‌ایم اما رسیدن به تحلیل‌های یکپارچه در پایان این پروژه مهم و لازم است.»

از طریق ICITE  تمرکز برای رسیدن به اطلاعات آسان تر خواهد شد.این فعالیت های مبتنی بر اطلاعات  شبیه به ترکیب مقادیر زیادی از داده های جغرافیایی، از جمله ویدئو، تصاویر ماهواره ای و دیگر داده‌های حسگر برای ارائه ی الگویی جدید در تضاد با الگوی های سنتی می‌باشد ،به طور مثال روش هدف محور سازمان سیا که در آن اولویت بر پیشگام بودن در اطلاعات است.

کاردیلو گفت:«ما باید بگذاریم سیستم‌ها و نرم افزارها کاملا صادقانه کار کنند،خود من به عنوان یک تحلیلگر به این شکل کار می‌کردم.» وی گفت:«تحلیلگر فقط نباید به نکات جدید اشاره کند بلکه باید عمق مطلب را دریابد.»

و همچنین افزود: «از نظر من سرعت نوآوری در بخش خصوصی تهدید یا عاملی مزاحم برای رسالت آژانس ملی جغرافیایی نخواهد بود.»

کاردیلو در پایان گفت:«من می خواهم ما به انقلاب اطلاعاتی بزرگ برسیم، شرکت‌های اطلاعات جغرافیایی که در حال راه اندازی در نیویورک و کالیفرنیا و در سراسر جهان هستند و شکوفایی این بخش از دنیای اطلاعات  را به همراه دارند، ما را از  تولید مجدد قسمتی از یک نرم افزار یا یک ماده بی نیاز می‌کنند ما فقط باید دریابیم که چگونه آنها را نیرومند سازیم. »

منبع:سایت  defenseone

نویسنده:جک مور

*جک مور دبیر سوریس اخبار سایت Nextgov است. او قبلا به عنوان خبرنگار دیجیتال و سردبیر در FederalNewsRadio.com مشغول به کار بوده است. جک  در رشته‌ی روابط عمومی گرایش روزنامه نگاری از دانشگاه ایالتی اوهایو فارغ التحصیل شده است  و پیش از آن برای یک مجله‌ی ماهانه‌ی سبک زندگی در کلمبوس، اوهایو، و یک نشریه تجاری در منطقه‌ی واشنگتن در حوزه ی قرارداهای دولت و سیاست های فدرال،کار می‌کرد.

 

 
کد خبر: 121491

وب گردی

وب گردی