تهران-ایسکانیوز: حملات تروریستی و درگیریهای داخلی در مناطق مختلف پاکستان، نبود نیروی کافی در مرزها، وسعت مناطق مرزی و امکان استقرار گروه های تروریستی در کوهها و مناطق صعب العبور و وجود پناهگاه های متعدد در پاکستان، دلایلیست که این روزها این همسایه در جنوب شرقی صادر کننده ناامنی به کشورمان باشد.

در مقابل اجرای طرح انسداد مرز در سراوان، ایجاد اشتغال در مناطق مرزی برای جوانانی که از سر بیکاری عضو گروهک های تروریستی می شوند، مقابله با تروریست ها حتی در خاک پاکستان از جمله اقداماتیست که ایران امکان انجام آن را برای کنترل تنها مرز مشترک با پاکستان دارد.

 

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از ضرورت اجرای طرح انسداد مرزها در مرز سراوان و پاکستان سخن گفت و افزود: پاکستان توانایی تامین امنیت در مرز را ندارد و از این رو باید نیروی انتظامی با تامین اعتبارات از سوی دولت هر چه سریعتر طرح انسداد مرزها را در سراوان اجرا کند.

باقر حسینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: مشکلی که پاکستان دارد اینست که در مرز نیرو ندارد و با توجه به مشکلات داخلی و وجود گروهک های تروریستی در داخل این کشور نیز امنیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: حملات تروریستی که این تروریست ها در مناطق مختلف پاکستان دارند، نبود نیروی کافی در مرزها، وسعت مناطق مرزی و امکان استقرار گروه های تروریستی در کوهها و مناطق صعب العبور و وجود پناهگاه های متعدد در این مناطق باعث شده که ناامنی زیادی از پاکستان وارد کشور ما نیز شود.

این نماینده مجلس افزود: دولت پاکستان توانایی لازم را برای مقابله با تروریست ها ندارد. راهکارش هم اینست که میان ایران و پاکستان برای ایجاد امنیت از سوی ایران توافق شود. البته بدون توافق هم می توانیم از حقوق و مردممان دفاع کنیم، چراکه تعقیب تروریست ها در خاک پاکستان هم حق ماست. همانطور که آمریکا در افغانستان، سوریه و کشورهای دیگر به عنوان دفاع از منافع خودش وارد می شود. بنابراین ما نیز برای مقابله با تروریسم این حق را داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکا از کشور خود به منطقه خاورمیانه وارد می شود و به عنوان دفاع از منافع خود اقدامات نظامی انجام می دهد، این در شرایطیست که اینجا ما مستقیما مورد تهدید هستیم و باید از خاک و مردم خود دفاع کنیم و این حق را برای ما ایجاد می کند که با این گروهک ها وارد مقابله شویم.

وی با بیان اینکه پاکستان تا کنون اقدام مثمر ثمری انجام نداده است ، افزود: بلوچستان و به خصوص در سراوان، منطقه ای است که بیشترین نقاط صعب العبور را دارد و تحت کنترل نیست. در آنسوی مرز سراوان، نیروهای پاکستانی هم حضور ندارند و ما هم استحکامات زیادی نداریم.

حسینی ادامه داد: دو سال است که ما فریاد می زنیم انسداد مرز باید در این منطقه اجرایی شود. این در حالیست که در منطقه سیستان و بلوچستان که تهدیدی هم وجود نداشته انسداد مرز انجام شده اما در سراوان با وجود مشکلات امنیتی متعدد این اتفاق نیفتاده است. در این راستا باید دولت بودجه کافی را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهد و با ایجاد برجک، پاسگاه، موانع مرزی مرز سراوان تحت کنترل جدی در آید.

وی همچنین در خصوص دیگر راهکارهای کنترل امنیت سراوان افزود: جوانان بیکار در مناطق مرزی که گاها اطلاعات اعتقادی، دینی و ملی ندارند، جذب گروهک های تروریستی می شوند. این در حالیست که اگر اقتصاد و اشتغال در این منطقه فعال شود، این تهدید به فرصت تبدیل می شود.
کد خبر: 121501

وب گردی

وب گردی