تهران-ایسکانیوز: مذاکرات هسته ای وارد مارتن نفسگیری شده که البته توافق نهایی همه طرف های مذاکره کننده، پیروزی نهایی را رقم خواهد زد.

پس از اینکه کارشناسان تیم هسته ای ایران و اتحادیه اروپا به مدت دو روز در وین به مذاکره نشستند و در مورد مسائل اختلافی به گفت و گو پرداختند امروز خبر رسید، نشست ایران و 1+5 بار دیگر در لندن برگزار خواهد شد.

این خبر را وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد و گفت: دوشنبه هفته جاری برای دیدار با اعضای 1+5 کشور و گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به لندن پایتخت انگلیس سفر می کنم.

هرچند که تاکنون مقامات ایرانی و دستگاه سیاست خارجی ایران به این خبر واکنش نشان نداده اند و شرمن خود تاکید کرده که از هنوز مشخص نیست طرف ایرانی در این مذاکرات حضور داشته باشد.

مذاکرات کارشناسی 1+5 در حالی روز دوشنبه آغاز خواهد شد که تیم کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران روز 5 شنبه گذشته برای انجام دور جدیدی از مذاکرات به سرپرستی حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه راهی وین شد و با هیات کارشناسی اتحادیه اروپا به سرپرستی استفان کلمنت دستیار ارشد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص اختلافات اساسی از جمله میزان غنی سازی و مدت زمان لغو تحریم ها گفت و گو کردند.

بعیدی نژاد پس از پایان این مذاکرات دو روزه که در جریان آن مجموعا 10 ساعت مذاکره انجام شد، گفت که مذاکرات مفید و صریح بوده است. او همچنین متذکر شد که هیات ها معتقد بودند که دیدگاههای بحث شده، برای یافتن راه حل های نهایی برخی از موضوعات مورد مذاکره موثر و مفید بود.

او از ارائه گزارش گفت و گوهای کارشناسی به مسوولان عالی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 خبر داد. 

این گفت و گو ها در شرایطی از سوی طرف های مذاکره کننده مثبت ارزیابی می شود که تا پیش از شروع مذاکرات دور هشتم در وین احتمال تمدید مذاکرات قوت گرفته بود تا جایی که عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران بعد از بازگشت از سفر نیویورک اعلام کرد احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

هرچند که ورق های مذاکراتی پس از پایان دور هشتم به نفع ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق نهائی تا مهلت تعیین شده 24نوامبر برگشت خورد و مقامات کشورهای درگیر در مذاکرات به رد گفت و گو درباره تمدید مذاکرات پرداختند. کمااینکه جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که تمرکز ما روی ضرب‌الاجل 24 نوامبر است و ما درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگویی نکرده‌ایم.

مرضیخ افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که تمدید مذاکرات در دستور کار ایران نیست.

فضای حاکم بر کشورهای غربی درگیر در مذاکرات نشان می دهد که اعضای 1+5 و ایران این بار عزم خود را به گونه ای دیگر جزم کرده اند تا به نتیجه نهایی برسند.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهار نظر خود پس از مذاکرات کارشناسی هفته پیش گفت که  اگر در مذاکرات به توافق دست نیابیم گزینه‌های جایگزین آن کاملا طاقت فرسا خواهد بود.

او تاکید کرده است که ما امیدواریم که رهبران تهران توافق به برداشتن گام‌های لازم کنند تا به جهان این ضمانت را بدهند که برنامه هسته‌ای به طور کامل صلح‌آمیز است و در مقابل انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران به پایان برسد و زندگی مردم این کشور توسعه یابد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری وزیر امور خارجه ایران نیز در دیداری که به تازگی داشتند نسبت به حصول توافق هسته ای ابراز امیدواری کردند.

همچنین ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در نشست باشگاه سیاسی بین المللی والدای در شهر بندری سوجی در ساحل دریای سیاه با اشاره به مواضع روسیه در مسایل مهم جهانی همچون موضوع برنامه هسته ای ایران متذکر شد که روسیه موضع خود را در این مسایل تغییر نداده است. او بر حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران از راه مذاکره تاکید کرد.

ویلیام برنز،، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا هم با انتشار یادداشتی 10 بندی در فارت پالیسی، به مسئله مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 پرداخته و پیشرفت به سمت توافق جامع را امری «دشوار و نامعلوم» توصیف کرده، اما نوشته است که واشنگتن باید این احتمال را با دقت بسنجد. برنز که از دوران ریاست جمهوری 'جورج بوش' در مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران شرکت دارد روز جمعه رسما بازنشسته شد اما با درخواست اوباما همچنان در مذاکره با ایران شرکت می کند.

 

 

 

 


 

 

 
کد خبر: 121504

وب گردی

وب گردی