salek

تهران-ایسکانیو،پلاس+/ در پرونده حماسه حسینی ، بیشتر به تاثیر آموزه های نهضت عاشورا می پردازیم و نقش آموزه ها حسینی را در جامعه مورد بررسی قرارمی دهیم. به همین منظور با احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت وگویی درباره آیین عاشورایی به شرح زیر داشته ایم.

سالک در مورد نوع برگزاری مجالس عزاداری و روضه خوانی عاشورایی معتقد است: نهضت عاشورا امام حسین(ع) هم در درس ها دارد و هم عبرت ها. بنابراین نهضت عاشورای امام حسین مجموعه ای از مسائل اسلامی و دینی است، یعنی دعوت به عبودیت و بندگی خالصانه، دعوت به اخلاق و کردار خوب و نیک، دعوت به تربیت نیروی انسانی به اقتضا ارزش های دینی، دعوت به رشد و ارتقای فهم سیاسی در راستای دشمن شناسی و جریان شناسی در جهت هدایت مردم به سوی انس عمیق با قرآن و عترت قرآن در جهت تعمیق در معارف دین و شریعت اسلام و مسائلی از این مقوله قرار دارد. برگزاری این مجالس صرف یک روضه خواندن نیست. هرچند که روضه خوانی باید به روش سنتی عمل شود، اما باید مجموعه ای از درس ها و عبرت ها در روضه قرار داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای اشاره به یکی از درس های عاشورایی ادامه داد: توبه حضرت حر که چگونه ایشان وجدانش بیدار شد و حاضر شد دشمن را رها کند، به یاران امام حسین (ع) بپیوندد و اولین شهید کربلا باشد یکی از بهترین و آموزنده ترین درس های کربلا است. باید توجه داشته باشیم که بیان مسائل مختلف در این واقع برای رشد دین است.

سالک با تاکید به سخنان امام حسین (ع) ادامه داد: امام حسین هدفشان از قیام، اصلاح امت بوده است و این کار بسیار بزرگی است. امروز بشریت گرفتار انحرافات متعدد و گرفتار عرفان های نو ظهور، گرفتار وهابیت و بهائیت و مسائلی از این قبیل شده است. همه در مسیر ضد دین هستند. این اصلاح امت، یکی از رسالت های بزرگ و نقش اساسی نهضت عاشورا است.

این نماینده درمورد ارتباط نهضت کربلا با امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت ملی، که این روزها خوشبختانه قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی مورد بحث است و موادی از آن تا الان در راستای نهضت امام حسین (ع) به تصویب رسیده است. نکته بعد، سنت های پیامبر، امیرالمومنین و اهل بیت است که درمورد مسائل علمی، رشد اجتماعی، ازدواج و در مسائل مختلف دینی مطرح است و نمی توانیم از این موضوع غافل باشیم.

بنابراین نهضت عاشورای امام حسین حاوی همه مسائل مورد نیاز بشریت امروز است که توسط گویندگان ، مداحان و روحانیون مطرح می شود. امید به این است که بهره ی خوبی هم ببریم.

سالک در مورد فرهنگ های جدید عاشورایی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم، آنچه که مستند و واقع است را در نظر داشته باشیم و حرف ها و سخن هایی که بدون استناد مکتوب و قابل بررسی وارد واقعه عاشورا می کنند، مسائلی است که گاهی حتی موجب انحراف می شود.

او با اشاره به نقش رسانه ملی در این نهضت گفت: اصل اساسی تمام رسانه ها با توجه به تطبیق شرایط فعلی ، در معرفی نهضت عاشورا است. یعنی ما باید تلاش کنیم و شرایط فعلیمان را در سطح جامعه و حکومت حسینی بالا ببریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تاثیر آموزه های عاشورایی گفت: شکی نیست که در واقعه کربلا و سخنان نورانی امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت زینب (س)و همه مجاهدین کربلا، نقش آفرین در حل مشکل های امروز جامعه ما هست.
کد خبر: 121889

وب گردی

وب گردی