تهران- ایسکانیوز: تحقيقات جديد نشان داده است ترکيبات شيميایی موجود در صابون آنتیباکتريال، بر سلامت جنين زنان باردار اثرگذار است.


بر اساس آزمايش‌ها انجام‌شده در ادرار تمامی زنان باردار مقداری تری کلوسان که نوعي آنتی باکتريال است ديده میشود. از طرف ديگر، اين ترکيب شيميایی دربند ناف بيش از نیمی از شرکت‌کنندگان نيز ديده مي‌شود. اين موضوع بدين معناست، که سلامتی زنان باردار و جنينشان تحت شعاع آنتی باکتريال ها قرار مي‌گيرد. يکي از تبعات آنتیباکتريال ها بر جنين، کمبود وزن او در زمان تولد است.


یکی از محصولاتي که ميزان زيادی آنتی باکتری تريکلوسان در آن وجود دارد، صابون است. دليل استفاده از اين ترکيب شيميايي در محصولاتی اين چنين ويژگی ميکروب‌کشی آن‌هاست. اما همين ترکيبات موجب اختلال در ترشح هورمون‌هایی میشوند، که در رشد سيستم عصبی و توليدمثل اثرگذارند. علاوه بر اين نوعی مقاومت دارویی در برابر باکتریها ايجاد مي‌کنند. اگر بدن انسان اين توانایی را دارد که بخشی از اين ترکيبات شيمایی را دفع کند، اما مقدار باقیمانده در بدن موجب افزايش نگرانیها مي‌شود.


اين ترکيبات نه‌تنها در مايع، صابون دست‌شویی و خميردندان ديده مي‌شود، در محصولات آرایشی بهداشتی هم چون ضد آفتاب‌های نيز وجود دارند. به همين دليل به زنان باردار توصيه میشود براي حفظ سلامت خود و فرزندشان از محصولاتی با اين ترکيب شيميایی به‌شدت خودداری کنند.

کد خبر: 121893

وب گردی

وب گردی