تهران –ایسکانیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد دلیل توسعه‌نیافتن گردشگری در چشمه‌های آب‌ گرم گفت: «در ایران فضاهای که قابلیت تبدیل به فضاهای گردشگری تندرستی را داشته باشد، کم نداریم اما مشکلاتی مانند بلاتکلیف بود مالکیت این نوع مکان‌ها مانع توسعه آن می‌شود.»


حمید ضرغام در گفتگو با ایسکانیوز ادامه داد:« مثلا مشخص نیست در مورد چشمه‌های آب‌ گرم مالکیت این مکان‌ها با کیست؟ چه کسی مسئول سرمایه‌گذاری در این مکان‌ها است؟ چه کسی باید به توسعه آن بپردازد و منافع حاصل از این توسعه به چه کسی می‌رسد؟»


او گفت: «واقعیت این است که در ایران به گردشگری تندرستی یعنی جاهایی که می‌توان در حال گذراندن اوقات فراغت به حفظ سلامت تن و روح نیز پرداخت توجهی نمی‌شود. در حالی که گردشگری تندرستی در دنیا یک پدیده رو به گسترش است. »


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به بی رونق بدون چشمه‌های آب گرم گفت:« به نظر می‌آید ابعاد این نوع فعالیت‌ها هنوز مشخص نیست به همین دلیل این نوع گردشگری رونق نگرفته‌است و تنها افراد محلی که از خواص این نوع آب‌ها آگاه هستند به استفاده از آنها می‌پردازند و چشمه‌های آب گرم متعدد ایران هنوز به عنوان جاذبه گردشگری مطرح نشده‌اند.»


او افزود:« برای ساماندهی به این اوضاع باید سازمان‌های متولی یک کمیته یا شورا تشکیل دهند و ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کرده و بر سر شرایط توسعه و برداشت سود آن به توافق برسند.»


ضرغام در مورد یکی از مشکلات این نوع مکان‌ها گفت:« به عنوان مثال در مورد چشمه‌های آب گرم سرعین یک طرف شهرداری خود را متولی توسعه طرح آب‌های معدنی سرعین می‌داند. از سوی دیگر هر جای سرعین زمین را که حفر کنید به آب معدنی می‌رسید و مالکان خصوصی در این زمینه مدعی هستند. از سوی دیگر این آب‌ها جزو اموال عمومی هم محسوب می‌شوند و استانداری نیز در این زمینه مدعی است. همین شرایط بلاتکلیفی مانع سرمایه‌گذاری و توسعه این نوع گردشگری شده‌است. آن جایی هم که می‌بینیم توسعه ای رخ داده است نیز به علت فشار متقاضیان بوده است.»


او تاکید کرد:« این در حالی است که وقتی با نقاط دیگر دنیا مثل مجارستان مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که چگونه با استفاده از امکانتی مانند آب‌های گرم حاشینه‌نشینان خلیج فارس را جذب می‌کنند در حالی که اگر ما امکانات لازم را در این زمینه فراهم بیاوریم می‌توانیم بازار بهتری برای جذب این گروه از گردشگران باشیم.»

کد خبر: 121961

وب گردی

وب گردی