تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ عاشورا و شرح روایت های قهرمانانه ی امام حسین و یارانش از دیرباز مورد توجه مردم مسلمان ایران بوده است، به طوری که بسیاری از شهرها و روستاهای ایران آئین های عاشورایی بسیاری را در رثای امام حسین و یارانش برگزار می کنند که خیلی از آن ها تبدیل به میراث فرهنگی کشور شده اند و به ثبت ملی رسیده اند.

تهران و آئین های فراموش شده

برای ما تهرانی ها، آیین های عاشورایی خلاصه شدهدبه دسته های عزاداری که با طبل و سنج  همراه است، ولی در گذشته در همین تهران قهوه خانه ها مراسم پرده خوانی در رثای حماسه عاشورا برگزار می کردند که متاسفانه به مرور زمان این مراسم پرده خوانی روز عاشورا از بین رفته است و تنها نامی از ان به یادگار مانده است.

از دیگر آئین های عاشورایی که آن را گونه ای نمایش در ایران می دانند تعزیه خوانی است، که این روزها که کمتر شاهد آن هستیم. تعزیه خوانی در سال های دور در تهران رونق بسیاری داشته است به گونه ای که در تهران قدیم تنها آئین عاشورای بین مردم همین تعزیه خوانی بوده است. تعزیه خوانی در تهران از زمان ناصرالدین شاه قاجار رواج بسیار داشته به گونه ای که سال به سال با شکوه تر برگزار می شده است ولی در دوران پهلوی اول به دلیل محدودیت های موجود کمی از رونق افتاد ولی پس از آن تعزیه خوانی دوباره رونق گرفت. اما تعزیه به عنوان قدیمی ترین نوع نمایش در ایران در سال های گذشته رو به فراموشی رفته است و هر از چند گاهی تعزیه خوانی هایی در گوشه و کنار شهر برگزار می شود ولی هم چون سال های دور تهران این مراسم رونق خاص خود راندارد.

342356_GRJXG9us

Tekiyeh_Dowlat_by_Kamalolmolk


مراسم نخل گردانی شهر های کویری

 

یکی از قدیمی ترین آئین های عاشورایی در کشور مربوط است به آئین نخل گردانی که به صورت گسترده در کشور برگزار می شود. نخل گردانی در اصطلاح به معنی تابوت است و بلند کردن و گرداندن آن به معنی تشییع پیکر امام حسین (ع) به صورن نمادین است. در این مراسم که از چوب های بسیار بزرگ برای ساخت نخل استفاده می شود در روز عاشورا تزئین می شود و با همراهمی مردم در شهر چرخانده می شود. این آئین سنتی در استان های کویری همچون یزد و سمنان و همچنین خراسان رواج بسیار دارد و یکی از اصلی ترین آئین ها عاشورایی در این شهر هاست.   54c2889b914344ed8b7e66aaa8ab4f77


 

عاشورا درآذربایجان  

مردم آذربایجان از دیرباز ارادت ویژه ای را نسبت به امام حسین و حضرت ابولفضل داشته و دارند، به همین سبب مراسم و آئین های عاشورایی بسیاری در این نقطه از کشور برگزار می شود، آئین های همچون تعزیه خوانی و خیمه سوزانی از جمله این آئین ها هستند اما یکی از معروفترین آئین های این منطقه دسته های عزاداری است که با نوحه ی شاه حسین وای حسین همراه می شوند. در این مراسم دسته ی عزاداری به دو گروه تقسیم می شوند و با چوبدستی که نماد شمشیر است به راه می افتند و این نوحه را تکرا می کنند. این مراسم در روز عاشوا با گستردگی خاصی برگزار می شود و دسته های عزاداری با حرکت به سمت بازار تبریز ادامه عزاداری خود را در این محل ادامه می دهند. این مراسم هر سال در دهه ی محرم انجام می شود و جزو یکی از اصلی ترین آئین های عاشوری در منطقه آذربایجان هم است .

 

507901_788

کد خبر: 122002

وب گردی

وب گردی