ایسکانیوز: بعد از گذشت قریب به 16 ماه از آغاز به کار دولت یازدهم فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه همچنان به قوت خود باقی است. رای عدم اعتماد مجلس به گزینه ی اول دولت، آقای میلی منفرد و در پی آن استیضاح اخیر آقای فرجی دانا سبب شده طی این مدت وزارت علوم و تحقیقات دو وزیر و دو سرپرست را تجربه کند و آنچه که دراین میان بی هزینه و در کمال سکوت مورد آزمایش و پاس کاری قرار گرفته، سیاست گزاری های کلان دولت در قبال دانشگاه و به طور واضح تر دانشجویان و دانشگاهیان هستند. افشای بورسیه های غیر قانونی و لغو آنها، بررسی وضعیت دانشجویان ستاره دار و تغییرات بجا در سطح مدیریتی دانشگاه های بزرگ کشور ازجمله گام های مثبت کارنامه عملکردی وزارت علوم بوده است. متاسفانه شاهد ادامه این روند نبوده و نیستیم. پیش برد سیاست گزاری های کلان دولت در قبال دانشگاه از جمله حداقلی ترین انتظارات قشر دانشجو است.


امروز دانشگاه های ما به جایگاهی برای همگان بدل گشته و آنکه کمترین استفاده را از دانشگاه می برد، همانا دانشجویان هستند. استفاده ابزاری از دانشجویان و سعی در خاموش نگه داشتن قشر فرهیخته سیاستی نیست که سبقه یکی دو ساله داشته باشد، بلکه مدت هاست این روند تدریجی در پیش گرفته شده است. تا آنجا که امروز شاهد آنیم که دانشجو کمترین تلاشی برای ستاندن حق مسلم خود در دانشگاه انجام نمی دهد و اساسا باید گفت نسبت به این حق و حقوق آگاهی و وقوف کامل ندارد. به عنوان مثالی کوچک، مشکلات صنفی و رفاهی عدیده ای که دامن گیر دانشگاه گیلان است و علی رقم مطالبات مکرر دانشجویان همچنان مغفول مانده اثبات این مدعاست.


کار و فعالیت فرهنگی و سیاسی در دانشگاه های ما بویژه در دانشگاه گیلان به شدت رو به ضعف نهاده است. فضای حاکم بر دانشگاه طی 8 سال اخیر و مشکلات عدیده ای که بر سر راه فعایلت های اینچنینی در دانشگاه بوده و بسیاری عوامل درون و برون گروهی سبب این اتفاق شده است. اما آنچه در حال حاضر جای تامل دارد و آزار دهنده می نماید، تلاش برخی گروه ها و جریانات سیاسی برای به دست گرفتن فضای دانشگاه و جهت دهی به آن است. مقام معظم رهبری بارها مستقیم و غیر مستقیم به تعابیری اشاره کرده اند که دانشجوها نباید پیاده نظام احزاب قرار گیرند.اما امروزه شاهد نقض این مفهوم هستیم. علاوه بر این، آنان که باید میانجی و پدران معنوی دانشگاه ها باشند، آن طور که شایسته و بایسته ی جایگاهشان است ظاهر نمی شوند. اینجاست که در میان این درگیری های مداوم و جدال بر سر حواشی، دانشجویان و همچنین تلاش سازنده در جهت تعالی فکری شان به فراموشی سپرده می شود.


*مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

کد خبر: 124289

وب گردی

وب گردی