شروع کار دولت یازدهم، آقای دکتر روحانی به همه وزارتخانه‌ها تکلیف کردند که بسرعت از وضع موجود وزارتخانه گزارش تهیه و مشخص کنند که آن وزارتخانه را در حوزه‌های مختلف با چه شاخص‌هایی تحویل گرفته‌اند و تحلیلی داشته باشند از نقاط قوت، ضعف و چالش‌ها و احیاناً آسیب‌هایی که آن وزارتخانه با آن مواجه است. از این رو وزارت علوم هم از همان بدو شروع کار دولت یازدهم اقدام به تهیه گزارش کرد. به تبعیت از این دستور رئیس جمهوری بود که وزارت علوم به بحث بورسیه‌های غیرقانونی ورود کرد. بنابراین بورسیه‌ها از موضوعات جدی در گزارش 100روزه بود.
بنابراین انگیزه خاصی نبود که وزارت علوم بخواهد رأساً یا به‌زعم عده‌ای برحسب اغراض سیاسی به بحث بورسیه‌ها ورود کند اما شاید چون چالش‌های موجود در بحث بورسیه بیشتر بود، توجه مجلس و دولت و حتی جامعه علمی بیشتر به این سمت رفت. در بحث بورسیه‌های غیرقانونی قبل از شروع دولت یازدهم، سازمان بازرسی کل کشور هم وارد شده بود و گزارش‌های آن هم موجود است. در واقع، در بحث برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی علاوه بر دولت، سازمان‌های نظارتی وارد شده بودند.
به‌نظر من وقتی پای قانون و مقررات به میان می‌آید همه باید متفق القول و وحدت نظر داشته باشند. آنچه وزارت علوم در مسأله بورسیه‌ها اعلام کرد این مسأله مهم بود که در مواردی ضوابط و مقررات رعایت نشده است. وزارت علوم از ابتدا عزم آن را داشت مانع نگاه سیاسی به بورسیه‌ها شود. اساساً سبک مدیریتی کسانی که در دولت یازدهم این مسئولیت را گرفتند دوری از کشاکش سیاسی بوده است.

مدیران وزارت علوم صرفاً براساس تکلیفی که از ناحیه دولت احساس می‌کنند، آسیب‌ها و چالش‌های وزارت را ارزیابی و گزارش کرده‌اند. حساسیت وزارت علوم در ماجرای بورسیه‌ها به این معنا بود که دراین مجموعه علمی از قانون تبعیت شود. طبق بررسی وزارت علوم بیش از 3 هزار بورسیه وجود داشت که خلاف ضوابط بوده است. بررسی‌های بعدی هم همین قضیه را تأیید کرد. خوشبختانه تا به امروز عکس‌العمل‌هایی که نسبت به رفع بی‌قانونی در قضیه بورسیه نشان داده شده مثبت بوده و حتی تعدادی از نمایندگان مجلس با وزارت علوم همصدایی داشتند و تأکید کردند که حتماً تکلیف این موارد تخلف باید روشن شود. به نظر من تعدادی هم که مخالف با ادامه بررسی بورسیه‌ها هستند، شاید تصور می‌کنند که وزارت علوم دنبال اهداف سیاسی است در حالی که اگر بیطرفانه و منصفانه در پرونده بورسیه نگاه شود ، چاره‌ای جز پذیرش بررسی‌های وزارت علوم نخواهند داشت. آنچه مسلم است در این موضوع، مجلس و دولت باید وحدت نظر داشته باشند تا تخلفات به‌طور ریشه‌ای بررسی و با خاطیان برخورد شود. بورسیه، در نظام آموزش عالی ما از سال‌ها پیش رایج بوده و حتی در دوران پیش از دولت نهم و دهم ضوابط و مقررات روشن بر امور بورسیه حکمفرما بوده است و هیچ وقت تخلفی نیز با این گستردگی رخ نداده است. من در خصوص ماجرای بورسیه‌ها، خلأ‌قانونی چندانی را حس نمی‌کنم. ضوابط و قوانین موجود به اندازه کافی واضح و گویا است و تنها مسئله باقیمانده این است که باید مجریان به قوانین پایبند باشند. قانونمداری دراستفاده از امتیاز بورسیه‌ها تنها راه پیش‌روی ما برای برون رفت از گرداب تخلفات بورسیه‌ای است.

*دکتر جعفر توفیقی
کد خبر: 124778

وب گردی

وب گردی