تهران-ایسکانیوز: پروژکتور "ناهیرا"  توسط رضا حیدری ساخته شده است. این پروژکتور ابزاری است برای نورپردازی تئاتر و سینما و در حال حاضر کوچک ترین برش دهنده نور در دنیا است. کم مصرف بودن و پرتاب نور در متراژهای بالا از دیگر مزیت های این پروژکتور است. رضا حیدری مخترع پروژکتور ناهیرا درباره ویژگی دیگر این ابزار گفت: ظرافت قیچی های این پروژکتور به اندازه ای است که می توان با آن نور را به قطر یک میلیمتر برش زد و این یعنی فوکوس کامل!


رضا حیدری طراح نور خوش سابقه تئاتر و مخترع پروژکتور "ناهیرا" که در مراسم رونمایی اثرش، یکی از همین پروژکتورها را به دکتر علی رفیعی تقدیم کرد در اینباره به خبرنگار تئاتر ایسکانیوز گفت: از آنجاییکه دکتر علی رفیعی بزرگترین کارگردان تئاتر است و از آنجایی که این استاد مسلم تئاتر، به نور صحنه اهمیت بسیاری می دهد و آن را می شناسد دوست داشتم به این وسیله از ایشان قدردانی کنم.


رضا حیدری که در زمینه طراحی نور سابقه ای طولانی دارد درباره چگونگی انتخاب این رشته مهجور در تئاتر به خبرنگار تئاتر ایسکانیوز گفت: زاده کرمانشاه هستم و تئاتر را 16 سال پیش در همین شهر آغاز کردم و در همان سال دوم فعالیتم تصمیم گرفتم در زمینه طراحی نور فعالیت کنم زیرا خیلی مقوله نور را دوست داشتم و دارم و خواهم داشت.


حیدری درباره چگونگی گرایشش به طراحی نور تئاتر گفت: در سالهای دور نمایشی از دکتر ناظر زاده کرمانی توسط تئاتری های کرمانشاه به روی صحنه رفت که عارف لرستانی در آن بازی می کرد. در این نمایش صحنه ای وجود داشت که توجه مرا جلب کرد و باعث شد در همان لحظه عاشق نور شوم و جرقه این عشق زمانی زده شد که عارف لرستانی در قسمتی از نمایش کنار چشمه ای رفت که توسط نور آبی به کف صحنه تابانده شده بود. حال از آن روز سالها می گذرد و من همچنان نور و مبحث طراحی نور را دوست دارم؛ هرچند در طی این سالها در بخش های دیگر تئاتر نیز فعال بوده ام اما دغدغه ام نبوده است.


حیدری با تأکید بر اینکه کمبودها منجر به خلاقیت می شوند گفت: تئاتر کرمانشاه نیز مانند تئاتر شهرستانهای دیگر با کمبودهایی مواجه بود که همین کمبودها باعث شد برای رفع ضعفهای موجود از خلاقیت خودم کمک بگیرم و با آزمون و خطا به آنچه می خواهم برسم.


این هنرمند در ادامه گفت: از آن روزی که به تهران آمدم 9 سال می گذرد و من این شانس را داشته ام که از همان ابتدا با کارگردان های مطرحی مثل زهرا صبری همکاری کنم.  نمایش "طوطی پر" به کارگردانی صبری اولین تجربه موفق من در تهران است


رضا حیدری در ادامه گفت: همیشه به فعالیت تجربی در عرصه هنر اعتقاد داشته ام و این تجربی کار کردن یکی از لذتهای زندگی من است و دلیل موفقیت امروزم را آزمون و خطاهایی می دانم که طی این سالها انجام داده ام.


حیدری با اشاره به اینکه خلاقیت از هر ابزاری قدرتمندتر است گفت: از آنجاییکه همیشه با کمترین امکانات مواجه بوده ام عادت کرده ام به امکانات سالن اکتفا نکنم و با ایده هایم کلنجار بروم و نور را بسازم.


حیدری گفت: همین کلنجار رفتن ها و اذیت شدن ها و کمبود امکانات باعث شد به پروژکتوری فکر کنم که همه قابلیت های اجرایی را داشته باشد و بتواند نیازهای مرا برآورده کند و این ایده و دغدغه مصادف شد با نمایش "خیال " که حمیدرضا نعیمی کارگردانی آن را به عهده داشت. درباره ایده ام با نعیمی صحبت کردم و قرار شد طراحی نور این نمایش را به عهده بگیرم و از آنجاییکه بازیگران این نمایش روی صحنه ساکن بودند و حرکت نداشتند از نعیمی خواستم اجازه دهد نور نمایش را طوری طراحی کنم که به نمایش حرکت ببخشد. نعیمی نیز پذیرفت و با توجه به آنکه هنوز این پروژکتور را نداشتم سختی های بسیاری را متحمل شدم که خوشبختانه نتیجه داد و نمایش "خیال" با موفقیت در جشنواره تئاتر 3 سال پیش اجرا شد و این موفقیت در حدی بود که در بولتن جشنواره آن سال نوشتند "خیال" نمایشی با دو بازیگر و نور...!


حیدری در ادامه گفت: پس از اجرای این نمایش بود که ساخت پروژکتور "ناهیرا" را آغاز کردم و با آنکه بارها در ساخت آن شکست خوردم اما با تحمل سختی های بسیار و در تنهایی مطلق به کامل کردن پروژکتور "ناهیرا" ادامه دادم.


کارگردان نمایش "تنگ و ترک" در ادامه گفت: با اتودهای بسیار ساخت پروژکتور را ادامه دادم و در سال دوم به عنوان اختراع ثبتش کردم و زمانی که قضیه جدی تر شد ثبت صنعتی آنرا گرفتم و سپس نام "ناهیرا" را برای آن انتخاب کردم و به عنوان برند تجاری ثبتش کردم.


حیدری درباره معنی نام "ناهیرا" گفت: این نام را از فرهنگ لغت برداشتم و معنی آن نور و روشنایی است.


رضا حیدری مخترع پروژکتور "ناهیرا" درباره ویژگی های این ابزار کارآمد گفت: این پروژکتور از 82 دو قطعه تشکیل شده است که در این میان تنها دو قطعه خارجی وجود دارد و 80 قطعه دیگر با طراحی خودم در ایران ساخته شده است.


حیدری ادامه داد: "ناهیرا" تا به این لحظه کوچکترین پروژکتور برش دهنده نور در دنیا است که مصرفش از لامپ 100 وات کمتر است در حالی که شدت نورش نصف پروژکتور 1000 وات است و دلیل آن وجود آیینه ها، لنزها و رفلکتورهایی است که در این پروژکتور به کار رفته است.


رضا حیدری کوچک بودن پروژکتور "ناهیرا" را یکی از مزیتهای بزرگ آن دانست و درباره آن گفت: این پروژکتور تنها 18 سانتی متر است و می توان آنرا در سالن هایی با سقف کوتاه نصب کرد.


حیدری در توضیحات بیشتر گفت: این پروژکتور گرما ایجاد نمی کند و لامپ آن 6 ماه یک بار عوض می شود و با برق تک فاز یا همان برق خانگی کار می کند.


طراح نور نمایش "p2" بزرگترین مزیت پروژکتورش را ظرافت برش قیچی های آن دانست و گفت: ظرافت قیچی های این پروژکتور به اندازه ای است که می توان با آن نور را به قطر یک میلیمتر برش زد و این یعنی فوکوس کامل!


حیدری گفت: این پروژکتور 10 برابر ددولایت (پروژکتورهایی خاص که در سینما استفاده می شود) توانایی شوت نور دارد و بوسیله آن می توان از فاصله ای دور به یک نمای لانگ شات سینمایی نور داد که این قابلیت باعث می شود که پروژکتور ناهیرا در نورپردازی گالری ها نیز کاربرد داشته باشد


طراح نور نمایش "فاوست" در پاسخ به این سوال که پروژکتورش به تولید انبوه رسیده است یا خیر گفت: تاکنون 300 پروژکتور آماده کرده ام اما در این زمینه هنوز بازاریابی نکرده ام؛ با این وجود از عراق و ترکیه سفارش دارم و این قضیه مربوط به یک سال و نیم پیش است آن زمانی که هنوز پروژکتور کامل نبود.


حیدری با تأکید بر اینکه هیچ گاه به دنبال جذب اسپانسر نبوده است گفت: قرار است به کمک دوستانی که در ساخت قطعات با من همکاری کرده اند بازاریابی 300 پروژکتور تولید شده را آغاز کنیم و پس از آن تولیدات بیشتری داشته باشیم.


رضا حیدری درباره اهدای پروژکتورش به دکتر علی رفیعی گفت: از آنجاییکه دکتر رفیعی بزرگترین کارگردان تئاتر است و از آنجایی که این استاد مسلم تئاتر، به نور صحنه اهمیت بسیاری می دهد و آن را می شناسد دوست داشتم به این وسیله از ایشان قدردانی کنم؛ علاوه بر آن اعتقاد دارم باید از بزرگان در زمان حیاتشان تقدیر کرد.


حیدری در پایان با انتقاد از اینکه رشته ای به نام طراحی نور در دانشگاه ها تدریس نمی شود گفت: تحصیلات دانشگاهی ندارم تنها به این دلیل که رشته ای به نام طراحی نور در دانشگاه ها وجود ندارد و این در حالی است که در جشنواره های معتبر خارجی به این بخش از هنر تئاتر و سینما اهمیت بسیاری می دهند و برای آن در بخش مسابقه جایزه ای در نظر گرفته اند.


طراح نور نمایش "سقراط" ادامه داد: وقتی در خانه تئاتر انجمنی به نام طراحان نور وجود ندارد و در جشنواره ها به این بخش تخصصی اهمیتی داده نمی شود نتیجه این می شود که اهالی تئاتر گمان می کنند طراحان نور همان اشخاصی هستند که مسئول سالن و اتاق فرمانند که اینگونه نیست و اپراتور کسی است که ایده های طراح نور را اجرا می کند.


حیدری در پایان از مسئولان خواست در جشنواره فیلم و تئاتر فجر به طراحان نور بیشتر توجه کنند و با اضافه کردن بخش فنی، طراحان نور را در ادامه فعالیتشان یاری و تشویق کنند.


کد خبر: 124813

وب گردی

وب گردی