تهران – ایسکانیوز: مسافران قطار گردشگری بین‌المللی عقاب طلایی که پنجشنبه اول آبان وارد ایران شده بود هنگام توقف در تهران، به عنوان آخرین مقصد سفر، برخلاف اخبار رسانه‌های غربی ایران را شگفت‌انگیز، امن با مردمی مهربان و خونگرم توصیف کردند.


قطار عقاب طلایی 18 روز پیش از بوداپست مجارستان با 97 مسافر اروپایی، استرالیایی و آمریکایی سفر خود را آغاز کرد. این قطار در این مدت از سه کشور مختلف از جمله ترکیه گذشت و 4 صبحه پنجشنبه وارد تهران شد. برایان گودجر،استرالیایی 75 ساله در مورد این سفر می‌گوید:« هنگامی که در حال عبور از ترکیه بودم فکرمی‌کردم ترکیه کشوری با فرهنگ و متمدن است اما از زمانی که وارد ایران شدم تازه فهمیدم فرهنگ و تمدن یعنی چه.»


این قطار ساعت 11 صبح امروز وارد ایستگاه تهران شد و همانطور که برای خبرنگارانی که در ایستگاه منتظر ورود این گردشگران بودند این رخداد جالب بود، گردشگران مسافر قطار نیز با شادی به این استقبال گرم نگاه می‌کردند و آن‌ها هم همزمان با خبرنگاران از داخل کوپه‌های قطار و پنجره‌های باز به عکاسی از ایرانیان می‌پرداختند و با روی باز به سوال‌ها پاسخ می‌دانند.


بیشتر این گردشگران هنگامی که می‌پرسیدید کدام قسمت سفر برایتان جالب‌تر بود همان طور که با لبخند خاطرات چند روزه سفر ایران را مرور می‌کردند و از زیبایی های شیراز و اصفهان و زنجان و تبریز می‌گفتند عموما به این جمله می‌رسیدند که خونگرمی، مهربانی و صمیمیت مردم ایران بهترین بخش این سفر بود.


این گردشگران که بیشترشان را بازنشسته‌ها و افراد 70 سال به بالا تشکیل می‌دانند از اینکه ایران را برای سفر انتخاب کرده‌بودند خوشحال بودند. ساندرا 75 ساله می‌گفت:« هنوز شهرهایی زیادی از ایران را ندیده است چون این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و با قطار هم نمی‌شود به تمام نقاط کشور سفر کرد. اما اگر بتواند بار دیگر برای دیدن شهرهای دیگر ایران باز خواهد گشت.»


رین، استرالیایی 72 ساله نیز ایران را زیبا و شگفت‌انگیز توصیف کرد و گفت:«رسانه‌های ما بیشتر تمایل دارند تا اخبار ناخوشایند را در مورد ایران منتشر کنند و از خوبی‌های این جا چیزی نمی‌گویند اما ایران برخلاف تمام آنچه در موردش گفته می‌شود امن و زیبا است و من حتما به تمام دوستانم توصیه خواهم کرد که به ایران بیایند.»


چرا قطار گردشگری؟


روش‌های مختلفی برای سفر کردن وجود دارد و هرکس با توجه به علاقه و سلیقه و امکانات خود نوع سفر را انتخاب می‌کند. سفر با قطار آن هم قطار لوکسی که مانند یک هتل 5 ستاره است شیوه نسبتا متفاوتی است و انگیزه‌های متفاوتی هم برای این انتخاب وجود دارد. برایان در این زمینه می‌گوید:« وقتی با هواپیما به جایی سفر می‌کنید فرصتی برای اینکه از نزدیک با همه چیز آشنا شوید وجود ندارد . ولی در سفر با قطار شرایط فرق می‌کند . شما می‌توانید بنشینید و از پنجره تمام مناظر بین راه را ببینید و فرصت بیشتری هم برای مراوده و ارتباط با مردم وجود دارد.»


اما رین در این باره می‌گوید:« من از مدت‌ها پیش می‌خواستم به ایران بیایم و این نوع سفر را انتخاب کردم چون برای نخستین بار انجام می شد.»


الساندرا اما نظر دیگری دارد. او سفر با قطار گردشگری را انتخاب کرده چون در خبرها شنیده‌است که جاده‌های کشور ناامن هستند و هرساله تعداد زیادی در اثر تصادف کشته می‌شوند . بنابراین چون اگر با هواپیما هم می‌آمد باید مسیر بین راه‌ها را با اتوبوس طی می‌کرد ترجیح داده‌است وسیله امن‌تر یعنی قطار را انتخاب کند.
قطار پر سود برای گردشگری ایران


سفر با قطار های گردشگری در جهان نوعی سفر لوکس محسوب می‌شود. مسافران این قطار نیز حدود 14 هزار دلار هزینه سفر کرده‌اند که به گفته ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان و مجری این تور در ایران تقریبا به طور میانگین هزنیه هر مسافر حدود 2 هزار دلار شده‌است. البته این منهای خریدهایی است که این گردشگران در شهرهای مختلف انجان داده‌اند. الساندرا که عاشق صنایع دستی ایران شده‌است، مهیج‌ترین بخش سفر را زمان خرید می‌داند و از خریدهایی زیادی که انجام داده‌است می‌گوید و با ذوق از مینیاتورها و گردنبندهای نقره و... که خریده‌است تعریف می کند.


البته به این‌ها بیافزایید که تعدادی از مسافران قطار را تورگردانان آمریکایی تشکیل می‌دادند که بودند شرایط را برای هموطنان دیگر خود و برگزاری تور بسنجند.


12هزار نفر منتظر سفر با قطار گردشگری به ایران


پورفرج از ثبت‌نام 12 هزار نفر برای سفر با این قطار خبر می‌دهد و می‌گوید:« البته نمی‌‌‌توانیم تمام این افردا را با 9 قطاری که تا پایان سال 2015 قرار است وارد ایران شوند، جابه جا کنیم. بنابراین باید برای قطارهای بیشتری برنامه‌ریزی کنیم.» البته او بسیار خرسند است که این قطار نقش یک هتل 5 ستاره را هم بازی می‌کند و می‌گوید:« اگر غیر از این بود به مشکل برمی‌خوردیم چون در حال حاضر ما در شهرهای توریست‌پذیرمان با مشکل هتل مواجهیم. تعداد هتل‌های 4 و 5 ستاره بسیار کم است و آن‌ها هم الان با توجه به استقبال گردشگران ورودی بیشتر مواقع رزو شده‌اند.»

کد خبر: 124943

وب گردی

وب گردی