تهران ایسکانیوز: اینکه اصولگرایان باز هم در عمل بتوانند در جبران شکست ها خود در نافرمانی از ریش سفیدان خود گام های بلند خود را تا چه اندازه بلند بردارند مسئله ای است که همواره مورد توجه فعالان سیاسی و رسانه ها قرار گرفته و هر روز به دنبال اخبار جدید از دیدارهای بزرگان این دو تشکل هستند تا گمانه زنی های احتمالی به وجود آمده را به نتایجی برسانند. گمانه زنی ها درباه وحدتی و محوریتی که با وجود آیت الله مصباح یزد شکل و شمایل دیگری به خود می گیرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 فعالیت های گروهی و حزبی آنطور که باید به شکلی سازمان یافته در چارچوب علمی انجام نشده و بیشتر در قالب تشکیلات مذهبی با رنگ و بوی سیاسی بوده که در این میان دو تشکل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جریان اصولگرایی با وجود ریش سفیدان و بزرگان باسابقه انقلابی با ارائه راهبردهای انتخاباتی در مسیرهای پیش رو و تعیین شده نقش به سزایی از خود داشتند.

اختصار جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم را جامعتين می نامند در حالی كه در اساس كار، چنين تشكلی در كشور وجود ندارد، لذا در ابتدا برای آشنایی بیشتر با این دو تشکل به اختصار از اهداف و ماهیت  آنها را شرح میدهیم.

جامعه روحانیت مبارز تشكل و نهادی دینی و روحانی، فرهنگ چارچوب علمی انجام ی، سیاسی، اجتماعی است که با انگیزه‌ای دینی و با شعار حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در سال 1356 از سوی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی شکل گرفت  و در سال‌های اخیر این تشکل در کنار تشکل‌های همسوی خود از جمله حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مدرسین، انصار حزب‌الله، جامعه اسلامی دانشگاهیان و انجمن‌های اسلامی اصناف بازار تهران نقش مهمی را در تحولات سیاسی ایران داشته و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷جامعه روحانیت به یکی از تشکل‌های سیاسی با نفوذ ایران تبدیل شد به طوری که کاندیداهای مورد حمایت این تشکل تا سال ۱۳۷۶ در شش دوره نخست انتخابات‌ ریاست‌جمهوری ایران پیروز شده بودند.

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گرايش سياسی و اعتقادی اصولگرايانه که به اختصار جامعه مدرسین خوانده می‌شود از سوی جمعی از علماء و اساتید بزرگ حوزه علمیه قم، در سال ۱۳۴۰ تاسیس شد و چون در سال ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ که نهضت روحانیت شروع شد، روحانیون تشکل خاصی نداشتند. "آیت‌الله حسینعلی منتظری" به همراهی چند تن دیگر از روحانیون از جمله "آیت‌الله ربانی شیرازی"، "هاشمی رفسنجانی" و "احمد آذری قمی" به فکر سازمان دادن و هماهنگ کردن روحانیون حوزه می‌افتند و سنگ بنای جامعه مدرسین در آن زمان گذاشته می‌‌‌شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال۱۳۵۷، نقش و مسئولیت جامعه مدرسین دگرگون شد و از شکل مبارزه با حکومت پهلوی، به شکل مشارکت و همکاری در بنا و استواری حکومت اسلامی در آمد و اکنون آیت‌الله محمد يزدی ریاست جامعه مدرسين را برعهده دارد.

انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شکست بزرگی برای اصولگرایان به حساب آمد زمانیکه در ائتلاف های به وجود آمده، آیت الله مهدوی کنی از اشخاصی همچون سعید جلیلی درخواست کناره گیری به نفع قالیباف را داشت این کاندیدای پیرو آیت الله مصباح یزدی حاضر به پیروی از شیخ اصولگرا نشد و به مبارزه انتخاباتی خود ادامه داد و دیگر کاندیداها هم تصمیم به ماندن در عرصه رقابتی گرفتند

دلخوری ها و گلایه های به وجود آمده در زمان انتخابات در زمان هشت سال دولت احمدی نژاد و انتخابات 92 در طیف اصولگرایی به اوج خود رسید و بزرگان و چهره های شاخص این جریان درصدد شکل گیری انسجامی دوباره برآمدند تا بتوانند ناکامی های گذشته خود را جبران کنند و از زمان پس از انتخابات سال 92 اگرچه مخالف فعالیت ها زودهنگام انتخاباتی بودند اما به طور غیرعلنی و گعده نشینی و البته در سال جاری به شکلی علنی به ادامه فعالیت ها در جهت انسجام و وحدت پرداختند.

چهار نشست همگرایی اصولگرایی با لیدری حجت الاسلام والمسلمین تقوی که بنا به گفته وی، آیت الله مهدوی کنی به دلیل کهولت سن حاضر به اداره این جلسات نشد و مسئولیت را به تقوی سپرده بود یکی از اقدامات سازمان یافته اصولگرایان در راستای رسیدن به وحدت است تا با گردآوری بزرگانی همچون، آیات جنتی، نوری همدانی و مصباح یزدی گام های اولیه خود را در رسیدن به وحدت برداند.

اما گروه ها و احزاب سیاسی شناسنامه دار اصولگرا همواره لا تاکید فراوان، زیر سایه جامعتین به حرکت خود ادامه می دهند تا جاییکه محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه زیر سایه جامعتین حرکت خواهند کرد و حضور چهره های سیاسی در نشست آخر همگرایی اصولگرایان به نمایندگی از احزاب سیاسی نبوده گفت: حرکت در سایه جامعتین ملاک جبهه پیروان خط امام و رهبری در طول سی سال فعالیت بوده و به این مسیر هم ادامه می دهیم. که البته صحت این ادعا را می توان در کنگره سالانه جامعه اسلامی مهندسین در شهریور ماه با دعوت از آیت الله محمد علی موحدی کرمانی و تاکید بر دیدارهای حتمی با جامعتین مشاهده کرد.

اینکه اصولگرایان باز هم در عمل بتوانند در جبران شکست ها خود در نافرمانی از ریش سفیدان خود گام های بلند خود را تا چه اندازه بلند بردارند مسئله ای است که همواره مورد توجه فعالان سیاسی و رسانه ها قرار گرفته و هر روز به دنبال اخبار جدید از دیدارهای بزرگان این دو تشکل هستند تا گمانه زنی های احتمالی به وجود آمده را به نتایجی برسانند گمانه زنی ها درباه وحدتی و محوریتی که با وجود آیت الله مصباح یزد شکل و شمایل دیگری به خود می گیرد اینکه احزاب سیاسی اصولگرا تا چه اندازه موفق به رسیدن به وحدت در سایه جامعتیتن خواهد شد سوالی است که همواره نگاه اذهان عمومی را به خود جلب کرده که آیا طیف پایداری با وجود پدر معنوی خود، مسیر جداگانه ای را در پیش می گیرد یا همراه با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حرکت خواهند کرد.

در اوج این گمانه زنی ها عدم پیام تسلیت و حضور نیافتن مصباح یزدی در مراسم تشییع پیکر آیت الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تردیدها برای همکاری و همیاری جبهه پایداری با جامعتین در مسیر وحدت دوچندان شده و گویا باید دوباره شاهد برخی اشتباهات از سوی این جریان باشیم.

 
کد خبر: 125449

وب گردی

وب گردی