فارن پالیسی نوشت:"اریک پرنس "  ایده ای دارد.موسس شرکت نظامی "بلک واتر" به دولت اوباما پیشنهادی برای نابودی داعش داده است.او عقیده دارد پیمانکاران خصوصی نظامی می توانند با اعزام نیرو به سوریه و عراق تهدید داعش را یکبار برای همیشه نابود کنند."اگر اعضای قدیمی بلک واتر هنوز در کنار هم بودند،من به سرعت نسبت به اعزام نیروهای کارکشته به خاورمیانه اقدام می کردم."این ها جملاتی است که آقای پرنس در وبسایت شرکت جدید خود نوشته است.

به گزارش ایسکانیوز، فارن پالیسی در ادامه نوشت:بلک واتر نام خود را به آکادمی تغییر داده و دیگر هیچ رابطه ای با اریک پرنس ندارد.با این حال بلک واتر بار دیگر به سرخط خبرها بازگشته است:چهار مزدور شرکت بلک واتر که در سال 2007 به اتهام قتل عام 17 شهروند عراق در میدان بغداد دستگیر شده بودند،در نهایت محکوم شناخته شدند.یکی از این افراد به قتل عمد و سه نفر دیگر به کشتار دسته جمعی متهم شدند.نبردی حقوقی بین شرکت های خصوصی نظامی و دولت و وزارت دادگستری در نهایت به ضرر این شرکت ها تمام شد.این کشتار به مردم جهان و مردم آمریکا نشان داد، این شرکت های پیمانکار که آمریکا برای جنگ ها از آن ها کمک می گرفت،غیر قابل اعتماد و خطرناک هستند.

با این حال،برخلاف سابقه نه چندان  درخشان و پاک شرکت های خصوصی، آن ها می توانند نقشی کلیدی در سیاست اوباما در مقابله با تروریست ها داشته باشند.برای نابودی داعش،آمریکا در نهایت مجبور به اعزام نیرو خواهد شد.اوباما باید میان کشته و زخمی شدن سربازان آمریکا و سپردن کار در دستان شرکت های خصوصی،یک گزینه را انتخاب کند.به نظر انتخاب وسوه انگیزی می آید. با این حال اگر مردم و دولت آمریکا هوشیار نباشند،این شرکت ها می توانند فساد زیادی به بار بیاورند.

تا چهار سال پس از شروع جنگ عراق،تعداد کارمندان شرکت های خصوصی بسیار بیشتر از نظامیان ارتش بود.در کنار بلک واتر،شرکت هایی چون "دین کورپ"،"تریپل کانوپی" و "کورت" نقش عمده ای در این جنگ ایفا کردند.هزاران نفر از مزدوران این پیمانکاران تفنگ در دست داشتند و از مواضع امریکایی ها دفاع می کردند،به سربازان و پلیس عراق آموزش می دادند و حتی برخی از آن ها به طور مستقیم با القاعده و شورشیان درگیر می شدند.با این حال بسیاری از این کارمندان به  انجام وظیفه پشت خط مقدم مشغول بودند.آن ها مشغول پختن غذا یا ساختن و نگهداری از تجهیزات و ساختمان های آمریکایی بودند.دیوید آیزنبرگ در کتاب خود" نیروهایی در سایه" می نویسد:این شرکت های خصوصی نمونه جمع و جور ارتش آمریکا هستند.ارتش بدون این ها به جنگ نمی رود.به یک دلیل ساده.چون نمی تواند.

جنگ حال حاضر آقای اوباما در مقایسه با دو جنگ گذشته بسیار کوچک است.در آن جنگ ها شرکت های خصوصی وظایف زیادی بر عهده داشتند .در این جنگ چنین وظایف و کارهایی تعریف نشده اند.با این حال آن ها حضوری اندک دارند.پس از نزدیکی داعش به اربیل،شرکت خصوصی "تریپل کانوپی" نیروهای خود را در این شهر مستقر کرد تا از سقوط اربیل جلوگیری کند.

نبرد علیه داعش ممکن است ابعاد جدیدی به خود بگیرد و بیشتر از گذشته پای شرکت های خصوصی را به معرکه باز کند، زیرا آن ها می توانند به محافظت از پایگاه های هوایی آمریکا بپردازند.در همین حال کارمندان این شرکت ها به بغداد اعزام خواهند شد تا به ارتش عراق آموزش های لازم را بدهند.فروش سلاح های آمریکا به کشور های عرب منطقه ادامه دارد و در حال حاضر این شرکت های خصوصی می توانند وظیفه آموزش و نحوه کار با این تجهیزات فروخته شده را بر عهده بگیرند.

می توانیم بگوییم هر چه بحران سوریه و عراق عمیق تر شوند، سود این شرکت ها هم بیشتر می شود.تحلیلگران اعتقاد دارند جنگ هوایی آمریکا در سال آینده 20 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.ایالات متحده در دو جنگ عراق و افغانستان،سالانه چیزی در حدود 200 میلیارد دلار هزینه می کرد.

این شرکت های خصوصی در زمان جنگ عراق و افغانستان بیش از 200 میلیارد دلار برای خدمات خود دریافت کردند و این مبلغ،هزینه تولید سلاح های آنان نیز نمی شود.

در افغانستان و جنگ عراق دوران جورج بوش،این شرکت ها به عنوان شرکایی غیر قابل اعتماد شناخته می شدند.اعضای دولت در آن زمان عقیده داشتند این پیمانکاران تنها باعث گسترش فساد مالی هستند و اشتباهات و بی احتیاطی های کارکنان آنها،اشتباهات ارتش و کاخ سفید تلقی خواهند شد.تا حدودی هم می توان گفت حق با آن ها بود.به عنوان مثال یکی از این شرکت ها برای تعمیرات سیستم برق یک پایگاه، مبلغی بیش از 2 میلیون دلار دریافت کرد و درنهایت پس از دریافت مبلغ و تعمیرات،یکی از سربازان در هنگام دوش گرفتن به خاطر نقص فنی سیستم برق دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.

فسادی که این شرکت ها در هنگام حضور و کار خود به وجود می آورند،یکی از بزرگترین نگرانی های آمریکا است .به عنوان مثال سال گذشته پرونده فساد یکی از این شرکت ها در زمینه آموزش پلیس عراق مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت به دلیل عدم پیگیری دولت عراق،پرونده ی آن مختومه اعلام شد. باید گفت از هر چهار دلار که به عملیات های خارجی اختصاص می یابد،یک دلار آن را شرکت های خصوصی دریافت می کنند.

جنگ عراق نقطه عطف فساد مالی و جرائم این شرکت های خصوصی بود.این بار اما کنگره،مردم و رسانه های عمومی باید مراقب تک تک دلارهایی باشند که به حساب این شرکت ها ریخته می شود.این مسئله نیازمند تشکیل کمیسیون های مستقل برای تحقیقات گسترده و اعمال نظارت است.اوباما و دولت او باید توجه داشته باشند چه گروه هایی به نام آمریکا وارد جنگ می شوند.
کد خبر: 126408

وب گردی

وب گردی