تهران-ایسکانیوز: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: دشوارترین بخش لغو تحریم ها، لغو تحریم های کنگره آمریکا است چون به رای دو مجلس نمایندگان و سنا که متشکل از اکثریت جمهوری خواه است، نیاز دارد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به اینکه چرا اعتراض به اعمال تحریم های از سوی دولت یازدهم پررنگ تر از دولت های پیشین به نظر می رسد و این اعتراض تا مرز اختلافات اساسی پیشروی کرده است، گفت: اعتراض به روند اعمال تحریم های همواره از سوی جمهوری اسلامی صورت گرفته است اما به واسطه اینکه ایران و آمریکا تا پیش از دولت یازدهم هیچ ارتباط مستقیمی با یک دیگر نداشته اند این اعتراض ها کمتر دیده می شد.

او ادامه داد: اکنون به دلیل اعمال تحریم های یکجانبه مالی و بازرگانی که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است، مسلما محکوم کردن این دست اقدامات بیشتر گذشته خواهد بود. البته امریکایی ها تصور می کنند می توانند از تحریم به عنوان ابزار فشار استفاده کنند و ایران را یا به تغییر رفتار یا در نهایت به تغییر رژیم وادار نمایند.

ابوالفتح با تاکید بر اینکه اصل مسلم حقوق بین الملل عدم دخالت کشورها در امور داخلی یک دیگر و پرهیز از حمایت از گروه های معارض و برانداز است، افزود:  این اصل خدشه ناپذیر است در عین حال بر اساس تفاهمنامه الجزایر بین ایران و آمریکا که در نهایت منجر به آزادی گرونگان های آمریکایی شد دولت امریکا به شکل مکتوب و اشکارا متعهد شد هیچ عملی مبنی بر اینکه دخالت در امور داخلی ایران باشد انجام ندهد.

به گفته این کارشناس مسائل آمریکا تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران نقض تعهد دولت امریکا به تفاهمنامه الجزایر است ضمن اینکه رفتار غیرقانونی به حساب می آید که حتی قابلیت پیگرد در محکام بین المللی دارد.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که لغو یک مرحله ای تحریم های چگونه می تواند از سوی غرب مورد پذیرش قرار بگیرد، گفت: یکی از دو موضوع اصلی اختلافات کنونی که باعث شده هنوز سند مکتوبی تحت عنوان توافق جامع تدوین نشود، تحریم است غرب تحریم را به دلیل انکه خطر برنامه هسته ای ایران جدی می پندارد اعمال کرده، پس اگر ایران به توافقی دست یابد به گونه ای که اعتماد طرف های مقابل جلب شود و سندی مورد امضا در بیاد، غرب ملزم هست تحریم ها را بردارد البته ممکن است در یک جدول زمان بندی در مورد اینکه در چه زمانی تحریم ها لغو شود به توافق برساند اما آنچه مسلم است که اگر ایران اعتماد غرب را جلب کند تحریم باید لغو و نه تعلیق شود.

او در ادامه و در ارزیابی تحریم های اعمال شده علیه ایران نیز گفت: سخت ترین بخش لغو تحریم ها، تحریم های کنگره است چون تحریم های شورای امنیت با اراده 5 عضو اصلی برداشته می شود اما هرچند که ابطال تحریم هایی که دولت امریکا در قالب دستور المعل رئیس جمهور یا دستورالمعمل وزارت خانه های امور خارجه، خزانه داری و انرژی آمریکا وضع کرده، ساده به نظر می رسد اما تحریم های کنگره باید با رای هر دو مجلس باطل شود که به دلیل اختلافات حزبی در امریکا بسیار دشوار خواهد بود.

او در پایان افزود: با این همه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران که از سوی شورای امنیت تصویب نشده، مغایر حقوق بین الملل، یکجانبه و ناعادلانه است.

 
کد خبر: 126651

وب گردی

وب گردی