n00183355-b

تهران-ایسکانیوز،پلاس+/

در پرونده بررسی وضعیت دانشگاه های غیرانتفاعی به علت اینکه این موضوع را از زوایای دیگر هم مورد بررسی قرار بدهیم به سراغ اساتید با تجربه ای رفته ایم تا نظرات آنها را هم در مورد روند فعالیت این دانشگاه ها بدانیم.

امید مسعودی، از اساتید دانشگاه درباره کمبود امکانات در دانشگاه های غیر انتفاعی گفت: وزارت علوم مشکل کمبود امکانات را از 2 ،3 سال قبل مطرح کرده بود.

به ویژه در شهرستان ها بعضی از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، هم از نظر امکانات هم از نظر هیئت علمی مشکلاتی داشتند و پیشنهاد وزارت علوم این بود که این مراکز با هم تجمیع بشوند. زمانی که این موسسات با هم تجمیع شوند و یک هیئت امناء را تشکیل بدهند از امکانات همدیگر استفاده می کنند. ولی بعضی از دانشگاه ها مثل دانشگاه پیام نور، به علت این که هدف وزارت علوم، گرستش آموزش عالی در کشور بود با حداقل امکانات شروع کردند. دانشگاه پیام نور در سال های گذشته در مدارس استیجاری تشکیل می شد که زمان زیادی طول کشید تا توانستند یک مکانی را به عنوان ساختمان دانشگاه برای دانشجویان فراهم کنند.

این مشکلات وجود دارد و نمی شود آن را نادیده گرفت. با توجه به این که موسسات غیرانتفاعی درآمد کمی دارند و بودجه ای از دولت نمی گیرند ترجیح می دهند که از اعضای هیئت علمی دیگر دانشگاه ها استفاده کنند. هرچند که قانون آن ها موظف کرده است که حتما تعداد مشخصی هیئت علمی داشته باشند اما این چنین پیش نرفته است. متاستفانه با وجود این که متهیداتی برای روند فعالیت این دانشگاه ها شده است ولیکن این مشکلات هنوز در دانشگاه های غیر انتفاعی به چشم می خورد.

بار علمی دانشگاه ها

وی درمودر تاثیر کمبود امکانات بر بار علمی این دانشگاه ها ادامه داد: اکثر دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند، هدفشان کسب علم است و اگر در دانشگاه به مشکلاتی از قبیل نداشتن استاد حرفه ای، نداشتن امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، موجه شوند هم از علم آموزی سرد می شود و هم نمی تواند تخصص کافی در رشته خودش را کسب  کند. البته به این نکته باید توجه کرد که اگر دانشجویان با چنین مشکلاتی مواجه می شوند می توانند به وزارت علوم مراجعه کنند و درخواست کنند که وضعیت آن دانشگاه بهبود پیدا کند. قطعا بازرس هایی هستند که به وضعیت این دانشگاه ها نظارت  دارند، به علت اینکه حتما باید یک دانشگاه یه یک میزانی از توان علمی برسد، اگر نتواند خود را به این سطح از انتقال بار علمی برساند، مجوز آن دانشگاه لغو می شوند.

نباید این نکته را فراموش کرد که بخش اصلی یک دانشگاه را دانشجو تشکیل می دهد و دانشجو هم باید از دانشگاه بخواهد که سطح خودش را بالا ببرد.

باید توجه داشت، اگر دانشگاه از امکانات کافی و لازم برخوردار نباشد دانشجو دچار رکود علمی می شود و زمانی که با مدرکی که در دست دارد بخواهد وارد بازار کار بشود در اولین مصاحبه مردود می شود.

مسعودی در ادامه به نوع فعالیت و بازتاب دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی پدیده تازه ای نیست و حداقل بیش از دو دهه تجربه فعالیت علمی داشته است. با توجه به  حضور صدها هزار دانشجو در دانشگاه مشخص است این دانشگاه از یک پختگی بسیار بسیار بالا برخوردار است. تا حدی که در حال حاضر خود دانشگاه آزاد هیئت علمی خودش را تربیت می کند.

 
کد خبر: 126809

وب گردی

وب گردی