تهران-ایسکانیوز،پلاس+/  گردشگری و امنیت دو مقوله وابسته به هم هستند؛ زمانی که امنیت بالا رود گردشگری رونق می‌گیرد و خیل توریست‌ها وارد کشور می‌شوند اما زمانی که مسافران حس کنند امنیت جان و مالشان تامین نیست به هیچ وجه چمدان‌هایشان را نمی‌بندند و عزم سفر نمی‌کنند. کشورهایی که اقتصادشان از طریق گردشگری اداره می‌شود، معمولا رسانه‌های قوی دارند که با تبلیغات گسترده علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مقوله امنیت خود را پر رنگ می‌کنند. با روی کار آمدن دولت یازدهم و سرمایه گذاری در مقوله توریسم شاهد ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم، اما باید دید دستگاه‌های رسانه‌ای کشور تا چه حد آماده حضور این گردشگران هستند و برای آنها برنامه دارند؟

قطار گردشگران اروپایی رهسپار اصفهان است

در هفته جاری سومین قطار گردشگران خارجی شامل 70 گردشگر وارد اصفهان شدند این گردشگران از اروپای مرکزی، اروپای شرقی و استرالیا و از طریق مرز ترکیه وارد کشور شدند و قرار است از اصفهان، یزد و زنجان دیدن کنند. همچنین ۱۵۰ گردشگر اروپایی با قطار گردشگری که از مجارستان به سمت ایران می‌آمد در ابتدای آبان ماه از مرز ارمنستان وارد ایران شدند و از جاذبه‌های گردشگری استان‌های شیراز، اصفهان، زنجان، یزد بازدید کردند.

resized_436315_785

اگر بتوانیم اعتماد گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند را جذب کنیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم این گروه از گردشگران به زودی با رفتن به کشورهایشان، خود تبدیل به تبلیغاتی برای کشور شوند. بنابراین در این شرایط به نظر می‌رسد کار رسانه‌ای باید با حساسیت بیشتری دنبال شود.

حمل و نقل زمینی بیش از هوایی احتیاج به امنیت دارد؛ مقوله راه‌، وسیله نقلیه و تامین آرامش گردشگران از یک سو و اطمینان این گردشگران به وضع امنیت کلی کشور از سوی دیگر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. پارسال در همین فصل بود که انفجار اتوبوس حامل گردشگران در صحرای سینا بازتاب وسیعی در اخبار پیدا کرد و مصر را که می‌رفت بار دیگر آرامش نسبی را تجربه کند زیر سایه ترور و عدم امنیت قرار داد. وزارت کشور مصر در مورد این انفجار گفت:« این دستگاه اتوبوس از یک مقصد محبوب گردشگری در جنوب صحرای سینا عازم حوالی سرزمین های اشغالی بود که مورد حمله قرار گرفت و 4 کشته به جای گذاشت». این وزارتخانه به دلیل انفجار اشاره‌ای نکرد، اما دو مقام امنیتی مصری گفتند که علت انفجار وجود بمبی بود که در داخل یا نزدیکی اتوبوس کار گذاشته شده بود. شبه نظامیان الهام گرفته از شبکه تروریستی القاعده که در صحرای سینا مستقرند، از زمان برکناری ˈمحمد مرسیˈ از سمت ریاست جمهوری مصر بر شدت حملات خود علیه نیروهای امنیتی افزوده اند. مصر از زمان برکنار شدن مرسی از قدرت، دستخوش نا آرامی های سیاسی و خشونت بسیار بوده است و این انفجارها باعث شد در مدت کوتاهی آمار ورود گردشگران به کشور کاهش یابد. این حوادث تروریستی بی شباهت به ماجرای اسیدپاشی در شهر اصفهان نیست به نظر می‌رسد زمانی که گردشگران دنیا به سمت اصفهان روانه شدند عده‌ای تلاش دارند با نا امن کردن فضای کشور از این ماجرا جلوگیری کنند. با وجود آنکه در اطلاع‌ رسانی شبکه‌های مجازی آمار و اطلاعات قربانیان اسید پاشی از 13 تا پنج نفر متفاوت اعلام شده است، اما «سردار اشتری» جانشین فرمانده نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران از چهار فقره اسیدپاشی در اصفهان گزارش داده‌است. گرچه حوادث اسید پاشی بسیار دلخراش است و نیاز به پیگیری جدی مسئولان دارد اما گسترش شایعات در این مورد نه تنها کمکی به حل ماجرا نمی‌کند بلکه در این برهه زمانی می‌تواند تاثیر سوئی در تبدیل شدن کشورمان به قطب گردشی منطقه دارد.

ایران اسلامی با وجود سرمایه‌های عظیم تاریخی و طبیعی نتوانسته جایگاه حقیقی خود را در زمینه گردشگری پیدا کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است پس بهتر است همه تلاش کنیم تا کشور بتواند از این مواهب استفاده درست کنند. در این شرایط بهتر است با کمی درایت تلاش کنیم تا این قطار گردشی را به فال نیک بگیریم و اجازه دهیم دنیا با ظرفیت‌های حقیقی کشورمان آشنا شود.

 
کد خبر: 126848

وب گردی

وب گردی