وال استریت ژورنال در مقاله ای به نقل از مقامات آمریکایی و عرب عالی رتبه نوشت: دولت اوباما و ایران که در حال مذاکره هسته ای هستند با یک تهدید مشترک به نام دولت اسلامی عراق و شام دست و پنجه نرم می کنند و در یک سال گذشته گام های موثری در جهت آشتی برداشته اند.

به گزارش ایسکانیوز، این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این تغییر می تواند به طور قابل توجهی توازن قدرت در منطقه را متحول کند و در عین حال ریسک خشمگین شدن متحدان عرب آمریکا مانند عربستان سعودی و امراات متحده عربی را به دنبال دارد که در صف آرایی علیه داعش، کلیدی به شمار می روند. رهبران عرب سنی نگرانی زیادی از قدرت گرفتن ایران شیعه دارند. از سوی دیگر رژیم اسرائیل نیز بر این باور است که آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران دست پایین را دارد و تهدید هسته ای این کشور را نادیده می گیرد.

در یک دهه گذشته، تهران و واشینگتن در موارد زیادی از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و افغانستان با یکدیگر تعامل داشته اند. اما مقامات می گویند در ماه های اخیر روند تحولات در عراق و سوریه تحت تاثیر پیشروی های داعش و خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به گونه ای پیش رفته که تهران و واشینگتن را به سوی همکاری سوق می دهد. از سوی دیگر دولت اوباما به طور ملموسی موضع خود را در برابر متحدان ایران یعنی حزب الله و حماس تعدیل کرده است و وزیر خارجه اش نیز در حال مذاکره با رهبران حماس است.

ولی نصر، تحلیلگر امور ایران و مقام سابق دولت اوباما می گوید: این تحولات نشان می دهد با وجود اینکته ترکیه و کشورهای عربی نزدیکترین متحدان آمریکا به شمار می روند، منافع و سیاست های آمریکا در حال همپوشانی پیدا کردن با منافع ایران است. این یک واقعیت ژئواستراتژیک در حال حاضر است و چیزی بیش از سیاست ورزی های متداول در آمریکا به شمار می رود.

مقامات دولت اوباما تاکید دارند که در زمینه هماهنگی سیاست ها برای مبارزه با داعش به طور مستقیم با ایران در ارتباط نیستند. با این حال آنها این نکته را خاطرنشان می کنند مذاکراتی که از سال گذشته بر سر برنامه های هسته ای ایران در جریان است می تواند به ثبات خاورمیانه کمک کند. وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا می گوید: اگر رهبران دو طرف فرصت ایجاد شده را نادیده گرفته بودند، جهان در حال سپری کردن شرایطی به مراتب بدتر از امروز بود. از سوی دیگر مقامات ایرانی شامل حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز بارها تاکید کرده اند در صورت دستیابی به توافق هسته ای، امکان همکاری با آمریکا در زمینه های دیگر از جمله مقابله با داعش وجود دارد.

اما منتقدان اوباما می گویند او به هر بهایی می خواهد به توافق هسته ای با ایران دست یابد تا یک برد را در سیاست خارجی خود رقم بزند. اسکات مودل، مقام سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا می گوید، ایران یک حکومت انقلابی دارد و نمی تواند خیلی به آمریکا نزدیک شود. بنا بر ادعای او ایران سیاست هایی را دنبال می کند که با منافع آمریکا در تضاد است. برخی نیز ادعا می کنند از سال 2003 ، عراق به صحنه ای برای جنگ نیابتی ایران و آمریکا تبدیل شده بود اما از زمانی که داعش پیشروی خود را در عراق آغاز کرده، شعله های این جنگ نیابتی نیز فروکش کرده است.

در همین حال ارتش آمریکا می کوشد از اقدامات تحریک آمریز نظیر برگزاری مانور مین روبی که به طور سالیانه ناوگان پنجم نیروی دریایی مسئولیت آن را بر عهده داشت، پرهیز کند. برخی مقامات بر این باورند که تاکید بر بازدارندگی علیه ایران می تواند به بی ثباتی منجر شود. برخی نیز ادعا می کنند دولت اوباما از طریق دولت حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق و آیت الله علی سیستانی، پیام هایی را برای ایران ارسال کرده است. همچنین مقامات آمریکایی به طور روشن اعلام کرده اند که اقدامات نظامی آنها در سوریه، علیه دولت بشار اسد نیست.

با این حال مقامات آمریکایی ، عرب و ایرانی می گویند نوعی آشتی منطقه ای که بین تهران و واشینگتن اتفاق افتاده، شکننده است و به آسانی می تواند تغییر مسیر دهد. دو طرف ضرب الاجل 24 نوامبر(3 آذر) را برای دستیابی به توافق جامع هسته ای تعیین کرده اند و در صورتی که توافق به دست نیاید، احتمال تشدید تنش ها بین دو طرف وجود دارد.
کد خبر: 127084

وب گردی

وب گردی