تهران- ایسکانیوز: عضو اتاق تهران گفت: در شرایط کنونی خواسته عمده صادرکننده غیر نفتی ایران از دولت تعجیل در اجرای وعده ها است.

محمد مهدی رییس زاده عضو اتاق تهران در گفت وگو با ایسکانیوز گفت: آن چیزی که در فضای تجاری بین المللی امروز دیده می شود، کاهش قیمت نفت و پیش بینی هایی که حاکی از ادامه این روند خواهد بود، دارد.

وی افزود: مهم ترین علل کاهش قیمت نفت، مازاد تولید برخی کشورها است که با این کار خود در واقع قیمت شکنی می کنند، علاوه بر این دستیابی گروه تروریست داعش به نفت هم تاثیرات خود را داشته است. چرا که کشورهایی هستند که نفت را با قیمت پایین از این گروه تروریستی خریداری می کنند، این مساله باعث شده است که هم قیمت نفت پایین بماند و هم داعش ریشه کن نشود.

رییس زاده ادامه داد : با توجه به وضعیت خاصی که اقتصاد ما در آن به سر می برد، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بیش از پیش شده است و ادامه روند کاهشی قیمت نفت می تواند باعث کسری بودجه شود و کسری بودجه هم می تواند خروج ما را از رکود سخت تر کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به صادرات غیرنفتی مدعی شد که کاهش قیمت نفت می تواند برای کشورهایی که برنامه ریزی دارند گامی به سمت جلو هم به حساب آید چرا که شرایط برای صادرات کالاهای غیرنفتی مهیا می شود به شرطی که دو مساله حل شود، مساله تحریم ها و تسهیل شرایط برای صادرکنندگان.

عضو اتاق تهران همچنین گفت:تحریم ها باعث می شوند که هزینه مبادله پول بالا رود و در نهایت منجر به فرصت سوزی و کاهش نرخ سود صادر کننده می شود.

رییس زاده خاطر نشان کرد : دولت در شرایط فعلی باید دو مساله را مدنظر قرار دهد. مذاکرات با 5+1 را جدی بگیرد و تا رسیدن به یک نتیجه حداقلی در مهلت داده شده آن را پیش ببرد. در این مرحله مهم ترین اتفاقی که برای صادرکننده ایرانی می تواند بافتد، رفع تحریم از بانک مرکزی است؛ چرا که این مساله می تواند منجر به کاهش هزینه مبادله شود و همین باعث افزایش انگیزه ها می شود.

وی ادامه داد: مساله دیگر نیز به تصمیمات دولت مربوط می شود. دولت تدبیر و امید تصثمیمات خوبی می گیرد اما تا بخواهد آن را به مرحله اجرا درآورد مدت ها زمان می گذارد، در حالی که اقتصاد امروز ایران نیازمند انجام سریع مسائل است و زمان امروز بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

او در پایان تصریح کرد: در جلسه روز ملی صادران، آقای جهانگیری وعده داد که قرار است به صادرکنندگان اجازه داده شود تا ارز خود را به عنوان متقاضی در بازار آزاد بفروشند. این مساله نیاز به تمهیدات ویژه خود را دارد و در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد، توان صادرکنندگان ایرانی بالا می رود و این می تواند قدرت رقابت پذیری صادرکنندگان ایرانی را بالا ببرد.
کد خبر: 127429

وب گردی

وب گردی