تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم با توجه به بداخلاقی سیاسی در کشور گفت : افرادی که به بردن آبروی مسلمان دیگری اقدام می کنند برای دین ما دلشان نسوخته است وقتی خداوند ستار العیوب است درست نیست مسایلی را به عنوان افشاگری از تریبون های رسمی اعلام کنیم .
او افزود : متاسفانه سیاست های جاری در کشور ما به دست پاره ای از افراد به گونه ای دنبال می شود که الفبای اولیه اخلاق را زیر پا گذاشته اند. بنابراین با آنچه در اسلام مورد تاکید است مشی آنها فاصله پیدا کرده است . مثلا درباره رقابت های سیاسی مشاهده می شود در جامعه برای طرفین تنها رقابت مهم است و این که یکی از طرف های سیاسی را از مسیر خارج کنند یکه تاز باشند در حالی که این رفتار شاید رقابت باشداما اخلاقی نیست .
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد : متاسفانه گاهی دیده می شود در مسایل سیاسی و فرهنگی به خاطر این که سیاست را بر اخلاق حاکم میدانیم به مشکل بر میخوریم . بزرگترین فرقی که بین امام علی با معاویه بود حاکمیت عقل و اخلاق بر سیاست بود علی( ع) اخلاق را فدای حکومت نکرد .
او با اشاره به اینکه "در تاریخ ما این دعوای بین حکمیت اخلاق بر سیاست یا بالعکس وجود داشته است " گفت : اگر می خواهیم مبارزه کنیم نباید مسایل فردی را مطرح کنیم مسایل شخصی مردم در هر جایی به خودشان مرتبط است ما در دین داریم :"ولا تجسسوا". بنابراین موضوعی که فلانی با فلانی دست داده یا چهار شاخه موی کسی پیدا بود به اسم افشاگری کار پسندیده و اخلاقی نیست .
فاضل میبدی ادامه داد : از جهت سیاسی باید درست عمل کنیم تا مردم به ما اعتمادکنند اگر برنامه های ما درست نباشد نمیتوانیم از مردم بخواهیم به مااعتماد کنند . اگر ما در مجلس شورای اسلامی بر اساس منطق نظر ندهیم در تایید و رد افراد خدا را در نظر نداشته باشیم رای مردم را نمایندگی نکردیم .
او بااشاره به جایگاه اخلاق در سیاست گفت : جایگاه اخلاق در سیاست اسلامی جایگاه ویژه ای است و اين ویژگي يعني تفاوت جایگاه اخلاق در سياست در دين اسلام نسبت به سایر ادیان و نظامات سیاسی به توجه ویژه و قابل توجه دین اسلام به رعایت اخلاق و آداب اسلامی در همه زمینه های زندگی برمي گرد.
میبدی با اشاره به آنچه امروز در مجلس گذشت گفت : در دولت گذشته این همه تخلف در وزارت علوم وجود داشت افرادی که غیر قانونی عضو هیئت علمی شدند ، بورسیه های غیر قانوی وجود داشت اینها به دین برخی تلنگری نزده است کسی احساس مسوولیت نکرده است اما در استیضاح فرجی دانا آدمی اهل قم از خانواده متدین، جبهه رفته ببینید چه اتفاقی افتاد.
او در ادامه افزود : در جریان رای اعتماد به نیلی ببینید چه بهانه هایی وجود داشت اینکه در زیر مجموعه هر کسی هر اتفاقی می افتد دلیل رد افراد نمی شود . اگر انسان دیدش وسیع باشد اسلام را درست بشناسد این طور برخورد نمی کند برخی متاسفانه دغدغه منافع ملی را ندارند . ما نتوانستیم به دولت فرصت بدهیم مسایل ملی را در دنیا جا بیندازد با این حال در سیاست خارجی بسیار خوب عمل کرد .
فاضل میبدی ادامه داد : نظام جمهوری اسلامی به عنوان مدلی موفق از حکومت اسلامی بهترین خاستگاه عملی کردن اخلاقی ترین سیاست در بین نظامات سیاسی دیگر است. مطمئنا حکومت ایده آل اسلامی حکومتی خواهد بود که همه کارگزاران و عناصر آن در رعایت و به کار گیری اخلاق در همه عرصه های سیاسی و کشور داری پیشتاز بوده و ادعای اخلاقی بودن از ظاهر و گفتار به عمل و كردار سرايت كند.
کد خبر: 127519

وب گردی

وب گردی