تهران-ایسکانیوز، پلاس+/ از شروع کار دولت تدبیر و امید و مجلس نهم آیت الله حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بر تعامل مجلس و دولت تاکید داشته و دارد. این در حالی است که شاید در روابط میان برخی از تندروهای مجلس و دولت این تعامل به چشم نمی خورد. در برخی از این رفتارهای مجلس، بحث اخلاق سیاسی نیز به میان می آید. در لحظات گرفتن رای اعتماد مسعود نیلی، مساله ای که به ذهن متبادر می شد، همین عدم وجود اخلاق سیاسی بود. صحبت هایی میان سخنرانی های مخالفان  رای اعتماد شنیده می شد که ربطی به ماجرای رای اعتماد نداشت و بیشتر قصد تخطئه دولت و وزیر پیشنهادی او را داشت. به منظور بررسی وضعیت این تعامل بین دولت و مجلس گفت و گویی با حسین انصاری راد، روحانی شاخص اصلاح‌طلب داشته ایم. تا نظرات سیاسیون را در مورد این موضوع بدانیم.

انصاری راد در مورد تعامل بین مجلس و دولت و درباره جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی مجلس، آقای نیلی محمود آبادی ابراز تاسف کرد و گفت: با توجه به پافشاری هایی که رئیس جمهور داشتند، حضور ایشان در مجلس، اضحاراتی که خود اقای نیلی احمد آبادی انجام دادند و مجموعه سوابقی که ایشان داشتند و با تجربه به سوابقی که ایشان داشتند حق این بود مجلس شورای اسلامی دست رد به سینه رئیس جمهور نمی زدند و می توانستند مقداری کار رئیس جمهوری کشور را در انجام مسئولیت هایی که در سطح کشور و خارج از کشور دارند، سبک بکنند. با توجه به چیزی که امروز شاهدش بودیم حق این بود که به وزیر پیشنهادی رای اعتماد می دادند . البته این حق مجلس است که به کسی رای اعتماد بدهد یا ندهد.

وی در مورد افشاگری های اخیر در مجلس و اخلاق سیاسی ادامه داد: افشاگری چند معنا می تواند داشته باشد. در بعضی از موقیت ها لازم است که افشاگری انجام شود و درخیلی از موارد خیر. اما به طور اصولی افشاگری در اسلام جایز نیست. در موارد خاصی که حقی در میان باشد آن هم حق یک ملت، یک کشور و این افشاگری باعث بشود که یک پرونده ای باز بشود، می توان این افشاگری را مفید دانست. ولی این نوع افشاگری هایی که دایر است و به ویژه در رسانه های محافظه کار دیده می شود و مبتنی بر یک سری اطلاعاتی است که اثبات نشده و بر مبنی موضع گیری های سیاسی است و  حقیقتا یک اختلاف سیاسی محسوب می شود که نه تنها در کشور ما بلکه در همه جای دنیا این اختلاف می تواند باشد.

او افزود : برداشت اشخاص از مسائل و پدیده ها متفاوت است. اگر قرار باشد که این نوع موضع گیری های سیاسی ملاک کار باشد کاری از پیش نمی رود و این اخلافات به جایی نمی رسد.

این نماینده مجلس ششم در ادامه تصریح کرد : در هر صورت بیشتر این حرفها برداشت های سیاسی است که افراد در شرایط خاصی موضع گیری های سیاسی دارند و این موضع گیری ها نمی توانند صحت کار یک دولتمرد باشد و یک دولتمرد را به خاطر اینکه جایی  موضع گیری سیاسی انجام داده، بخواهند از کار برکنار کنند و جلوی کار او گرفته شود. در مجموع چیزی که من به آن معتقد هستم این است که این افشاگری ها خلاف شرع است . اگر کسی واقعا نقض قانون کرده و این نقض قانون در یک دادگاه صالح  ثابت شده باشد این موضوع غلط  است.

وی درمورد فعالیت خود در زمان مجلس  ششم به این نکته اشاره کرد: در مجلس ششم، طی پرونده هایی که من درجریانشان بودم افشاگری هایی که در آن زمان هم می شد  مبانی درستی نداشته است و نه موضعی گیری هایی که برای افشاگری ها می شد 4 چوب درستی داشت. در  هر صورت مسئله اساسی در کشور ما قانون است و اگر کسی کار غیر قانونی کرده باشد و دادگاه صالح در مورد این تخلف حکم صادر کرده باشد، آن وقت فرد خطا کار در پیشگاه قانون پاسخ گو خواهد بود.

 
کد خبر: 127532

وب گردی

وب گردی