تهران- ایسکانیوز: پژوهشگران با استفاده از مولکول‌های رنگی، نانوذراتی ساختند که درصورت وارد شدن به روده کوچک، امکان تصویربرداری از آن را فراهم می‌کند. با این روش می‌توان به‌صورت زنده از فعالیت روده تصویربرداری کرد.


ساختارهای موجود در روده انسان را نمی‌توان به راحتی با استفاده از پرتوهای اشعه‌ایکس مطالعه کرد. هر چند اسکنرهای سونوگرافی و ام آر آی قادر به ارائه اطلاعاتی در این حوزه اند اما هر یک با محدودیت‌هایی روبرو هستند. پژوهشگران دانشگاه بوفالو روش جدید تصویربرداری ارائه کردند که در آن از نانوذرات معلق در یک سیال استفاده می‌شود. محلول که شبیه به یک آبمیوه نانویی است توسط بیماری نوشیده می‌شود که بعد از رسیدن به روده، با استفاده از تابش لیزر بی‌خطر می‌توان از این بخش از بدن تصویربرداری کرد.


جاناتان لوول از محققان این پروژه می‌گوید: روش‌های تصویربرداری رایج می‌تواند روده و انسداد ایجاد شده در آن را نشان دهد اما با این روش‌ها نمی‌توان به‌صورت زنده دید که هر یک از بخش‌های کوچک روده چگونه عمل می‌کنند.


طول روده کوچک انسان تقریبا 12 سانتیمتر بوده وضخامتی حدود 2.5 سانتیمتر دارد. این بخش از دستگاه گوارش میان معده و روده بزرگ قرار گرفته و بیشترین هضم جذب غذا در آن اتفاق می‌افتد. معمولاً برای تصویربرداری از روده کوچک، بیمار باید محلول غلیظی موسوم به باریم را بنوشد. سپس پزشکان می‌توانند با استفاده از اشعه‌ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و سونوگرافی از روده را انجام دهند. تمام این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی از قبیل ایمنی، دسترسی و فقدان کنتراست هستند.


این گروه تحقیقاتی نانوذرات تولیدی خود را روی موش‌ها آزمایش کرده و با استفاده از پرتو پالس لیزر موفق به تصویربرداری از روده شدند.


نتایج این پژوهش در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.


X Ray Barium

کد خبر: 127549

وب گردی

وب گردی