تهران- ایسکانیوز: ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان با هدف ارتقای توان فناوری تجهیزات در صنایع نفت و گاز کشور، یک موافقتنامه همکاری امضا کردند.

در نشست امضای این موافقتنامه، جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی با اشاره به تازه تاسیس بودن این ستاد در مجموعه معاونت علمی، اظهار کرد: در حوزه نفت و گاز، تاکنون به فناوری های خارجی اتکا و از فناوری و دستاوردهای متخصصان و فناوران داخلی غفلت شده بود.

 

IMAGE635368733619312500


 

وی با بیان اینکه برای پرورش نخبگان جوان، نباید نخبگان باتجربه را فراموش کنیم، ادامه داد: لازم است ظرفیت هایی که با کمترین هزینه در کشور شکل گرفته اند را شکوفا کنیم. در این راستا حمایت ها، نباید صرفا اقتصادی باشد، بلکه حمایت های فرهنگی نیز لازم است.
توفیقی در پایان عنوان کرد: نقشی که برای ستاد در عرصه پیشرفت های فناورانه حوزه نفت و گاز قائل هستیم، شکوفا کردن ظرفیت های موجود و توجه به نخبگان فعال در گذشته است که تلاش می کنیم دستاوردهای آنان را به بازار نفت وارد کنیم. از همین رو، سعی در برطرف کردن موانع مقرراتی، فرهنگی و سیاسی خواهیم داشت.

اهداف موافقتنامه
ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی در راستای سند چشم انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه و با توجه به تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر نوآوری با هدف ارتقاء توان فناوری تجهیزات در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور اقدام به امضای موافقتنامه ای با انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان کرد.

در این موافقتنامه، همکاری و حضور موثر تشکل ها و انجمن های مرتبط به منظور افزایش سطح مشارکت بخش خصوصی با رویکرد عملیاتی و اجتناب از سرمایه گذاری موازی و تجمیع توان موجود در چارچوب های مرتبط جهت افزایش بهره وری و ایجاد زنجیره ارزش و تأمین داخلی مدنظر قرار گرفته است.

همچنین ارتقاء توان فناوری تجهیزات با محوریت ارتقاء جایگاه رتبه فناوری ملی در برنامه بلند مدت و تبیین راه کارهای اجرایی به منظور دستیابی به رتبه اول منطقه، ارتقاء توان ملی به منظور دستیابی به سازندگان صاحب فناوری قابل اتکا در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش به عنوان هدف میان مدت در برنامه پنجم توسعه (ایجاد برندهای ملی در گروه های تخصصی ده گانه) مورد توجه قرار گرفته است.

موضوع موافقتنامه
براساس این گزارش، موضوع موافقتنامه مذکور همکاری دوجانبه و ایجاد هم افزایی برای دسترسی به اهداف آن در محورهای بهبود فضای کسب و کار، همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، تعیین اولویت های فناوری صنعت نفت، ارزیابی توانمندی شرکت های داخلی برای اجرای طرح های دانش بنیان، استقرار نظام مدیریت دانش و فناوری در بنگاه ها و تجاری سازی فناوری داخلی و توسعه آن در سطح ملی و بین المللی است.

این موافقتنامه توسط دکتر جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر علی کرانی رییس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان به امضا رسید.

 
کد خبر: 127565

وب گردی

وب گردی