24

 

 

تهران-ایسکانیوز،پلاس+/

اخلاق را بايد مهم‌ترين فصل مميز جمهوري اسلامي با اغيار دانست. در كشورهايي غربي غلبه گفتمان‌هاي ليبراليستي و اومانيستي عملا جاي چنداني براي اخلاق نگذاشته است و تقدم منافع فرد بر همه چيز، مجال را بر ارزش‌ و اخلاق تنگ كرده و نفس آن را به شماره انداخته است.
در كشور ما هم هرچند كه در ميان بسياري از نخبگان و سياسيون اخلاق حرف اول را مي‌زند،‌ اما اين مهم‌ترين مولفه گفتمان سیاسی در حال كمرنگ شدن در عرصه سياسي و جامعه نخبه كشور است. این مساله در جلسه رای اعتماد دکترمسعود نیلی کاملا مشهود بود. موضوعي كه بايد براي تقابل با آن هر چه سريع‌تر چاره انديشي كرد و نگذاشت كه اخلاق به حلقه مفقوده سپهر سياسي ايران اسلامي بدل شود همین مساله باعث شده است تا به سراغ چهره های سیاسی کشور برویم و وضعیت اخلاق سیاسی در کشور را بررسی کنیم.

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم شورای اسلامی در گفتگو با ایسکانیوز در رابطه با اخلاق سیاسی گفت: یکی از عواملی که در میان تندروهای مجلس شورای اسلامی مورد بی توجهی قرار می گیرد، عدم توجه به اخلاق سیاسی است. این گروه تندرو به قدری در جهت ماندن در کار و حفظ قدرت تلاش می کنند که اخلاق سیاسی را فراموش می کنند و برای ماندن در قدرت از هر ابزاری استفاده می کنند تا بتوانند قدرت خود را نگه دارند و رقیب سیاسی خود را تضعیف کنند. آن ها از هر ابزاری که کاربرد برایشان داشته باشد استفاده می کنند و در این مساله به طور کلی اخلاق سیاسی را فراموش می کنند.

این فعال سیاسی در ادامه می افزاید: فضا به گونه‌ای است که می‌توان گفت اخلاق، گمشده‌ی جامعه‌ی امروز نخبگان ماست. عموماً فضای سیاسی اجتماعی جامعه توسط نخبگان آن ساخته می‌شود و متأسفانه شرایط فعلی نیز، بیش‌تر توسط برخی نخبگان سیاسی و اجتماعی به وجود آمده است و تأسف بیش‌تر آن که رسانه‌های مکتوب و مجازی نیز به گسترش این فضا کمک می‌کنند تا از این رهگذر آمار تولید خبر خود را به هر قیمتی بالا ببرند.فضای سیاسی کشور به دلیل نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس کمی متفاوت‌تر از گذشته شده و تیرگی رفتارهای سیاسی در برخوردها، سخنرانی‌ها، خطابه‌ها و اظهارنظرها برجسته می‌شود. به دلیل نزدیک شدن به انتخابات مجلس، برخی به دلیل ادای تکلیف، برخی به جهت معرفی دست آوردها و برخی هم به دلیل ابراز دیدگاه‌های شخصی و برجسته کردن خود اظهارنظرهایی می‌کنند که در گذشته از سوی آنان صورت نمی‌گرفت.

داریوش قنبری تصریح کرد: ما حتی اگر در این را اخلا مذهبی را کنار بگذاریم، باز هم به نتیجه خوبی نمی رسیم. اتفاقی که در مجلس هنگام گرفتن رای اعتماد به آقای مسعود نیلی رخ داد نشان می داد که 4 چوب انسانی رعایت نمی شود. من فکر می کنم در این موارد مردم را باید توجیه کرد تا بدانند گروهی در مجلس وجود دارند که این ویژگی ها را دارند و طبقه ای که ناجوانمردانه به حذف رقیب می پردازد شناسایی شود. صحبت های انجام شده در جلسه رای اعتماد ربطی به صلاحیت یک وزیر برای تصدی وزارتخانه نداشت، بیشتر یک تسویه حساب شخصی بود. آن ها برای ندادن رای اعتماد به مجلس آمده بودند. دلیل این رفتارها هم بسیار ساده است.تندروها هنوز رای یک سال پیش مردم را هضم نکرده اند و نمی خواهند قبول کنند که با این رای دست رد به سینه شان زده شده است.  آن ها نمی خواهند بپذیرند که مردم را با تندروی میانه ای نیست. قنبری در پایان اضافه کرد: گروهی آموخته اند به هر دلیلی تهمت بزنند بدون آنکه 4 چوب دقیقی برای سخنان خودد داشته باشند. چرا که آن ها مسائل اساسی با دولتی دارند که رای مردم را داردد. مردم هم می توانند این رفتار را به خاطر بسپارند و سال آینده این افراد را به مجلس راه ندهند.
کد خبر: 127637

وب گردی

وب گردی