تهران-ایسکانیوز: جمعه این هفته با رسیدن ماه محرم و فرا رسیدن ایام سوگواری بسیاری از گالری ها افتتاحیه تازه ای را در نظر نگرفته اند. همچنین گالری های تهران در روزهای دوشنبه و سه شنبه آینده تعطیل خواهند بود. در گزارش گالری گردی این هفته چند افتتاحیه و پیشنهاد های ایسکانیوز از نمایشگاه های در حال برگزاری آورده خواهد شد.

گالری 26

گالری 26، از جمله گالری هایی است که جمعه این هفته افتتاح نمایشگاه تازه ای را در برنامه دارد. این نمایشگاه مجموعه ای از نقاشی های بهار علیزاد را در بر می گیرد و از 9 تا 21 آبان ماه برپا خواهد بود.

این گالری شنبه ها تعطیل است و در فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر،شماره 26،واحد 3 شده.

گالری آران

گالری آران، این هفته جمعه 9 آبان ماه میزبان نمایشگاه خارش تن یا «آنچه مجسمه از من می خواهد»، از آثار  حجم و چیدمان محمود محرمی می شود که تا 21 آبان ماه ادامه دارد.

محرمی درباره این مجموعه آثار این طور نوشته است: 17سال می گذرد از زمانی كه در یك كارخانه ساخت تیربرق های بتنیعهده دار باز و بستن قالب های فلزی بودم، می گذرد. كار اصلی من اینبود كه قبل از بتن ریزی، قالب ها را خوب ببندم. کافی بود پیچ ها باز یا شُلباشند تا قالب نشت كند یا فشار زیاد ملات بتن، قالب را پس بزند.در این سالها، مسائلی از قبیل مهار و انضباط سازی مواد،سیالیت سفتشونده، اندرونی ها، اضمحلال و آشفتگی، ترتیب و آت لبندی، اندیشه هایتمامیت خواهی در كاربست مواد و مصالح، برایم مسیر مشخصی ساختهاست.

هر وقت خواستم در بروم یا بازی های دیگری بكنم جور دیگری گیر افتادم.انگار كه برایم «گیر » خوشایندست. 17 سال است كه تنم را با این «گیر » بزرگ كه حالا برایم تبدیل به قالببزرگی شده، می خارانم.

گالری آران در خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 واقع شده است.

گالری ماه

گالری ماه، از 9 تا 24 آبان ماه آثار نقاشی علی علوی و بهروز رستگار را روی دیوار خواهد برد. عنوان این نمایشگاه «روزهای بی‌تابی، خیال سكوت» است.

علی علوی در یادداشتی درباره این نمایشگاه نوشته است: همه ما خاطراتی داریم كه از به یادآوردنش لذت میبریم.

خاطراتی كه بخش عظیمی از گذشته مارا تشكیل می دهد.خاطراتی گاه بسیار عمومی مثل عزم یك انتخاب و گاه خاطراتی به شدت خصوصی كه مانندش را همه ما سراغ داریم.

اما نكته مشترك تمامی آنها احساس خوشی (غمی) ست كه بعد از به یاد آوردنش نصیبمان میشود؛ گویی با بوئیدن یك عطر، شنیدن یك موسیقی خاص یا دیدن یك اسم یا رنگ، دستی خارج از گود مكان و زمان بلندمان می كند و می بردمان درست وسط حادثه...

اما مواظب باشید زیاد به خاطرات خود نزدیك نشوید،خاطرات بسیار لطیفند، و هر چه زمان بیشتری از آن گذشته باشد ترد تر.

احیاط كنید! خاطرات از آنچه شما می پندارید شكننده ترند و فكر می كنم به همین دلیل است كه برای من خاطره باز، نوستالوژی چیز خوبی نیست؛ولی یك تصویر...ساخت یك تصویر، شده تمامی زندگی من.

گالری ماه روزهای یکشنبه تعطیل است و در خیابان افریقا، كوچه گلستان، شماره 26 واقع شده.

ادامه نمایشگاه های پیشین:

از جمله نمایشگاه های جالب توجه که به طور مناسبتی به ایام ماه محرم می پردازد، نمایشگاهی از آثار 31 هنرمند شناخته شده تصویرسازی است که با عنوان «دشت گریان» از 4 آبان شروع شده تا 28 آبان ماه در نگارخانه لاله برقرار خواهد بود.

نگارخانه لاله

بنفشه احمدزاده، محمدعلی بنی اسدی، عطیه بزرگ سهرابی، حمیدرضا بیدقی، علی بوذری، راحله برخورداری، هدی حدادی، سحر حق گو، محمدرضا دادگر، نرگس دلاوری، روشنک درخشانی، مجید ذاکری، پژمان رحیمی زاده، پیمان رحیمی زاده، فرشید شفیعی، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، کمال الدین طباطبایی، حسام الدین طباطبایی، کیوان عسگری، حسن عامه کن، کیانوش غریب پور، فیروزه گل محمدی، مهنوش مشیری، عطیه مرکزی، مانلی منوچهری، رضا مکتبی، عاطفه ملکی جو، مریم نیکخواه ابیانه، امیر نساجی، علی هاشمی شهرکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

درباره نمایشگاه «دشت گریان» آمده است: نگارخانه لاله با هدف بررسی حماسه عاشورا در آثار تصویرگری، نمایشگاهی از آثار هنرمندان تصویرگر برگزار می نماید. این نمایشگاه با حضور 31 هنرمند از نسل های مختلف تصویرگری معاصر برگزار می شود.

تصویرسازی روایات دینی به موازات ادبیات دینی از دیرباز تاکنون در  کتب تصویری و دیگر آثار هنری وجود داشته است. در این میان تشریح حماسه عاشورا نقش و جایگاه ویژه ای نزد هنرمندان داشته است که بیشتر در قالب مصورسازی کتاب، نقاشی­ روی کاشی در تکایا، خیالی نگاری(نقاشی قهوه­خانه) و نقاشی­ پشت شیشه جلوه گر بوده است.

در دوران معاصر، گرچه تصویرسازی عاشورایی برای مخاطب بزرگسال بیشتر به پوسترها و بیلبردها محدود شد، ولی این گونه ی ادبی تصویری یکی از گونه­های شاخص و با اهمیت در ادبیات کودکان باقی ماند و ناشران معتبری به نشر کتاب­هایی با این مضمون پرداختند که برای بزرگ سالان نیز جذاب بوده است.

بر این اساس آثار ارایه شده در نمایشگاه حاضر، شامل 38 اثر از سی و یک تصویرگر برجسته، نگاهی به دستاورد تصویرگران در سال­های اخیر به این موضوع دارد.

نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله،روبروی پارکینگ طبقاتی واقع شده است.

کارگل

گالری آب ‌انبار، تا 23 آبان ماه نمایشگاه چیدمان «کار گِل»، اثر بابک گلکار هنرمند ایرانی مقیم ونکوور را در برنامه دارد، و علاقمندان می توانند هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت 15 تا 22 از این نمایشگاه دیدن کنند. «کار گِل» از سوی مرکز هنرهای معاصر سازماناب – آب/انبار برگزار شده و کیورتیوری آن را الهام پوریامهر بر عهده دارد.

این آثار همراه با افتتاح گالری جدید سازماناب، در سه طبقه این مرکز به نمایش در خواهند آمد.

«کار گِل»، نتیجه ی کاوش بنیادی بابک گلکار در چگونگی مصالحه و مذاکره ی فردِ انسان در هنگام مواجهه با سرکوب شدگی و ناامیدی های عاطفی ناشی از شرایط معاصر زندگی است. «کار گِل» بازیگوشانه مخاطب را درگیر کرده و در عین حال ماهرانه به واقعیت غم انگیز شرایط انسان معاصر اشاره می کند. ما در زمانی زندگی می کنیم که وضعیت نظام‌ مند بر شرایط اولیه ی انسانی ما غالب شده و تاثیر نظام‌ها که زمانی آگاهانه توسط بشر ساخته می شدند اکنون شکل گزاره‌ای قطعی پیدا کرده است. «کار گِل» پاسخی ارائه نمی دهد بلکه نگاهی اجمالی می اندازد به شرایط دیالکتیکی این روابط خاموش.

ویژگی بارز این نمایشگاه استفاده ی گلکار از گل رس برای دست یافتن به ایده‌ ی کار و تولید به مثابه ی الگویی است که می توان آن را مطالعه کرد و در پیش گرفت و به این طریق به رویارویی با شرایط نامتوازن زندگی معاصر پرداخت. برون دادِ کارعبارت است از پنجاه جیغدانِ کوچکِ چرخ ساز و سه جیغدان سفالی بزرگ که طراحی آن ها به گونه ای است که صدای یک جیغ ساده را خاموش و یا تقویت می کند. درآمیختن با جیغدان ها به بیننده ی فعال این امکان را می دهد تا برای لحظه ای مرز ظریف بین رهایی و کشمکش را که در ژست ساده ی یک جیغ وجود دارد تجربه کند. یک تغییر موضع جزیی باعث می شود تا مخاطب به این حس ناپایدار دست یابد که چگونه اندیشیدن و زیستن در چنین وضعیت معلقی جایگاه مبهم هم ابژه و هم سوژه بودن را پدید می آورد.

«کار گِل» نقطه پایانی چرخه ای است که درمجموعه ای از سه نمایشگاه ارائه شده است و به کاوش در پویا یی ها و شرایط ناکامی می پردازد، وجود وضعیت نظام بنیاد معاصر را تصدیق می کند و به ناخشنودی از پارادوکس کار می پردازد. نخستین حلقه از این چرخه در سال 2013 با عنوان «دیالکتیک ناکامی» در موزه ی وست ونکوور به نمایش درآمد و سپس با دگرگونی‌هایی و تغییر در زمینه با حمایت گالری هنر ونکوور در مرکز شهر ونکوور در فضای باز و با عنوان ،TIME TO LET GO… دمی درنگ ارائه شد. «کار گِل» که در سازماناب تهران ارائه خواهد شد نخستین نمایشگاه انفرادی بابک گلکار در ایران است.

گالری آب انبار در خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک 2 واقع شده است.
کد خبر: 127685

وب گردی

وب گردی