ایسکانیوز: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه اعلام کرد چهار گروه از هواپیماهای جنگی روسیه که مشغول مانورهای نظامی قابل‌توجهی در حریم فضایی اروپا بودند ره‌گیری و خارج شده‌اند.
در دو روز گذشته روسیه چندین بار به مانور هوایی در حریم هوایی کشورهای اروپایی دست زده است. بر اساس برخی اطلاعات تعداد هواپیماهای ره‌گیری‌شده روسیه در سال ۲۰۱۴ سه برابر سال گذشته ا‌ست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ ناتو اعلام کرد این تعداد قابل‌توجه از نقض حریم هوایی اروپا، سطح غیرعادی‌ای از فعالیت‌های هوایی روسیه را نشان می‌دهد.
هواپیمای روسی شامل بمب‌افکن‌های استراتژیک٬ هواپیماهای جنگنده٬ هواپیماهای سوخت‌گیری هوایی می‌شدند که بر فراز دریای بالتیک٬ دریای شمال٬ اقیانوس اطلس (آتلانتیک) و دریای سیاه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شناسایی شدند.
در مقابل چهار اف-۱۶ نوروژی برای متوقف کردن آن‌ها اعزام شد. در پی این اقدام شش هواپیما به روسیه بازگشتند در حالی که دو بمب‌افکن همچنان به پرواز خود بر فراز دریای شمال ادامه دادند. این دو هواپیما سپس به سمت آتلانتیک به پرواز ادامه دادند که در این زمان جت‌های اف-۱۶‌ پرتغال تلاش کردند مانع آن‌ها شوند.

مرکز فرماندهی ناتو در شهر مونس بلژیک روز گذشته با اعلام این گزارش هیچ اشاره‌ای به بحران اوکراین و یا احتمال ارتباط فعالیت‌های نظامی روسیه به این بحران نکرد.
ناتو پیش‌تر اعلام کرده بود که دخالت روسیه در اوکراین جدی‌ترین تهدید برای اروپا و آمریکا پس از خاتمه جنگ سرد تا کنون است. بحران اوکراین موجب تقویت نیروهای ناتو در شرق اروپا شده است.
در نشست ناتو در ماه گذشته میلادی٬ ۲۸ عضو این سازمان توافق کردند که آمادگی خود را برای پاسخ به تهدیدها افزایش دهند.
یک هفته پیش از این در روز سه‌شنبه (۲۱ اکتبر / ۲۹ مهر) نیز جت‌های اف- ۱۶ ناتو یک هواپیمای جاسوسی روسیه را در حریم هوایی استونی رهگیری و به خارج از حریم هوایی ناتو هدایت کرده بودند.
ناتو در گزارش روز گذشته خود اعلام کرد از آغاز سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد ره‌گیری هواپیماهای روسی انجام شده و این آمار سه برابر بیش از آمار سال ۲۰۱۳ است.

 
کد خبر: 127850

وب گردی

وب گردی