تهران-ایسکانیوز: اینکه در مقابل دیدگاه و نظرات بسیاری از بزرگان به یکباره در حین برگزاری مراسم های عزای آیت الله مهدوی کنی از افراد و چهره های شاخص خبرگانی برای انتخاب رئیس نامی به میان می آید بحث و چالشی است که خود نیازمند کمی تامل و تعقل است که چرا در پس انتخاباتی که زمان برگزاری آن در اسفند ماه است و طبق گفته های شیوخ بزرگ این مجلس، تاکنون بحث و بررسی سازماندهی شده در انتخاب رئیس خبرگان صورت نگرفته است.! سخن از روسای جدید با نوعی خط و نشان کشیدن برای رقبا به میان می آید.!

درست در چهاردهمین روز خرداد ماه سال جاری همزمان با مراسم بزرگداشت ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری پس از بازگشت از مراسم دچار عارضه قلبی و روانه بیمارستان بهمن شد در مدت زمان بستری بودن ایشان شخصیت ها، سران و بزرگان نظام اعم از مسئولان لشگری و کشوری با حضور در بیمارستان از این شخصیت عیادت کردند.

در روزهایی که اخبار گاه امیدوار کننده و گاه ناامید کننده از سوی تیم پزشکی رئیس خبرگان رهبری از وضعیت جسمانی ایشان منتشر می شد، گمانه زنی ها برای چگونگی انتخاب جانشین وی آغاز شد و هر روز که به اجلاس شانزدهم خبرگان در شهریور ماه نزدیک می شدیم طرح و ادامه این گمانه زنی ها شدت بیشتری به خود می گرفت که کدام یک از مجتهدین بر روی صندلی ریاست در روز اجلاس شانزدهم تکیه می زنند.

در نهایت روز دوازدهم شهریور ماه آیت الله محمود شاهرودی به عنوان نایب رئیس اول خبرگان رهبری مدیریت و اداره اجلاس را عهده دار شد و در این مدت هم شاهد اظهارنظرهایی از سوی شخصیت های مختلف برای چگونگی انتخاب رئیس خبرگان بودیم که براساس قانون مقرر شد که در زمان موعود یعنی اسفند ماه انتخابات هیئت رئیسه برگزار شود.

در مدت قریب به پنج ماه از بستری بودن آیت الله مهدوی کنی در بیمارستان، شخصیت های مرتبط به خبرگان رهبری و جامعه روحانیت مبارز به احترام شخصیت ایشان از انتخاب جانشین وی بر سر زبان ها پرهیز و ضمن آرزوی سلامتی برای وی از صحبت کردن درباره مسئله جانشینی خودداری می کردند.

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم اهواز در خبرگان رهبری، در تیر ماه در پاسخ به این سوال که اگر بیماری آیت‌الله مهدوی‌کنی طولانی شود، برای ریاست مجلس خبرگان چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟، گفت: در اجلاسیه اسفند ماه 93 انتخابات هیات رئیسه برگزار خواهد شد؛ اما در این مدت نیز نیازی به تعیین رئیس جدید نیست و اگر یکی از اعضای هیات رئیسه خبرگان رهبری فوت کند، در اولین جلسه مجلس خبرگان، انتخاباتی برای تعیین جانشین وی برگزار خواهد شد.

آیت الله محمد علی موحدی کرمانی قائم مقام آیت الله مهدوی کنی در جامعه روحانیت مبار درباره جانشینی وی در کنگره سالانه جامعه اسلامی مهندسین در ششم شهریور ماه گفت: فعلا که دبیر داریم و امید است اوضاع جسمانی ایشان بھتر شود و ما دعا می کنیم خداوند سلامتی و حیات به آیت الله مھدی کنی بدھد و سایه ایشان مستدام باشد اما اگر اتفاقی بیفتد جامعه روحانیت باید تصمیم بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی هم، درباره روند انتخاب جایگزین احتمالی آیت‌الله مهدوی کنی در خبرگان رهبری در آبان ماه گفت: در حال حاضر آیت‌الله هاشمی شاهرودی جلسات مجلس خبرگان رهبری را اداره می‌کند و در اولین جلسه خبرگان، رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری با رای اعضاء انتخاب خواهد شد. 

فلاحیان وزیر اطلاعات سابق و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با ایسکانیوز گفت: قرار است در نشست اسفندماه خبرگان رهبری در خصوص ریاست این مجلس تصمیم گیری شود در ابتدا به ذهن می آید که شخصیت ها نتوانند در حد آیت الله کنی مدیریت سیاسی و اجتماعی داشته باشند اما چه بسا افرادی؛ توانایی پر کردن خلاء ایشان را داشته باشند.

طبق آئین نامه، در اولین اجلاس مجلس خبرگان پس از فوت یكی از اعضای هیئت رئیسه، جانشین وی انتخاب خواهد شد این مهمترین نکته مورد نظر در انتخاب جانشینی است که باید به آن توجه داشت. درست اجلاسی که زمان برگزاری آن اسفند ماه سال جاری است اما رسانه ای شدن نام افراد کاندیدا برای جانشینی رئیس فقید، درست در زمانیکه همه در غم از دست دادن آیت الله محمدرضا مهدوی کنی بودند کمی اذهان عمومی را مکدر کرد که چرا در این زمان بدون در نظر گرفتن شرایط موجود و قطعیت برگزاری اجلاس هفدهم به منظور انتخاب هیئت ریسه و جانشینی آیت الله مهدوی کنی، باید نامی از کاندیداهای احتمالی برده شود؟!

آیت الله محسن شبستری نماینده مردم تبریز در خبرگان رهبری در پاسخ به ایسکا نیوز درباره اشخاص مورد نظر برای انتخاب رئیس خبرگان رهبری در اجلاس اسفند ماه اظهار داشت: صحبت هایی میان اعضا در اینباره صورت گرفته اما هیچ سازماندهی مشخصی برای آن انجام نشده و باید منتظر انتخاب رئیس در اسفند ماه ماند.

اما حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی مردی که ترجیح می دهد سخنان و عقاید خود را در تریبون نماز جمعه و یا در قالب مصاحبه های کوتاه با موضوعات گاه بین المللی با رسانه ها بیان کند اینبار با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه العالم به طور مفصل درباره مجلس خبرگان رهبری به بحث و گفتگو پرداخت، سخنانی که در روزهای آغازین ارتحال یار دیرین امام و ر رهبری مطرح و البته با انتقادهایی از سوی چهره های سیاسی هم مواجه شد.

خاتمی در این برنامه به صراحت گفت: معلوم نیست، تا ایام انتخابات چه كسانی خود را كاندیدا می كنند. الان چند اسم سر زبان ها هست، یكی آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس اول مجلس خبرگان، آیت الله یزدی نایب رییس دوم، آیت الله جنتی دبیر فقهای شورای نگهبان و آیت الله موحدی كرمانی عضو جامعه روحانیت مبارز است.

اینکه در مقابل دیدگاه و نظرات بسیاری از بزرگان به یکباره در حین برگزاری مراسم های عزای آیت الله مهدوی کنی نامی از افراد و چهره های شاخص خبرگانی برای انتخاب رئیس به میان می آید بحث و چالشی است که خود نیازمند کمی تامل و تعقل است که چرا در پس انتخاباتی که زمان برگزاری آن در اسفند ماه است و طبق گفته های شیوخ بزرگ این مجلس، تاکنون بحث و بررسی سازماندهی شده در انتخاب رئیس صورت نگرفته است.! سخن از روسای جدید با نوعی خط و نشان کشیدن با رقبا به میان می آید.!
کد خبر: 127893

وب گردی

وب گردی