تهران-ایسکانیوز/ایسکا پلاس+: با توجه به ورود اولین قطار از گروه های گردشگری اروپا به ایران و موجی نا مطبوعی  که از حواشی ماجرای  اسیدپاشی درکشور به راه افتاده است، امکان دارد  گردشگران خارجی  از حضور در این شهر اصفهان بیمناک باشند اسید پاشی  نوعی خشونت و ناهنجاری  به شمار می رود به همین منظور  با  نیره توکلی جامعه شناس به  گفت و گو پرداخته ایم. هر چند این گفت و گو  با در نظر گرفتن این موضوع انجام شده  که استان اصفهان قلب تپنده جذب گردشگر در ایران بوده  و برخی شانتاژهای خبری می تواند بر حضور گردشگران خارجی در کشور پس از 35 سال تاثیر گذار باشد .

نیره توکلی، جامعه شناس و عضو "گروه محققان مستقل زنان ایران" درباره تاثیر وضعیت جامعه با هرگونه معضلات اجتماعی بر ورود گردشگر به کشور گفت: مسئله اسید پاشی در شهری مثل اصفهان بسیار مهم است و نباید آن را نادیده گرفت و این موضوع که بخواهیم بخاطر گردشگرهای اروپایی ماجرا را فراموش کنیم کار درستی نیست.

او افزود : البته این نکته قابل ذکر است که نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشور های دیگر معضلات اجتماعی وجود دارد. برای مثل در خیلی از کشورها مثل آمریکا حمل سلاح گرم هنوز مرسوم است و قانونی برای این موضوع وضع نشده است. با وجود اینکه اخباری از اتفاقاتی که منجر به مرگ شهروندان آمریکایی شده و در تمام رسانه ها پخش شده است، طبیعی است که این موضوع یک خطر برای گردشگر محسوب شود. اما در کشور خودمان شاهد بوده ایم که در طول سال بارها گردشگر به شهر های مختلف آمریکا داشته ایم.

توکلی در ادامه تصریح کرد: من معتقد هستم که جو کشور باید آرام باشد اما وظیفه رسانه آگاهی بخشی  است هر چند این آگاهی بخشی باید با عنصر صحت ادغام شود بنابراین ما  می توانیم رسانه های خودمان را در حوزه گردشگری تقویت کنیم. اما در مورد اسید پاشی بهترین آرامش و امنیتی که می توان به جامعه داد این است که مجرمان این فاجعه دستگیر شوند و این موضوع دیگر نیازی که گفتن ندارد که مسئولان انتظامی کشور بسیار منظم این موضوع را پیگیری کردند و نماینده دولت و قوه قضاییه هم برای بررسی ماجرا به اصفهان سفر کردند .

این جامعه شناس ادامه داد : اگر نگرانی ما از صنعت گردشگری باشد، نباید تنها به مسائلی که از معضلات اجتماعی مان بر می آید تکیه کنیم. بسیاری از مسائل دیگر هستند که می توانند باعث جذب توریست شوند. برای مثال کشور ما در معرفی جاذبه های گردشگری بسیار توانا است و چیزی که توجه من را در کشور خودمان جلب کرد این بود که سواد و آگاهی ما نسبت به آثار تاریخی و جاذبه های تاریخی مان بسیار بالا بود. وقتی شما برای بازدید از آثار تاریخی به استانبول می روید کم سوادی تاریخی را می توانید مشاهده کنید.

توکلی برای جذب بیشتر توریست در کشور معتقد است: زنان توریست باید احساس کنند آزادی هایی که درکشور خودشان دارند در ایران هم به آنها احترام گذاشته می شود. و برای رفاه بیشتر توریست باید اطلاع رسانی های بیشتری انجام شود، تسهیلات در اختیارشان قراربگیرد به نظر می رسد تجربه موفقی در این زمینه ها داشته باشیم .

19_3

 

 

 

 

 

 
کد خبر: 127914

وب گردی

وب گردی