تهران -ایسکانیوز: رئیس شورای روابط خارجی گفت: خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند و مذاکرات مذاکره کنندگان ما هم در آن چارچوب انجام می گیرد و فشار، تحریم و زیاده خواهی نمی تواند مشکلات را حل کند و طرف های مذاکره کننده نیز می دانند که ملت ایران بر ارزش ها و حقوق خود به هر قیمتی ایستادگی می کنند. 

کمال خرازی روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار و گفت وگوی دو جانبه افزود: جلسه بسیار خوبی بود و درباره مسایل منطقه، شرایط عراق، سوریه، لبنان و وضعیت سازمان ملل و تاثیر ماهوی آن برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری گفت و گو کردیم.


وی ادامه داد: در این دیدار همچنین در مورد توازن قوا در منطقه و شرایط منطقه که برخی قدرت های جهانی باعث بروز اشتباه و بی ثباتی در آن شده اند بحث و بررسی و راه های حل مشکلات از دید جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. 

در ادامه این کنفرانس خبری مشترک «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل نیز در مورد این دیدار گفت: امروز درباره وضعیت منطقه و دیگر مسایل بین المللی صحبت و گو کردیم. 

وی افزود: همچنین درباره اهمیت برخورد با وضعیت بی ثبات فعلی خاورمیانه گفت و گو داشتیم و بر این موضوع که راه حل سیاسی به جای راه حل نظامی برای برون رفت از مشکلات اندیشیده شود تاکید کردیم. 

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به طور حتم برای وضعیت عراق و سوریه راه حل سیاسی کارآمدتر از راه حل نظامی است، البته راه حل نظامی اجتناب ناپذیر است. 

الیاسون با بیان اینکه باید نگاه به سمت آینده داشته باشیم و جلوی وخامت اوضاع در منطقه را بگیریم تاکید کرد: ایران نقش کلیدی، قابل اهمیت و مثمرثمری در امنیت منطقه دارد. 

وی به نقش سازنده ایران در حل بحران های منطقه ای اشاره کرد و گفت: همکاری سازنده ای را از سوی ایران درباره افغانستان شاهد بودیم و البته همین موضوع درباره تحولات جاری عراق نیز وجود دارد. 

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: مایلیم شاهد گسترش نقش ایران در سایر زمینه های حل بحران های منطقه ای باشیم. 

«الیاسون» در ادامه به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: من مذاکره کننده نیستم و سازمان ملل نیز در این زمینه فعال نیست ولی بعد از تماس با طرف های مذاکره کننده برداشت من این است که فرصت خوبی فراهم شده و هیچکدام از طرفین نباید این فرصت را از دست دهند. 

«الیاسون» تاکید کرد: تمام طرف های مذاکره در حال تلاش هستند تا نتیجه رضایت بخشی در چارچوب احترام متقابل به عمل آورند. 

در ادامه کمال خرازی در حاشیه جلسه نشست با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا توافق جامع میان ایران و 1+5 صورت می گیرد یا خیر گفت: این موضوع بستگی به خواست آنها دارد که چقدر مصالح بین المللی، منطقه و مصالح خود را در نظر می گیرند و آنها نمی توانند تردید کنند که جمهوری اسلامی ایران با ثبات ترین کشور منطقه است. 


رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: اگر این ادعای طرف های مذاکره کننده درست است که دنبال صلح و آرامش در منطقه هستند باید مسایل خود را با ایران حل کنند و این موضوع هم به طریقی باید انجام گیرد که حقوق ایران تضییع نشود و ما چیزی فراتر از حد قانونی خود در این مذاکرات نخواستیم و صرفا حقوق قانونی خود را بر اساس NPT می خواهیم و از آن کوتاه نمی آییم. 

وی اضافه کرد: خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند و مذاکرات مذاکره کنندگان ما هم در آن چارچوب انجام می گیرد و فشار، تحریم و زیاده خواهی نمی تواند مشکلات را حل کند و طرف های مذاکره کننده نیز می دانند که ملت ایران بر ارزش ها و حقوق خود به هر قیمتی ایستادگی می کنند. 

خرازی تصریح کرد: بهترین فرصت برای طرف های مذاکره کننده است تا بتوانند مسایل خود را با ایران حل و فصل کنند. 

وی در ادامه به نقش سازنده و مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: ایران نقش مثبت خود را در منطقه ایفا می کند و جدایی طرف های مذاکره کننده از کشورمان به ضرر خود آنها است. 

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: مذاکرات بستگی به تصمیم طرف های مذاکره کننده با ایران دارد؛ ما آماده برای حل مسایل با غربی ها هستیم ، مشروط بر اینکه حقوق کشورمان ضایع نشود. 

خرازی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در دیدار با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل درباره نقش برخی کشورهای منطقه نسبت به بحران آفرینی در عراق و سوریه نیز صحبتی شد و یا پیشنهادی مطرح گردید یا خیر گفت: الیاسون معتقد بود برای حل مسایل افراط گرایی در منطقه که در عراق و سوریه به وجود آمده باید منابع مالی و ارسال سلاح به گروه های افراطی متوقف شود و این حرف درستی است. 

رییس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: برای آنکه مشکلات منطقه حل شود باید با روش های سیاسی جلوی توسعه افراط گرایی را گرفت و راه حل آن نیز قطع منابع مالی و قطع ارسال سلاح و حمایت های سیاسی از سوی برخی کشورهاست. 

خرازی یادآور شد: متاسفانه می بینیم در این جهت حرکت منطقی در منطقه انجام نمی گیرد و هنوز حمایت مالی از گروه های افراطی و تروریستی انجام می شود و متاسفانه برخی کشورها و سازمان ملل نقش موثری در این زمینه ندارند. 

رییس شورای راهبردی روابط خارجی به اوضاع عراق و حل و فصل بحران های آن اشاره کرد و گفت: در عراق شاهدیم دولت این کشور با حمایت مرجعیت و حضور مردم داوطلب پیروزی هایی را به دست آورده و این نشان می دهد خود ملت عراق می توانند مشکلاتشان را حل کنند. 

خرازی تصریح کرد: به طور قطع حمایت ها از گروه های تروریستی باید برداشته شود و این قدم اول راه حل بحران ها است که سازمان ملل نیز می تواند در این زمینه حمایت کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان ملل چقدر می تواند نقش سازنده ای در گفت و گوهای ایران و 1+5 ایفا کند و اینکه آیا در این باره با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل صحبت شد یا خیر گفت: سازمان ملل نقشی ندارد و پیشنهادی هم در این باره با آقای الیاسون مطرح نشد. 

وی تاکید کرد: سازمان ملل در شرایط فعلی ضعیف است و می بینیم به جای آنکه این سازمان نقش فعالی در حل و فصل مسایل صلح و امنیت بین المللی داشته باشد ائتلاف هایی خارج از آن شکل می گیرد. 

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: این عملکرد سازمان ملل نشان دهنده ضعف آن است و سازمان ملل با این وضعیت فعلی پاسخگو نیست. 

خرازی تاکید کرد: سازمان ملل از نظر ساختار و اهداف باید تغییراتی داشته باشد و قدرت های جدیدی که در حال ظهور هستند باید نقش در این سازمان داشته باشند. 

وی تاکید کرد: در این شرایط نمی توان توقع داشت که سازمان ملل نقش فعالی ایفا کند.
کد خبر: 128059

وب گردی

وب گردی