پیتر جنکینز، نماینده سابق بریتانیا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در لوبلاگ نوشت: اظهارات اخیر وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا که مدعی شده بود در صورت شکست مذاکرات هسته ای، ایران تقصیر بر گردن ایران است، جای تردید بسیاری دارد.

به گزارش ایسکانیوز، جنکینز در ادامه نوشت: شاید تعداد قابل توجهی از 189 عضو پیمان منع اشاعه هسته ای – ان پی تی- تمایل داشته باشند انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه بگیرند اما به طور حتم اعضای جنبش غیر متعهد ها چنین نظری ندارند. بسیاری از کشورها بر این باورند که مطابق با قوانین ان پی تی، ایران می تواند حق غنی سازی بومی را در اختیار داشته باشد.

حتی در اروپا نیز هستند افرادی که آمریکا را مقصر عدم پیشرفت مذاکرات می دانند.آنها می گویند ایالات متحده خواسته هایی غیر منطقی از ایران دارد. برخی نیز هیچ تردیدی در ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران ندارند و امیدوارند هر چه زودتر تحریم ها لغو شده و درهای ایران به روی سرمایه گذاران خارجی باز شود.

طبق ان پی تی، کشورهای عضو باید ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود را به اثبات برسانند. گزارش ها حاکی از آن است که ایران برای این اقدام آمادگی دارد و حتی آماده است با رژیم بازرسی های گسترده تر فراتر از ان پی تی نیز موافقت کند.

بنابراین در صورتی که مذاکرات به شکست بیانجامد، به دلیل سرباز زدن ایران از اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای اش نیست، بلکه به این دلیل است که آمریکا می خواهد یک به نوعی اطمینان رادیکال از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران برسد.

آنچه آمریکا می خواهد این است که برنامه های هسته ای ایران چیزی جز یک برنامه هسته ای صلح آمیز نباشد. برنامه ای که در آن تکنولوژی ها با کاربرد دوگانه، مانند غنی سازی به اندازه ای محدود شده باشد که احتمال هرگونه انحراف از بین برود. اما این خواسته مطابق با قوانین ان پی تی نیست.

بنابراین آمریکا هیچ حق قانونی ندارد که از ایران بخواهد ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود را از طریق کاهش شمار سانتریفوزها و اعمال محدودیت های طولانی به نمایش بگذارد. شاید آمریکا بخواهد تا زمانی که به جمهوری اسلامی ایران اعتماد کامل پیدا می کند و بدبینی های خود را کنار می گذارد و دیگر دلیلی برای دلخوش کردن رژیم اسرائیل نمی بیند، این محدودیت ها ادامه داشته باشد، اما این خواسته نه منطقی است و نه قانونی.

این یک توجیه سیاسی و نه قانونی برای ارایه تعریفی رادیکال از تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران است. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران می خواهد موارد مبهم در برنامه های هسته ای را رفع کرده و به پرسش ها پاسخ دهد اما از ایران نمی خواهد در مورد استفاده صلح آمیز از هر گونه تکنولوژی محدودیت ها را بپذیرد.

به این ترتیب می توان گفت اظهارات شرمن مبنای درستی ندارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون نه انجام فعالیت های هسته ای تسلیحاتی در ایران را تایید کرده و نه اعلام کرده است که ایران قوانین ان پی تی را نقض می کند.

انتقاد من از اظهارات شرمن به معنی موافقت من با هسته ای شدن یک کشور دیگر نیست. من می خواهم تفکر آمریکا را تغییر دهم. تفکری که نقشی کلیدی در دستیابی به توافق هسته ای با ایران ایفا می کند. چرا که بر این باورم توافق هسته ای با ایران به مراتب بیش از گزینه های دیگر می تواند در کاهش ریسک ورود ایران به باشگاه هسته ای موثر باشد.

باید بگویم که آمریکا هیچ حق قانونی را برای پافشاری بر کاهش کمی و کیفی ظرفیت غنی سازی ایران ندراد. اگر آمریکا به این تنیجه برسد که بهترین جایگزین توافق مذاکره ای با ایران بهتر از آن چیزی است که تهران تا کنون ارایه داده، می تواند مذاکرات را به شکست بکشاند. اما نباید تصور کند که در این مرحله،جهان آمریکا را طرف منقطی و بدون تقصیر مذاکرات قلمداد خواهد کرد.
کد خبر: 128202

وب گردی

وب گردی