نعمت احمدی: آیا این تخریب سازماندهی شده علیه ایت الله هاشمی رفسنجانی نیست؟

 

تهران-ایسکانیوز: با فوت آیت الله مهدوی کنی، ریاست چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری گمانه زنی ها زودتر از آنچه تصور میشد شروع شد. گمانه زنی هایی که فارغ از مبانی اخلاق سیاسی در عرصه سیاسی و حقوقی نیز پیامدهای ویژه ای دارد.

مجلس خبرگان رهبری یکی از مهمترین مجالس نظام جمهوری اسلامی است که فارغ از مسئولیت های پیچیده و ویژه ای که به عهده دارد، طولانی ترین دوره نمایندگی را نیز برای اعضای خود قایل است. مجلسی متشکل از فقهای واجد شرایط  است و بر اساس اصل ۱۰۷قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال است.

در حال حاضر در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری به سر میبریم. این دوره بر خلاف سه دوره قبلی با فراز و نشیبهای فراوانی در تعیین ریاست روبرو بوده است. در سه دوره گذشته آیت الله مشکینی ریاست مجلس  خبرگان را به عهده داشت و هر 2 سال یکبار بر اساس آیین نامه داخلی هیات رئیسه مشخص می شد. بر روال سه دوره قبل در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری که در آذر 1385 برگزار شد آیت الله مشکینی به ریاست مجلس انتخاب شدند اما به فاصله یکسال بعد از آن بود که در مرداد 86 دار فانی را وداع گفته و به دیار باقی شتافتند. بدین ترتیب ایت الله هاشمی رفسنجانی که تا آن دوره نائب رئیس مجالس خبرگان رهبری بود دو دوره متوالی به عنوان رئیس مجلس خبرگان چهارم انتخاب شد. پس از سال 89 و به دلیل فضای خاص سیاسی ایت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان شرکت نکرد و از آنجایی که ایت الله کنی در همین دوره و به جای ایت الله مشکینی از حوزه تهران به مجلس خبرگان راه یافته بود، ریاست مجلس به او واگذار شد. در سومین دوره دو ساله چهارمین مجلس خبرگان ایت الله کنی بود که زمام امور را بدست گرفت اما ایشان هم به مانند ایت الله مشکینی پس از انتخابات هیات رئیسه که در اسفند 91 برگزار شد یکسال بیشتر بر مسند ریاست خبرنگان نماند و در 29 مهرماه امسال چشم از جهان فرو بست.

آنچه در دوران انتقال و انتخاب هیات رئیسه در هر دوره مهم و برجسته است روند اعلام نامزدی کاندیداها و تمایل آنها به نامزدی در این پست است.  روال معمول در هر دوره انتخاب هیئت رئیسه؛معرفی افراد خاصی برای ریاست آن مجلس بوده و تقریبا در هیچ دوره ای کاندیدهای احتمالی پیش از دوره و برگزاری انتخابات رسانه ای و یا از سوی اعضای مجلس در رسانه ها اعلام نمی شدند اما بر خلاف  عادت این بار این اسامی بطور واضح از سوی برخی جریانات و شخصیت های سیاسی اعلام شد.

شاید کسی گمان نمی کرد با وجود رجال و شخصیت های برجسته در مجلس خبرگان این احمد خاتمی، منشی هیات رئیسه مجلس باشد که برای اولین بار سخن از کاندیداهای احتمالی برای جانشینی ایت الله مهدوی کنی و حتی نیابت رئیس مجلس خبرگان بگوید. او که این اظهارات را تنها 4 روز پس از فوت ایت الله مهدوی کنی در رسانه برون مرزی العالم بیان کرد با موجی از واکنشها روبرو شد و خواسته یا ناخواسته مسبب ایجاد جریانی شد که بسیاری از گروه ها و جریانها در مورد آینده جانشینی ریاست خبرگان به گمانه زنی بپردازند.

احمد خاتمی گفته بود: الان چند اسم سر زبان ها هست، یكی آیت الله هاشمی شاهرودی كه الان نایب رئیس اول مجلس خبرگان است، یكی آیت الله یزدی است كه الان نایب رییس دوم است و دیگری آیت الله جنتی كه الان دبیر فقهای شورای نگهبان است. یكی هم آیت الله موحدی كرمانی است كه الان امام جمعه موقت تهران است.

او همچنین اشاره کرده بود: حتی به من پیشنهاد شده كه در صورت انتخاب آیت الله شاهرودی، نیابت را بپذیرم كه من گفتم برای این كار هم چهره های شایسته وجود دارند. من زاهد نیستم، اما عشقم به درس و بحثم است، نه مناصب سیاسی. شبكه های بیگانه طوری مرا ترسیم می كنند كه گویی دارم به سرعت پله های ترقی را طی می كنم در حالی كه بنده یك قدم در این مسیر برنداشته‌ام.

نعمت احمدی، حقوقدان و استاد دانشگاه در مورد روند قانونی انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و چگونگی برگزاری آن گفت: برابر آیین نامه مجلس خبرگان دوره هیات رئیسه این مجلس دوساله است که انقضای آن در اسفند 1393 خواهد بود و بدین ترتیب به شکل خودکار فارغ از اینکه ایت الله مهدوی کنی فوت نمی‌کردند هم باید انتخابات هیات رئیسه دوباره برگزار می‌شد. از این رو این انتخابات اسفند ماه در مجلس خبرگان رهبری تنها برای انتخاب رئیس نخواهد بود و برای کل هیات رئیسه تصمیم گیری خواهد شد.

طی روزهای گذشته برخی از اعضای مجلس خبرگان با اعلام گزینه های متفاوت برای کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان سعی در ایجاد موج رسانه ای داشتند که این موضوع در مورد مجلس خبرگان سابقه ندارد. حتی در برخی اظهار نظر ها شاهد آن هستیم که نه تنها اسم برخی به عنوان کاندیدا آمده است بلکه در جایی دیگر گفته شده ایت الله هاشمی رفسنجانی تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان ندارند که بعد از آن از طرق مختلف رد شد.

احمد خاتمی در مصاحبه با العالم به این موضوع اشاره کرد بود. او در دنباله سخنانش گفته بود: آن طور كه من خبر دارم جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته اند كه تمایلی به ریاست ندارند، الان نیز در فضای عمومی خبرگان اسم ایشان مطرح نیست، اما سیاستمداران ما هر لحظه ممکن است تصمیم جدیدی بگیرند و اگر ایشان هم تصمیمی بگیرد، می شود یكی از كاندیداها و مجلس خبرگان رهبری مانند بقیه برای ایشان تصمیم می گیرد.

این سخنان خاتمی از سوی منابع مختلف در روزنامه جمهوری اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد اما آیت الله هاشمی رفسنجانی به گفته هادی غفاری؛ از باب حیا و اخلاق سیاسی، هیچ سخنی در این باره به زبان نیاورد. با این حال اظهار نظرها پایان نیافت و امام جمعه مشهد در کنار احمد خاتمی جوابیه هایی برای ایت الله هاشمی رفسنجانی فرستاد. جوابیه هایی که مشخص نیست به ناقلان و یا خود ایت الله هاشمی فرستاده شده باشد.

بعد از آنکه منابع آگاه در پاسخ به احمد خاتمی گفتند: ایت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرده است: اگر ببینم افراد ناصالح کاندیدا میشوند، خواهم آمد. ابتدا خاتمی گفت: ایشان (ایت الله هاشمی رفسنجانی) به‌عنوان عضو خبرگان رهبری، حق دارند هر تصمیمی درباره کاندیداتوری بگیرند، اما انکار قولی که بنده از ایشان نقل کردم، خلاف واقعیت است و امام جمعه مشهد هم در ادامه با او همراه شد و عنوان کرد: هر کسی کاندیدا شود از نظر ایشان می‌شود ناصالح، من در جریان نیت ایشان نیستم، آقای هاشمی نظریات خاصی دارد که باید ببینیم افراد ناصالح از نظر ایشان چه کسانی هستند و این ناصالح بودن از چه جهتی است.

بنظر میرسد نقل قول هایی که به ایت الله هاشمی رفسنجانی از سوی مخالفان نسبت داده میشود به احتمال زیاد در دوره 4 روزه فوت ایت الله مهدوی کنی تا سخنان احمد خاتمی نبوده است. این از آن نظر حائز اهمیت است که در صورت حضور و یا فقدان حضور ایت الله مهدوی کنی مواضع و سخنان جنبه های متفاوتی پیدا میکند و این کاملا طبیعی است. آنچه غیر طبیعی می نماید بیان این سخنان بدون ذکر تاریخ آن و در فضای رسانه ای است. احمد خاتمی در جوابیه به تکذیبه ایت الله هاشمی عنوان کرده بود: آنچه بنده درباره احتمال عدم‌ تمایل آیت‌الله هاشمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان مطرح کردم، مستند به اظهارات خود ایشان در گفت‌وگوهای خصوصی با چند عضو برجسته مجلس خبرگان بوده است.

گفتگوی که مشخص نیست در چه زمان و مکانی و توسط چه کسانی مطرح شده است. از طرف دیگر با توجه به دلایلی که خود اعضای مجلس خبرگان رهبری از آن مطلع هستند و حساسیت جامعه نسبت به جایگاه این مجلس بروز دعوی سیاسی در انتخاب هیات رئیسه آن جایی ندارد. بنابراین در این سطح تنها شایستگی، اقبال مردمی و علمیت است که فارغ از مجادلات سیاسی در نگاه خبرگان ارزیابی خواهد شد. بطور قطع دعوی سیاسی و رسانه ای تنها به سود رسانه های غربی و تبلیغ اختلافات سیاسی در ایران از سوی آنها خواهد بود.

به زعم نعمت احمدی جدال اخیر برخی از چهره های سیاسی با ایت الله هاشمی رفسنجانی بیش از آنکه دعوی حقوقی باشد، جری است شخصی و تغییر میدان گفتگو و خروج موضوعی از بحث ابتدای نقل قول و اعلام کاندیدا زود هنگام است. مطلب عمده احمد خاتمی آن است که می گوید سخن من درست است اما باید دید این سخن  کجا گفته شده است تا مصداق و حقیقت آن عیان شود. اگر ایت الله هاشمی رفسنجانی سخنی از عدم تمایل به ریاست خبرگان گفته است شاید در زمانی گفته است که ایت الله مهدوی کنی در قید حیات بوده و بنابراین معنای متفاوتی با آنچه امروز آقای خاتمی از آن سخن میگوید، داشته است. همینطور نظر ایت الله هاشمی در مورد ناصالحان شاید منحصر به کاندیدا های ریاست مجلس نباشد و باقی افراد هیات رئیسه را مدنظر داشته باشند بنابراین نمیتوان اینگونه استدلال کرد که ایشان با کاندیدهای ریاست مخالفت دارند.

احمدی همچنین در پایان سخنان خود با مطرح کردن یک پرسش گفت: ایت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو موثر در خبرگان رهبری است. عضوی که چه در پست ریاست باشد یا نباشد موثر است. چطور می شود مطالبی در مورد ایشان باشد و آقای خاتمی مصلحت بداند آن را امروز پنهان کند و به صلاح دید فردا بیان کند. توقع مردم از جایگاه و اعضاء خبرگان این نیست که پرده پوشی کنند. آیا این تخریب سازماندهی شده علیه ایت الله هاشمی رفسنجانی نیست؟
کد خبر: 128251

وب گردی

وب گردی