ایسکانیوز: فرمانده ارتش بورکینافاسو با اعلام انحلال دولت و پارلمان این کشور، از ایجاد یک دولت انتقالی خبر داد.

به گزارش یورونیوز، سخنگوی ژنرال «نِبِره هونوره ترائوره»، فرمانده ارتش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پارلمان و دولت منحل است. یک دولت انتقالی، با هماهنگی همه احزاب سیاسی کشور قدرت را در دست می گیرد تا حداکثر تا دوازده ماه آینده، شرایط به حالت عادی طبق قانون اساسی برگردد.

شورش مردم علیه «بلز کمپائوره» رییس جمهور بورکینافاسو روز پنجشنبه با آتش زدن پارلمان و حمله به ساختمان تلویزیون دولتی این کشور، به نقطه اوج خود رسيد.
هزاران تن از معترضان بورکینافاسو روز پنج شنبه به ساختمان پارلمان حمله کرده و ساختمان تلویزیون دولتی را به هم ریختند و این شبکه تلویزیونی را مجبور کردند تا پیش از رای گیری برنامه‌ریزی شده برای حکمی که به رئیس جمهوری این کشور اجازه می‌دهد تا حکومت 27 ساله خود را برای دوره دیگر تمدید کند، پخش خود را متوقف کند.

قرار بود قانونگذاران بورکینافاسو روز گذشته طرح دولت برای تغییر قانون اساسی را به رای بگذارند.این تغییر به بلیس کامپائوره، رئیس جمهوری بورکینافاسو که در پی کودتای سال 1987 میلادی زمام امور را به دست گرفته اجازه می‌دهد تا مجدد در انتخابات سال آتی شرکت کند.
از سرنوشت بلز کمپائوره رییس جمهور این کشور که از ۲۷ سال پیش قدرت را در دست گرفته تا این لحظه اطلاعی در دست نیست و روشن نیست که آیا ارتش از وی حمایت می کند یا خیر.
فعلا به دستور فرمانده ارتش، از ساعت هفت بعدازظهر تا شش صبح، در سراسر کشور مقررات منع رفت و آمد اعلام شده است.
به غیر از واگادوگو پایتخت، اعتراضات و آشوب به چند شهر دیگر بورکینافاسو هم سرایت کرده است. در شهر بوبو دیولاسو دومین شهر بزرگ بورکینافاسو، شهرداری و مقر حزب رییس جمهور به آتش کشیده شد.


 
کد خبر: 128464

وب گردی

وب گردی