تهران - ایسکانیوز: امروز نهم آبان 1393 هجری شمی است. نهم آبان روز پرخاطره‌ای برای تیم ملی فوتبال ایران است. حضور ستارگانی که تکرار نشدنی هستند و روزگاری که ورزشگاه آزادی به راحتی یکصد و بیست هزار نفر را به خود می‌دید.

17 سال پیش در چنین روزی، تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب دور برگشت مرحله دوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 1998 فرانسه در منطقه آسیا به مصاف تیم فوتبال کویت رفت و با تساوی صفر-صفر متوقف شد. این دیدار در ورزشگاه آزادی تهران، با حضور یکصد و بیست هزار تماشاگر و به قضاوت پیرم پرازرت از تایلند برگزار شد. برای تیم ایران در این مسابقه احمدرضا عابدزاده، محمد خاکپور، افشین پیروانی، یحیی گل محمدی، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، علیرضا منصوریان، حمید استیلی، رضا شاهرودی، خداداد عزیزی و علی دایی به میدان رفتند. هدایت تیم ایران بر عهده محمد مایلی کهن بود. لازم به توضیح است در دور اول مقدماتی جام جهانی 98 تیم ملی ایران با سوریه، مالدیو و قرقیزستان در مرحله اول همگروه بود و با قدرت همه حریفان را شکست داد و به دور دوم صعود کرد. در مرحله دوم مقدماتی، ایران در گروه خود پس از عربستان دوم شد و در دیدار پلی‌آف با تیم دوم گروه مقابل یعنی ژاپن در زمین بی‌طرف ( مالزی)قرار گرفت. در این بازی با نتیجه 3-2 شکست خورد تا در 2 بازی به یادماندنی ، استرالیا را کنار زدیم و به جام‌جهانی رفتیم.


13 سال پیش در چنین روزی، تیم ملی فوتبال ایران در دیدار برگشت خود در چارچوب مرحله پلی آف مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2002 کره-ژاپن موفق شد با نتیجه 3-صفر تیم فوتبال امارات عربی متحده را شکست دهد. این بازی در ورزشگاه آل نهیان ابوظبی، با حضور 30 هزار تماشاگر و به قضاوت طالب رامادان از لبنان برگزار شد. علی دایی در دقیقه 8، کریم باقری در دقیقه 75 و مهرداد میناوند در دقیقه 79 گلهای تیم ایران را زدند. برای تیم ایران در این مسابقه ابراهیم میرزاپور، رحمان رضایی، افشین پیروانی، یحیی گل محمدی ، مهرداد میناوند، کریم باقری، مجاهد خذیراوی، حامد کاویانپور، علی کریمی، علی دایی و پژمان جمشیدی به میدان رفتند. هدایت تیم ایران بر عهده میروسلاو بلاژویچ بود. تیم ملی ایران با برتری در مجموع دو دیدار رفت و برگشت مقابل امارات راهی شهر دوبلین در ایرلند جنوبی شد . در دیدار رفت مقابل ایرلند، تیم ملی فوتبال ایران با حساب 2-0 مقابل میزبان شکست خورد اما در دیدار برگشت تواسنت با تک گل یحیی گل محمدی در دقیقه 89 تنها شکست ایرلند با مربی‌گری میک مکارتی در مقدماتی جام حهانی را رقم بزند اما این نتیجه مستلزم صعود ایران به جام جهانی نبود.
کد خبر: 128547

وب گردی

وب گردی