تهران- ایسکانیوز: نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران، جمعه 16 آبان‌ماه شاهد افتتاح 4 نمایشگاه در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی خواهند بود و طی آن میزبان آثاری از هنرمندانی چون رضا مافی، محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای و... می‌شوند.


 نمایشگاه عکس‌های پریناز آل آقا با عنوان «لحظه‌های ناب تاریکی»، مجسمه‌های پویا جمالی، عکس‌های هادی نوید با عنوان «پرنده‌های من» و نمایشگاه گروهی نقاشیخط با عنوان «هفته سوم»، چهار نمایشگاهی هستند که خانه هنرمندان ایران هفته سوم آبان‌ماه را با آنها آغاز خواهد کرد.unnamed


از میان این نمایشگاه‌ها، افتتاح نمایشگاه «هفته سوم» در نگارخانه «ممیز» با آثاری از هنرمندان طراز اول ایران، نام‌های آشنای نقاشیخط در عرصه داخلی و نمایشگاه‌ها و حراج‌های بزرگ خارجی، فرصت مناسبی است برای دیدن آثار برجسته این رشته، از پیشتازان تا جوانان صاحب مارکت عرصه نقاشیخط که در کنار هم به نمایش درمی‌آیند.


در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون زنده یاد رضا مافی، نصرالله افجه‌ای، محمد احصایی، علی شیرازی، صداقت جباری، عین‌الدین صادق‌زاده، عذرا عقیقی بخشایشی، علیرضا آستانه و بابک رشوند ارائه خواهد شد.


unnamed


«هفته سوم» نمایش آثاری است از نقاط اوج نقاشیخط در ایران؛ رضا مافی در هنر نقاشیخط به حق پیشگام بود و در این زمینه به موفقیت بزرگی نائل آمد و برخی او را نخستین هنرمند خوشنویسی می‌دانند که بر بوم نقاشی، خط نوشته ‌است. نصرالله افجه‌ای، چهره ماندگار هنر ایران، نه تنها به دلیل تکنیک منحصر به فرد اجرای خط با ریزنویسی‌های درهم تنیده‌ای که در قالب یک فرم کلی ارائه می‌شود و حضور آثارش در معتبرترین موزه‌ها و حراج‌های خارجی بلکه به دلیل اینکه نخستین هنرمندی است که تحت عنوان «نقاشیخط» آثارش را ارائه کرده، یکی دیگر از نقاط عطف این هنر محسوب می‌شود. محمد احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند. او نیز یکی دیگر از پایه‌گذاران نقاشیخط در هنر معاصر ایران است که با مجموعه نقاشی خط‍‌های خود اعتباری جهانی یافته‌ است.


یکی از نکات قابل توجه درباره این سه هنرمند و هنر نقاشیخط ایران در وجه اشتراک آنها نهفته است، گالری سیحون؛ شاید بتوان این گالری را محل تولد نقاشیخط در ایران نامید. این گالری به ترتیب در سال‌های 1347، 1351 و 1352 میزبان نمایشگاه انفرادی رضا مافی، نصرالله افجه‌ای و محمد احصایی بود.


unnamed


لازم به ذکر است، هنرمندان جوانی چون عذرا عقیقی بخشایشی، علیرضا آستانه و بابک رشوند که آثارشان در این نمایشگاه و در کنار پیشگامان نقاشیخط به نمایش در می‌آید نیز افرادی هستند که چه در عرصه داخلی و چه در حوزه نمایشگاهی و حراجی‌های معتبر خارجی، آثارشان شناخته شده است.


با حضور آثاری از علی شیرازی، صداقت جباری و عین‌الدین صادق‌زاده که هنرمندان برجسته نسل میانی نقاشیخط به حساب می‌آیند، «هفته سوم» را می‌توان مروری بر آثار سه نسل از هنرمندان این عرصه دانست.


این نمایشگاه، عصر جمعه 16 آبان، ساعت 17 افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار تا 22 آبان همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

کد خبر: 128560

وب گردی

وب گردی