تهران-ایسکانیوز: مدیرکل میراث فرهنگی شهر تهران اعلام کرد که میراث فرهنگی به این بیمارستان اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد.


رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی شهر تهران که در سی و سومین برنامه تهران‌گردی احمد مسجد جامعی او را همراهی می‌کرد گفت: «این بیمارستان در حریم بازار و کاخ گلستان قرار دارد و با وجود آنکه این بیمارستان برای افزایش ارتفاع از کمیسیون ماده پنج مجوز گرفته است، اما نماینده میراث فرهنگی نقشه مربوطه را امضا نکرده است.»


به گفته مدیر کل میراث فرهنگی شهر تهران دلیل انجام نشدن ساخت و ساز در این بیمارستان آن است که سازمان میراث فرهنگی برای افزایش ارتفاع و ساخت و ساز در منطقه بازار ضوابط خاصی را در نظر گرفته است.


بیمارستان سید الشهدا که در چهار راه گلوبندک و در حریم کاخ گلستان قرار دارد، اجازه ساخت و ساز نداشته و با آنکه نیاز به افزایش ارتفاع دارد اما به دلیل قرار گرفتن در بافت تاریخی بازار اجازه ساخت و ساز به آن داده نشده است.


خسروآبادی با بیان اینکه امضای نماینده میراث فرهنگی پای نقشه افزایش ارتفاع این بیمارستان نیست، گفت: «با وجود اصرار مسئولان این بیمارستان،‌ رسیدگی به این موضوع به شورای فنی نیز سپرده شد که این شورا نیز افزایش ارتفاع این بیمارستان را رد کرد. »


او گفت: «البته امروز مسئولان این بیمارستان اعلام کردند که می‌توانند به جای افزایش ارتفاع سطح اشغال را افزایش داده و یا به صورت پلکانی ارتفاع بیمارستان را افزایش دهند که مقرر شد این سخنان، به صورت پیشنهاد به سازمان میراث فرهنگی ارائه شود تا بتوان برای حل این مسئله چاره‌ای بیندیشیم. »


سی و سومین برنامه تهران گردی احمد مسجد جامعی که با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی شهر تهران بود صبح امروز برگزار شد و به بازدید از تکیه‌ها، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی قدیمی تهران اختصاص داشت.


احمدی مسجد جامعی ساعت هفت صبح امروز از حسینیه بزازها در بازار تهران بازدید و در مراسم سوگواری حضرت قاسم (ع) شرکت کرد. او سپس به «درمانگاه عرب‌ها» یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌ید های تهران رفت و در این بازدید مسئولان بیمارستان از مسجدجامعی و خسروآبادی درخواست کردند تا نسبت به بازسازی این بیمارستان که در حریم کاخ گلستان قرار دارد، چاره‌ای بیندیشند.


مسجدجامعی همچنین در ادامه تهران‌گردیش از حسینیه سید هاشم شیرازی که یکی از قدیمی ترین هیئت‌های تهران است بازدید کرد.



وی در این حسینیه که علم قدیمی 127 ساله وجود داشت و از کتابخانه نسخ خطی این هیئت که 31 جلد کتاب چاپ سنگی داشت بازدید کرد و گفت: «به زودی فردی را برای ثبت این کتب به حسینیه خواهد فرستاد. »


در این حسینیه که توسط نسل پنجم نوادگان سید هاشم شیرازی اداره می‌شد، منبری به قدمت 137 سال وجود داشت که مردم برای حاجت روا شدن به آن متوسل می‌شدند.


همچنین احمد مسجدجامعی با انتقاد از ورودی مدرن این حسینیه گفت: «ورودی این هیئت قدیمی مدرن شده و باید این ورودی به سبک و سیاق گذشته خود بازگردد. »


او از احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که او را در این تهران گردی همراهی می‌کرد درخواست کرد نظارت بر این تغییر ورودی‌ را انجام دهد.


مسجدجامعی در ادامه از حسینیه خیاط‌ها واقع در حوالی چهارراه سیروس نیز بازدید کرد.



کد خبر: 128567

وب گردی

وب گردی