تهران - ایسکانیوز: بحث پرداخت حق پخش تلویزیونی از سوی صدا و سیما به فدارسیون فوتبال اصلی‌ترین سوژه‌ی این روزهای فوتبال ایران است. مدیران سابق سرخابی‌ها تلاش می‌کنند با بیان مسایل مشابه در گذشته، انتقاداتی را نسبت به هم‌دوره‌ای های خود مطرح کنند. کاظم اولیایی مدیرعامل سابق استقلال تهران انتقاداتی را نسبت به مدیران سابق استقلال و پرسپولیس در اوایل دهه هشتاد مطرح میکند:

آقای اولیایی شما در گفت‌و گویی عنوان کردید که مدیران سابق استقلال و پرسپولیس در زمان مدیریت صفایی فراهانی خیانت بزرگی به فوتبال کردند. در این باره توضیح می‌دهید؟

در آن مقطع زمانی بود که خیانت بزرگی صورت گرفت و مدیران عامل وقت پرسپولیس و استقلال نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت زده و عنوان کرده بودند حق پخش تلویزیونی مساله اصلی فوتبال نیست و مشکل فوتبال مملکت را حل نمی‌کند. آنها تلویحا شرایط موجود و رویکرد صداوسیما در آن زمان نسبت به حق پخش را تایید کرده و عنوان کرده بودند راهکار حل مشکلات این نیست. از آنجایی که آن زمان اخبار و سیاست‌گذاری‌های فوتبال هم بیش از الان تحت تاثیر موضع‌گیری‌های دو باشگاه آبی و قرمز بود، نهایتا مجمع هم پذیرفته بود اصلاحی انجام نشود. تمام صحبت‌های من در آرشیو تشخصیص مصلحت نظام موجود است.

نظر مجلس ششم در خصوص حق پخش تلویزیونی برای فوتبال چه بود؟

مجلس ششم شورای اسلامی طرح حق پخش تلویزیونی را امضا کرد اما در شورای نگهبان این طرح رای نیارود و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید رای نهایی را اعلام میکرد که با فشار مدیران وقت استقلال و پرسپولیس این رای برگشت و حق فوتبال داده نشد.

امکانش هست که اسم مدیران وقت دو تیم برای چنین اشتباهی را بگویید؟

شایسته نیست اسم مدیران از زبان بنده گفته شود ولی سال 80 تا 81 این اعتراضات از جانب مدیران وقت دو تیم صورت گرفت.

در هر صورت شما به عنوان مدیرعامل سابق استقلال فکر می‌کنید با چه تدبیری چنین بحرانی حل شدنی است؟

باید صادقانه برخورد کرد. هم صدا و سیما و هم فدراسیون فوتبال در این باره حق دارند. به این دلیل که اختیاراتی که برای صدا و سیما از جانب مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، بودجه‌ی فوتبال را به صدا و سیما نداده است. پول فوتبال به طور جداگانه از جانب مجلس برای صدا و سیما تعریف نشده است. مجلس شورای اسلامی، باعث سردرگمی و بروز بحران شده است. مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که دولت حق ندارد یک ریال برای فوتبال خرج کند. در هر صورت وقتی فوتبال را حرفه‌ای اعلام می‌کنند باید مشخص شود هزینه‌های این ورزش پر طرفدار چگونه باید تامین شود. ما یک مثلی داریم که می‌گوید: با آش نذری نمیتوان مهمانی رسمی گرفت. فوتبال ایران هم میهمانی رسمی است که می‌خواهند با آش نذری پذیرایی کنند ولی نمی‌شود!

موضع وزیر ورزش در این باره چیست؟ با آقای گودرزی در این مدت صحبتی داشته‌اید تا بحران فعلی حل شود؟

در جلسه‌ی خصوصی که با آقای گودرزی داشتیم، ایشان گفتند من وظیفه‌ای ندارم حتی یک ریال برای این دو باشگاه هزینه کنم و اصلا از وظایف ما نیست!

پس مشخص شد که وزارت ورزش هم تمایلی به تیم‌داری دولتی ندارد ولی صدا و سیما هم زیر بار نمی‌رود ! اینطور به نظر می‌آید که ارگان سومی باید باید میانجی‌گری کند.

دقیقا همینطور است. در این برهه‌ی حساس ما نیاز به قانون مدونی داریم تا مشکلات حل شود. قانون هم باید توسط مجلس تبیین و تصویب شود. ولی متاسفانه مجلس شورای اسلامی از اهمیت چنین موضوع مهمی غافل است. ما چندین سال است به مجلس رفت و آمد می‌کنیم. طرح‌ جامع باشگاه‌داری از جانب اتخادیه فوتبال را تقدیم به مجلس کردیم ولی رسیدگی نشد. فوتبال را گذاشتند وسط و مثل کیسه بوکس دارند میزنند! با ادامه‌ی این روند، مردم و جوانان ما بیشتر به سمت ماهواره و شبکه‌های مجازی کشیده می‌شوند که واقعا ضرر خواهیم کرد!

 
کد خبر: 128609

وب گردی

وب گردی