قیمت جهانی طلا بار دیگر به کمتر از 1200 دلار رسید

 

تهران – ایسکانیوز: قیمت طلا در بازارهای جهانی با 23 دلار کاهش به کمتر از 12900 دلار در هر اونس رسید .

به گزارش ایسکانیوز، کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی سبب شد بار دیگر بازار طلا بدترین عملکرد خود در دو ماه اخیر را به ثبت برساند. بررسی ها نشان می دهد در هفت هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی چنین کاهش قابل توجهی را تجربه نکرده بود .

امروز ، جمعه هر اونس طلا در بازارهای جهانی به قیمتی در حدود 1177 دلار در هر اونس رسد تا کاهش چشمگیر 23 دلاری را برای خود ثبت کند .

برخی پیش بینی ها حکایت از آن دارد که طلا قیمت پایین تر از این رقم را به زودی خواهد دید . کارشناسان معتقدند تداوم روند کنونی نشان می دهد افزایش نرخ این فلز گران قیمت پایدار نخواهد بود و بازار طلا میل به ریزش دارد .

در ایران نیز با فرارسیدن ایام محرم و آغاز عزاداری ها ، تقاضای طلا به پایین ترین حد خود رسیده است و همین امر سبب شده است قیمت طلا کاهشی اندک را در بازار تجربه کند . همزمانی ریزش قیمت ها در بازار با روز تعطیل در ایران سبب شده است هنوز تاثیر کاهش قیمت در بازارهای جهانی بر بازار ایران آشکار نشود اما برخی دست اندرکاران بازار معتقدند در صورت عدم افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی طلا کاهشی نه همپای کاهش قیمت در بازارهای بین المللی ، اما کمتر از این مقدار را شاهد خواهد بود .

قیمت هر گرم طلا در بازار تهران روز پنجشنبه 94 هزار تومان اعلام شد . هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز 923 هزار تومان فروخته شد . نیم سکه بهار آزادی نیز 464 هزار تومان قیمت خورد . هر ربع سکه بهار آزادی 252 هزار تومان و هر سکه یک گرمی 168 هزار تومان فروخته شد.

بررسی ها نشان می دهد انتشار گزارشی در خصوص آمارهای اقتصادی آمریکا در کاهش قیمت طلا تاثیرگذار بوده است . وزارت بازرگانی آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماه سوم امسال  به 3.5 درصد رسیده است . همین آمار مثبت تقاضای طلا در بازراهای جهانی را کاهش داد . بر اساس این گزارش تصمیم اخیر فدرال رزرو در متوقف کردن کامل محرک پولی تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته و از این رو تقاضا برای طلا را با کاهش همراه کرده است.

موسسه مالی کردیت اگریکول در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد که قیمت جهانی طلا در سه ماه چهارم امسال تثبیت خواهد شد ولی در سال 2015 میلادی با کاهش بیشتری روبرو می شود.

از سوی دیگر موسسه مالی کردیت اگریکول اعلام کرد که بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا طی ماه های آینده تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و تداوم کاهش احتمالی قیمت طلا خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی ها کارشناسان این موسسه با ادامه روند کنونی تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای جهانی قیمت طلا در سه ماه کنونی تثبیت خواهد شد ولی در سال 2015 میلادی با کاهش قیمت این فلز زرد روبرو خواهیم شد.

برخی از دست اندرکاران بازار طلا معتقدند رای مثبت مردم سوییس به طرح بانک مرکزی این کشور مبنی بر افزایش ذخایر طلا ممکن است روند حرکت در این بازار را تحت تاثیر قرار دهد .

بانک مرکزی سوییس طرحی را برای همه پرسی ارائه کرده است که در صورت تصویب سهم طلا در ذخایر ارزی این کشور از 8 درصد به 20 درصد افزایش خواهد یافت به این ترتیب تقاضای موثری از سوی سوییس وارد بازار طلا خواهد شد.
کد خبر: 128706

وب گردی

وب گردی