تهران – ایسکانیوز: ایران بالاترین سهم بازار جهانی فرش را در سال گذشته از آن خود کرد.


سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اعلام این مطلب افزود: ارزش صادرات فرش دستباف ایران در سال گذشته به 314 میلیون دلار رسید و ایران بیشترین سهم در این بخش را در بازار جهانی به خود اختصاص داده است.


حمید کارگر در گردهمایی فعالان حوزه فرش ادامه داد : دلخوش بودن به مقوله داشتن بیشترین سهم بازار فرش جهانی در واقع ‏واگذاری صحنه به رقبا در طول مدت زمان است.


برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه ابتدایی امسال نزدیک به یک هزار تن فرش دستباف به ارزش بیش از 57 میلیون دلار از کشور صادر شد که رشد 23 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد.


درعین حال آمارهای غیر رسمی حاکی است صادرات فرش دستباف در 6 ماهه نخست سال جاری رشد 38 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال 92 ثبت کرد .


سرپرست مرکز ملی فرش ایران در این گردهمایی با تاکید بر تعامل و همگرایی دولت و بخش خصوصی در حوزه فرش دستباف گفت: بخش خصوصی و دولت در این هنر و صنعت حرف مشترک دارند و باید در کنار یکدیگر باشند تا مسایل فرش دستباف ایران را حل کنند. ‏


به اعتقاد کارگر، فرش دستباف ایران ، برگ برنده اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و بنابراین نیاز به حمایت دارد.


وی افزود : بنابر دلایل فرهنگی، بومی و هنری این هنر و صنعت در کشور ، با حوزه های اقتصادی، اشتغالزایی، ارزآوری و ‏تامین معیشت روستاییان ارتباط قوی دارد.کارگر گفت : برپایه دلایل یاد شده ضرورت دارد تا بخش خصوصی در این عرصه با دولت همراه باشد و این تعامل و همگرایی دولت و بخش خصوصی در حوزه فرش دستباف ضرورت دارد .


 وی گفت: موضوع اخذ مالیات از دست اندرکاران فرش دستباف در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و انتظار می رود با همراهی مجلس قوانین تسهیل شود .


‏براساس این گزارش مجتبی عراقچی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران نیز در سخنانی بر لزوم معافیت مالیاتی برای فروش فرش دستباف تاکید کرد.


به گفته وی اتحادیه ‏فرش دستباف نمی تواند نسبت به رفع تمامی مشکلات دست اندرکاران فرش دستباف اقدام نماید و به راهنمایی همه اهل حرفه نیاز دارد.‏ عراقچی آمادگی این اتحادیه را برای صدور جواز مطرح ساخت و گفت : هیچ مشکلی در اتحادیه برای اعطای جواز به فروشندگان فرش دستباف وجود ندارد.


همچنین صدیقه قدرت آبادی، رییس موزه فرش تهران نیز در این گردهمایی با برشمردن ویژگی های منحصر به فرد فرش دستباف ایران، به نیاز این هنرو ‏صنعت برای شناسانده شدن تاکید کرد و گفت: موزه فرش همسو با تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسوولان فرش دستباف پیش می ‏رود.‏


وی گفت :مجموعه داران می توانند برای به نمایش درآوردن این هنر و اندیشه از مجموعه موزه فرش استفاده کنند و افزود: این موزه برای همراهی دانشجویان فرش در زمینه تحقیق و پژوهش از هیچ کمکی دریغ نمی ورزد.‏


بنابراین گزارش ، در گردهمایی یاد شده ، علاوه بر سرپرست مرکز ‏ملی فرش ایران و رییس موزه فرش تهران، اعضای هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران و برخی علاقه مندان فرش دستباف ایران در محل اتحادیه یاد شده حاضر ‏شدند .

کد خبر: 128846

وب گردی

وب گردی