تهران_ایسکانیوز: ایستگاه پایش آلودگی آب سامانه آب‌رسانی شرق تهران به‌روش بیومونیتورینگ و با استفاده از یک نوع ماهی خاص با حضور معاون آب و آبفای وزیر نیرو راه‌اندازی شد.

محسن اسلامی‌زاده مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران، در آیین بهره‌برداری از این ایستگاه، گفت: در سامانه شرق آب‌رسانی تهران به‌دلیل وجود منابع آلودگی متعدد همچون زه‌آب‌های کشاورزی، نشت سموم کشاورزی، فاضلاب‌های صنعتی و انسانی و همچنین فاضلاب مراکز خدماتی، مطالعه ریسک آلودگی انجام و تصمیم بر این شد که سامانه پایش در این محدوده نصب شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متداول سنجش آلودگی آب قادر به تشخیص آلودگی‌های نامتعارف نیستند و بنابراین برای جلوگیری از آلودگی آب توسط آلاینده‌های محیطی و همچنین تقویت سامانه پدافند غیرعامل در تاسیسات، از سامانه‌ بیومونیتورینگ که از نظر بیولوژی عملکردی شبیه انسان دارد و به تمام آلودگی‌‌های مضر حساسیت بالایی دارد، استفاده شده است.

وی ادامه داد: این روش برای اندازه‌گیری آلودگی طراحی نشده است، بلکه در مواقع آلودگی فقط هشدار مصرف داده می‌شود تا آزمایش‌های تکمیلی بر روی آب انجام شود.

اسلامی‌زاده درباره ویژگی‌های فنی این سامانه جدید، گفت: ارگانیسم‌های مورد استفاده در این سامانه شامل یک نوع ماهی است که بر اساس تحلیل پیچیده‌ای که از حرکت‌ها و واکنش‌های این ماهی انجام می‌شود، وجود آلودگی در آب تشخیص داده خواهد شد.

وی ادامه داد: محل نصب این سامانه در بحرانی‌ترین نقطه انتقال آب شرق تهران در سد لتیان انتخاب شد تا درصورت بروز مشکل، زمان مناسب برای واکنش مطمئن نیز وجود داشته باشد.
کد خبر: 128866

وب گردی

وب گردی