تهران – ایسکانیوز:دبیرکل اوپک که در نشست پول و نفت لندن شرکت کرده است به خبرنگاران گفت: احتمال تغییر سقف تولید اوپک در نشست آذرماه کمتر است و از آنها خواست در مورد قیمت نفت عجله نکنند.

عبدالله البدری، دبیرکل اوپک اعلام کرد که بعید است سقف تولید نفت اوپک در سال ٢٠١٥ میلادی تغییر چندانی کند، ضمن آنکه افت قیمت نفت نباید موجب نگرانی شود.

البدری اعلام کرد که عرضه نفتهای گرانتر مانند، شیل اویل آمریکا می تواند با تثبیت قیمتها در سطح ٨٥ دلار دچار اختلال شود اما کشورهای عضو اوپک در بلند مدت از قیمت پایینتر نفت سود می برند، زیرا تقاضا برای خرید نفت آنها بیشتر می شود.

کاهش قیمت نفت در هفته های گذشته به زیر ١٠٠ دلار برای هر بشکه نفت گمانه زنی در باره اینکه اوپک در واکنش به سقوط قیمت، سقف تولید نفت خود را کاهش می دهد، افزایش داد. با وجود این، البدری اعلام کرد که احتمال تغییر سقف تولید نفت این سازمان در سال آینده کم است.

دبیرکل اوپک که در کنفرانس پول و نفت در لندن سخنرانی می کرد، گفت: فکر نمی کنم سال ٢٠١٥ با سال ٢٠١٤ از منظر تولید نفت تفاوت چندانی داشته باشد، مشکلی در بازارها نمی بینم.

البدری گفت که قیمت نفت پایین برای تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک تهدید محسوب می شود. در حالیکه هزینه تولید نفت اوپک پایین است، در صورت تثبیت قیمت نفت در سطح کنونی نزدیک به نیمی از شیل اویل های جهان در معرض خطر قرار می گیرند.

وی ادامه داد: اگر قیمتها در سطح ٨٥ دلار برای هر بشکه نفت بماند، ما شاهد سرمایه گذاری بیشتری خواهیم بود و نفت بیشتری از بازار خارج می شود، نزدیک به ٦٥ درصد تولیدکنندگان نفت هزینه های بالایی دارند که این شامل اوپک نمی شود.

این مقام اوپک با خودداری از پیش بینی هر گونه نتیجه ای برای نشست آذرماه این سازمان، گفت که تصمیم بر عهده وزیران نفت کشورهای عضو است.

وی گفت: ما تغییرات بنیادینی در بازار نمی بینیم، تقاضا بالا می رود، عرضه هم بالا می رود، سازمان در حال بررسی شرایط است.

البدری تاکید کرد: مهمترین مسئله این hست که عجله نکنیم و آرامش داشته باشیم اما متاسفانه همه عجله می کنند، واقعا نیاز داریم بنشینیم، فکر کنیم و ببینیم چگونه می توان این موضوع را حل کرد.

دبیرکل اوپک از بیان کف قیمت نفت خودداری کرد و گفت که اوپک هدف قیمت تعیین نمی کند و همه چیز را به بازارها واگذار کرده است.

وی گفت: میانگین قیمت نفت اوپک در سال ٢٠١٤ هنوز ١٠٠ دلار برای هر بشکه است، شاخصها چیزی در مورد قیمتهای پایین نشان نداده اند.
کد خبر: 128889

وب گردی

وب گردی