ویکلی استاندارد نوشت:دولت اوباما هفته پیش سیاست جدید خود در قبال خاورمیانه را اعلام کرد:در برابر ایران تنش زدایی،در برابر رژیم اسراییل مقاومت و یک جنگ سرد کوچک.

به گزارش ایسکانیوز، ویکلی استاندارد در ادامه نوشت:باید به دولت آمریکا بگویم که رژیم اسراییل تحت فرماندهی نتانیاهو،ارزش این همه توجه را ندارد.نخست وزیر اسراییل مهمترین عامل تنش های اخیر بین تل آویو و واشنگتن است.نتانیاهو محبوبیتی در بین اغلب مردم ندارد و در نتیجه با دامن زدن به این شعار های ناسیونالیستی سعی در حفظ افراطی ها در جبهه خود دارد.در ضمن نتانیاهو به هیچ وجه شهامت افرادی مثل رابین یا شارون را ندارد و نمی تواند دست به اقدامات انقلابی بزند.

بی توجهی ها و سردی روابط آمریکا و اسراییل دور از انتظار نبود.واشنگتن از آغاز به دنبال تضعیف نتانیاهو و تیم او بود.اما در حال حاضر دولت اوباما یک هدف استراتژیک را در این رویکرد دنبال می کند.واشنگتن می خواهد اکنون که احتمال دستیابی به توافق با ایران از هر زمانی بالاتر است،رژیم اسراییل توانایی هیچ گونه دخالت و سنگ اندازی در روند مذاکرات نداشته باشد.

یکی از منابع در کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود گفت،وقتی نامی از جمهوری اسلامی به میان می آید، هیاهو های نتانیاهو آغاز می شود و او چیزی جز جنجال آفرینی در چنته ندارد.او همواره ادعا می کند تهدید اتمی ایران ،یک تهدید واقعی و جدی است.اما تا کنون خود هیچ اقدامی در مقابل آن انجام نداده است.باید گفت اکنون نیز برای هر اقدامی دیر شده است.شاید اقدام رژیم اسراییل در سه یا چهار سال پیش امکانپذیر بود.اما امروز با توجه به فشار های شدید واشنگتن و بی میلی خود او.دیگر برای هر کاری دیر شده است.نتانیاهو باید به تماشاچی بودن رضایت دهد.

به عبارت دیگر کاخ سفید دنبال دستیابی به یک توافق اتمی با تهران است.در تمام دوران زمامداری اوباما،تلاش او بر این اساس بوده است که از یک حمله یک جانبه توسط رژیم اسراییل جلوگیری کند.تحریک ایران می تواند خاورمیانه را به آتش بکشد و حتی در حدی باشد که حملاتی در خود اروپا و آمریکا نیز انجام شود.با این اقدام نا بخردانه رژیم اسراییل،آمریکا یک همکار یا متحد احتمالی خود را در منطقه از دست می داد.

مذاکرات نمونه ای دیگر از فشار آمریکا بر رژیم اسراییل بود.نتانیاهو متوجه شد واشنگتن هیچ وقت یک حمله یک جانبه به ایران را تحمل نخواهد کرد و علاقه ای برای شرکت در آن ندارد. کاخ سفید از روش های دیگری هم برای تحت فشار قرار دادن رژیم اسراییل استفاده کرد.به عنوان مثال هرگاه جنگنده های اسراییل،محموله های ایرانی و حزب الله در سوریه را هدف قرار می دادند،منابعی در داخل کاخ سفید جزییات این عملیات را در اختیار رسانه ها قرار می داد.می توان گفت این اقدامات کاخ سفید به منظور تحریک سوریه و حزب الله صورت می گرفت.تحریک این دو نیروی نظامی برای ترساندن اسراییل .تحریک برای این که تل آویو بداند نباید پا را از گلیم خود دراز تر کند.

اوباما بارها به مقامات اسراییلی گفت:نگران نباشید.من پشت شما هستیم.من بلوف نمی زنم.ایران در صدد ساخت بمب نیست.مهمترین معضل منطقه نیز ایران نیست.بلکه شهرک سازی های غیر قانونی شما است.شهرک سازی های غیرقانونی رژیم اسراییل در اراضی اشغالی هر بار روند مذاکرات صلح را به بن بست رسانده است.طوری که دیگر حوصله کاخ سفید نیز سر رفته است.

سیاست ایالات متحده در خاورمیانه،هفته گذشته مشخص شد.حال باید بنشینیم و ببینیم کاخ سفید تا چه حد یک شخصیت را دست کم گرفته است.آیا نتانیاهو می تواند شهامتی از خود نشان دهد یا اینکه همچنان هیاهو می کند و کاخ سفید با دست کم گرفتن او راه درستی پیش گرفته است.
کد خبر: 128910

وب گردی

وب گردی