تهران- ایسکانیوز: آخرين برآوردها حاکی از آن است كه ذغال سنگ در حال حاضر آلوده کننده‌ترین سوخت فسیلی به شمار می‌رود حال آن‌که برخی کشورهای استفاده کننده از آن، حاضر به جایگزینی اين سوخت نیستند.

معاون مديركل HSE در امور محيط زيست وزارت نفت در سمینار بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن و افزايش مصرف در ازدياد برداشت با بيان اين‌كه اتمسفر کره زمین که تشعشعات حاصل از تابش خورشید به زمین را جذب می‌کند، یکی از مهم‌ترین عوامل در گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی است، گفت: در حال حاضر دمای زمین در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن 0.8 درجه سانتیگراد بالاتر است و عدم انجام اقدامات لازم، منجر به افزایش بیش از 4 درجه‌ای تا پایان قرن حاضر خواهد شد.

وی با اشاره به اينكه افزايش دو درجه‌ای دمای كره زمين تا سال 2050 بر اثر انتشار GT2200 معادل co2 در اتمسفر است گفت: ايالات متحده آمريكا با توجه به اينكه 5% از سهم جمعيت جهان را به خود اختصاص میدهد ، ميزان co2 توليد اين كشور نسبت به توليد جهاني 29% است كه اين ميزان نشان از 24%+ مازاد توليد است.

اين مقام مسئول با بيان اين‌كه ساير كشورهای توسعه يافته 14 % از جمعيت جهان را تشكيل میدهند گفت: ميزان co2 توليدي نسبت به توليد جهاني 45% و مازاد توليد آن بیش از 31% است.

كشورهای در حال توسعه كه 81% از جمعيت جهان را تشكيل می دهند ، 26% دی اكسيد كربن به نسبت جهانی توليد مي‌كنند كه اين ميزان 55% از مازاد توليد را تشكيل می دهد.

 

albert1


معاون مديركل HSE در امور محيط زيست وزارت نفت با اشاره به اثرات غير مستقيم پديده گرم شدن زمين اظهار داشت: پدیده تغییر اقلیم به صورت کلی پتانسیل بالایی برای آسیب به سلامت انسان، سلامت غذایی، فعالیت‌های اقتصادی، منابع آب و زیرساخت‌های فیزیکی را ایجاد می‌کند.

اين مقام مسئول با بيان اين‌كه ايران در سال 2009 با انتشار 533/22 ميليون تن متر يك گاز دی اكسيد كربن رتبه هشتم را در ميان بيست كشور جهان به خود اختصاص داده است، گفت: رتبه‌هایاول تا هفتم به ترتيب به كشورهایچين،ايالات متحده امريكا، اتحاديه اروپا، هند، روسيه، ژاپن و آلمان تعلق دارد.

وی در خصوص ميزان انتشار گازهای گلخانه‌ای كشورهاي عضو اوپك از مشعل بيان داشت: در بخش بالادستی صنعت نفت، احتراق در مشعل بيشترين سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارا میباشد. ايران در سال 2009 رتبه اول را به لحاظ ارسال گاز به مشعل در ميان كشورهای عضو اوپك به خود اختصاص داده است و نيجريه و ونزوئلا به ترتيب رتبه‌های دوم و سوم را دارا هستند.

 
کد خبر: 129287

وب گردی

وب گردی