najaf-university

 

تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ در پرونده بررسی وضعیت دانشگاه های غیرانتفاعی به علت اینکه این موضوع را از زوایای دیگر هم مورد بررسی قرار بدهیم به سراغ اساتید با تجربه ای رفته ایم تا نظرات آنها را هم در مورد روند فعالیت این دانشگاه ها بدانیم.

امیر مسعودی، از اساتید دانشگاه درباره کمبود امکانات در دانشگاه های غیر انتفاعی گفت: وزارت علوم مشکل کمبود امکانات را از 2 ،3 سال قبل مطرح کرده بود.
در شهرستان ها بعضی از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، هم از نظر امکانات هم از نظر هیئت علمی مشکلاتی داشتند و پیشنهاد وزارت علوم این بود که این مراکز با هم تجمیع بشوند. چون زمانی که این موسسات با هم تجمیع شوند و یک هیئت امناء را تشکیل بدهند از امکانات همدیگر استفاده می کنند. ولی بعضی از دانشگاه ها مثل دانشگاه پیام نور، به علت این که هدف وزارت علوم، گسترش آموزش عالی در کشور بود با حداقل امکانات شروع کردند. دانشگاه پیام نور در سال های گذشته در مدارس استیجاری تشکیل می شد که زمان زیادی طول کشید تا توانستند یک مکان مشخص را به عنوان ساختمان دانشگاه برای دانشجویان فراهم کنند.
امسعودی در ادامه افزود:واضح و مبرهن است که نمی توان وجود این مشکلات را نادیده گرفت. با توجه به این که موسسات غیرانتفاعی درآمد کمی دارند و بودجه ای از دولت نمی گیرند ترجیح می دهند که از اعضای هیئت علمی دیگر دانشگاه ها استفاده کنند. هرچند که قانون آن ها موظف کرده است که حتما تعداد مشخصی هیئت علمی داشته باشند اما این چنین پیش نرفته است. متاستفانه با وجود این که متهیداتی برای روند فعالیت این دانشگاه ها شده است ولیکن این مشکلات هنوز در دانشگاه های غیر انتفاعی به چشم می خورد.
بار علمی دانشگاه ها
مسعودی درمود تاثیر کمبود امکانات بر بار علمی این دانشگاه ها تاکید کرد: اکثر دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند، هدفشان کسب علم است و اگر در دانشگاه به مشکلاتی از قبیل نداشتن استاد حرفه ای، نداشتن امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، مواجه شوند هم از علم آموزی سرد می شوند و هم نمی توانند تخصص کافی در رشته خود را کسب کنند. البته باید به این نکته  توجه کرد که اگر دانشجویان با چنین مشکلاتی مواجه می شوند می توانند به وزارت علوم مراجعه کرده و درخواست بهبود وضعیت دانشگاه را بکنند. قطعا بازرس هایی هستند که به وضعیت این دانشگاه ها نظارت دارند، چرا که دانشگاه ها باید به میزانی از توان علمی برسند، در غیر اینصورت، مجوز آن دانشگاه لغو می شوند.
نباید این نکته را فراموش کرد که بخش اصلی یک دانشگاه را دانشجو تشکیل می دهد و دانشجو هم باید از دانشگاه بخواهد که سطح خودش را بالا ببرد.
باید توجه داشت، اگر دانشگاه از امکانات کافی و لازم برخوردار نباشد دانشجو دچار رکود علمی می شود و زمانی که با مدرکی که در دست دارد بخواهد وارد بازار کار بشود در اولین مصاحبه مردود می شود.
مسعودی در پایان به نوع فعالیت و بازتاب دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی پدیده تازه ای نیست و حداقل بیش از دو دهه تجربه فعالیت علمی داشته است. با توجه به حضور صدها هزار دانشجو در دانشگاه مشخص است این دانشگاه از یک پختگی بسیار بسیار بالا برخوردار است. تا حدی که در حال حاضر خود دانشگاه آزاد هیئت علمی خودش را تربیت می کند.
کد خبر: 129386

وب گردی

وب گردی