استفان دوبرتدر اشپیگل نوشت: آرسنی یاتسنیوک مدت زیادی یک سیاستمدار ناموفق محسوب می شد. سپس به افراط گرایی روی آورد. آیا او نخست وزیر باقی خواهد ماند یا به جنگ قدرت با رئیس جمهور می رود؟

به گزارش ایسکانیوز، اشپیگل در ادامه نوشت:سه روز بعد از بزرگترین موفقیت شغلی آرسنی یاتسنیوک او با پرچم اوکران در مقابل دوربین یک خبرنگار می نشیند. روی میز در مقابل او پشته ای از اسناد و مدارک قرار دارد: قرارداد های ائتلاف از اسناد یانوکویچ رئیس جمهور پیشین.   یاتسنیوک مجموعه اسناد را کنار گذاشته و می پرسد: "تقریبا 100 صفحه و کمتر از ده درصد آن محقق شده است. آیا کسی باید از آن سر در بیاورد؟ ". سپس ایده حزبش را مبنی بر خلاصه بعضی از صفحات را، کوتاه ، قابل فهم و شفاف ارائه می دهد. برای یک لحظه با شیطنتی معنی دار می خندد، گویی می داند نخست وزیر بعدی اوکران نیز خود او خواهد بود.

به طور حتم شانس او زیاد بد نیست. " حزب یاتسنیوک در انتخابات یکشنبه گذشته کاملا غیرمنتظره بیشتر آرا را به خود اختصاص داد. پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین توقع داشت این اتفاق برای حزب خودش بیافتد. همزمان با کنفرانس مطبوعاتی برندگان حزب یاتسنیوک، پروشنکو در توئییتر خود اعلام کرد :" خوشحالم که حزب او برنده واقعی انتخابات بوده است".

پیروزی دوگانه او با سیستم انتخاباتی توجیه می شود. در انتخابات پارلمانی اوکراینی ها دو رای را در صندوق اندختند، یکی برای حزب و دیگری برای نمایندگان مجلس. حزب جبهه مردمی یاتسنیوک از 99 درصد برگه آرایی که قابل شمارش بود 22.2 %را به خود اختصاص داده، حدودا 0.4 % بیشتر از حزب پروشنکو. اما در آرای نمایندگان، به وضوح رئیس جمهور از نخست وزیر خود جلوتر بود. اگر این دو دسته رای با هم شمارش شود، پروشنکو 132 کرسی در پارلمان جدید بدست آورده و یاتسنیوک فقط 83 کرسی. سیاست حرفه ای یاتسنیوک درست نخواهد بود ،اگر او این شواهد را نادیده گرفته و به ساخت دولت اقدام کند.

عجوبه سیاسی

این مرد باریک و بلند 40 ساله در حال حاضر سیاستمدار روز کیف است. در بین دوران ناهنجار انقلاب و جنگ ها او در ماه گذشته موفق به تغییر تصویر خود از تکنوکرات بی خاصیت به سیاستمدار احساسی سلاح در دست شد.

به عنوان یک متخصص روشنفکر حقوق سیاسی و اقتصادی نابغه، او در سال قبل از انقلاب میدان به عنوان رهبر حزب جبهه مردم برگزیده شد. او در دانشگاه شهر خود در جنوب غربی اوکراین شاگرد اول بود و پایان نامه خود را کاملا به زان انگلیسی نوشت. بعد از فارغ التحصیلی در سن 27 سالگی وزیر اقتصاد جمهوری خود مختار کریمه شد، دو سال بعد رئیس بانک مرکزی اوکراین و دوباره دو سال آینده را با سمت وزیر اقتصاد و دو سال بعدی را با سمت وزیر امور خارجه به سر برد، در آن زمان او جوانترین وزیر در کل اروپا بود.

یاتسینیوک یکی از حرفه ای ترین و کارآمدترین مدیران اوکراین به شمار می آید. که از ابتدای کارش سی ناظر تمام مهارت هایی را که یک سیاستمدار باید داشته باشد سالانه برایش می نوشتند.او تقریبا توانست همه آن ها به غیر از پیروزی در انتخابات بدست آورد. در سال 2010 او تازه 35 ساله شده بود که برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شد و تنها با 7% کمتر نتیجه ناامید کننده ای را به دست آورد. سپس به حزب یولیا تیموشنکو پیوست.

زمانی که رئیس جمهور پیشین در زندان به سر می برد، یاتسنیوک در طول هفته های اعتراض و تظاهرات در میدان جانشین او شد. این مرد ریز اندام چند روز قبل از آغاز تظاهرات با قاطعیت تمام در تریبونی در میدان استقلال ایستاد و به طور ناگهانی ،کوتاه و افراط گرایانه روبه جمعیت فریاد زد:" ما امروز از میدان دفاع می کنیم."
کد خبر: 129419

وب گردی

وب گردی