تهران-ایسکانیوز: معاون وزیر نیرو در امور برق درباره احتمال افزایش قیمت برق و پیشنهادات وزارت نیرو به دولت، از صدور گواهی اعتباری برای تسویه بدهی‌های این وزارتخانه با نیروگاه‌های بخش خصوصی خبرداد.

هوشنگ فلاحتیان در نشست خبری وزارت نیرو گفت: با توجه به فاصله 40 تومانی قیمت تمام شده تولید برق با قیمت‌های تکلیفی، سه پیشنهاد درباره تعیین تعرفه برق به دولت ارایه شده است. وی افزود: سناریوی اول آن است که قیمت فروش برق و تعرفه‌های انشعاب تغییری نکند در نتیجه بدهی‌های وزارت نیرو نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق درباره سناریوی دوم وزارت نیرو برای تعیین قیمت برق،اضافهکرد: در این سناریو قیمت انشعاب و برق تغییر نمی‌کند اما مابه‌التفاوت قیمت فروش با بهای تکلیفی برق توسط دولت پرداخت شود.

وی گفت: پیشنهاد مشخص وزارت نیرو به عنوان سومین سناریو برای تعیین قیمت برق آن است که قیمت انشعاب و بهای برق افزایش نیابد اما گواهی‌های اعتباری برای نیروگاه‌های تولیدکننده برق صادر شود تا این نیروگاه‌ها با استفاده از این اوراق اعتباری مالیات‌های خود را پرداخت کرده یا پول سوخت مورد نیاز نیروگاه را بپردازند. به این ترتیب فعالیت یک بنگاه اقتصادی هم متوقف نخواهد شد.

فلاحتیان زمان برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق را 17 آبان ماه اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه به مدت چهار روز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فضای بیشتری به نمایشگاه چهاردهم اختصاص یافته، عنوان کرد: نمایشگاه امسال با حضور 98 شرکت خارجی برگزار می‌شود. 47 شرکت خارجی نمایندگی‌های فعال خود را به این نمایشگاه اعزام کرده‌اند و در مجموع 441 شرکت داخلی و خارجی دستاوردهای خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق از برگزاری چهار نشست تخصصی با عناوین «حمایت از ساخت داخلی صنعت برق، چالش ها و راهکارها»، «توسعه صادرات برق»، «کاهش تلفات و فرصت‌های کسب و کار در این حوزه» و «بازار عراق فرصت‌ها و چالش‌ها» در حاشیه نمایشگاه چهاردهم خبرداد.

وی با اشاره به اینکه 100 درصد تجهیزات توزیع نیروی برق در داخل تامین می‌شود و حدود 95 درصد تجهیزات نیروگاهی ساخت داخل است، عنوان کرد: ایران جزء 8-7 کشور سازنده نیروگاه در جهان است.

فلاحتیان اضافه کرد: به بیش از 20 کشور خارجی خدمات مهندسی صادر می‌کنیم و حدود 2.5 میلیارد دلار قرارداد خارجی با کشورهای مختلف منعقد شده است.

وی در پاسخ به ایسکانیوز درباره دلایل عدم استفاده از نیروگاه‌های خرد و پراکنده برای روستاهای دور از شبکه، گفت: در حال حاضر برای برق رسانی به روستاهایی که فاصله زیادی از پست‌های 63 یا 132 کیلوولت دارند، باید میلیاردها تومان به ازای هر روستایی هزینه شود. گاز رسانی به این روستاها نیز امکان‌پذیر نیست.

معاون وزیر نیرو در امور برق افزود: اجرای شبکه برای چنین روستاهایی نیازمند پذیرش تلفات زیاد در شبکه برق است. بنابراین تلاش می‌کنیم برای چنین مناطقی از نیروگاه‌های مولد دیزلی یا سلول‌های خورشیدی استفاده کنیم.

وی درباره کاهش تلفات شبکه به میزان 10 درصد که وزیر نیرو وعده داده تا پایان مهر ماه محقق شود، بیان کرد: کاهش تلفات در شبکه توزیع حدود 15.5 درصد است. در شبکه انتقال و فوق توزیع نیز میزان تلفات حدود سه درصد است. بنابراین تلاش می‌کنیم میزان تلفات در شبکه توزیع را به رقمی زیر 10 درصد برسانیم.

به اعتقاد فلاحتیان بخش عمده تلفات شبکه برق مربوط به برداشت‌های غیر مجاز است که به دلیل محدودیت‌های قانونی، شرکت‌ها قادر نیستند برای انشعابات غیر مجاز کنتور نصب کنند. بنابراین عزم جدی در وزارت نیرو شکل گرفته تا جلوی این انشعابات غیر مجاز گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه 1.5 میلیون انشعاب جدید توسط وزارت نیرو به مشترکان واگذار می‌شود درباره وضعیت بدهی‌های این وزارتخانه، گفت: 50 درصد بدهی‌های وزارت نیرو به شبکه بانکی کشور مربوط می‌شود. وزارت نیرو بخشی از نیروگاه‌های خود را به عنوان رد دیون به بانک‌ها یا بخش خصوصی واگذار کرده ولی بدهی‌های این نیروگاه‌ها درون خود وزارتخانه باقی مانده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق ادامه داد: قسمت بعدی بدهی‌های این وزارتخانه بدهی‌هایی را شامل می‌شوند که به تولیدکنندگان خصوصی برق داریم. 40 درصد بدهی‌های وزرات نیرو به این بخش مربوط می‌شود. 10 درصد بدهی‌ها هم متعلق به پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و خدمات مهندسی است.

وی حجم کل بدهی‌های این وزارتخانه را 23 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

فلاحتیان درباره هزینه تمام شده تولید برق، با تاکید بر اینکه این هزنیه در کشورهای مختلف متفاوت است و نمی‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد، افزود: هزینه تمام شده تولید برق در نیروگاه‌های اتمی بسیار پایین است.

وی گفت: کشورهایی که میزان نیروگاه‌های گازوئیلی آنها نسبت به ایران بیشتر است، هزینه تمام شده تولید برق در آنها نیز بیش از ایران است اما اگر میزان نیروگاه‌های گازی در آنها زیاد باشد، هزینه تمام شده تولید برق در آنها مشابه ایران است.

معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: هرچه میزان نیروگاه‌های برق آبی در یک کشور افزایش یابد، هزینه تمام شده تولید برق کاهش می‌یابد.
کد خبر: 129529

وب گردی

وب گردی